A teraz ogólnie o wszystkich wypadkach w 2007.
Podobnie jak w roku 2006 najwięcej, bo 30 441 , tj. 61,4% wypadków, wydarzyło się przy dobrych warunkach atmosferycznych. Tłumaczyć można to tym, że dobre warunki atmosferyczne przyczyniają się do obniżenia uwagi uczestników ruchu, skłaniają do rozwijania większej prędkości przez kierujących pojazdami, a tym samym generują tragiczniejsze skutki.
W 2007 roku zdecydowana większość wypadków, bo 35 200 wydarzyło się na obszarze zabudowanym (71,1%), zginęło w nich 2 549 osób, a 42 768 zostało rannych. Poza obszarem zabudowanym zaistniało 14 336 (28,9%) wypadków. W ich wyniku zginęły 3 304 osoby, a obrażenia ciała odniosło 20 456 uczestników ruchu. Mimo, iż większość wypadków wydarzyła się na obszarze zabudowanym, to w wyniku wypadków mających miejsce w obszarze niezabudowanym zginęło więcej osób.
Przyczynę takiego stanu rzeczy upatrywać można w tym, że na obszarach
niezabudowanych kierujący rozwijają większe prędkości, często w jednym samochodzie ginie więcej niż jedna osoba, a ponadto pomoc lekarska dociera znacznie później.
Na prostym odcinku drogi odnotowano 27 262 wypadki (55% ogółu), śmierć w nich poniosły 3 623 osoby, czyli 64,9% wszystkich zabitych, a rannych zostało 33 205 uczestników ruchu, co odpowiada 52,5% ogółu. Kolejnym szczególnie niebezpiecznym miejscem są skrzyżowania z drogą z pierwszeństwem przejazdu, na ich obszarze miało miejsce 14 095 wypadków (28,4 % ogółu), śmierć poniosło 820 osób (14,7 %), a obrażeń
doznało 18 239 osób (28,8%).
Spośród wszystkich rodzajów wypadków drogowych, na pierwsze miejsce wysuwają się zdarzenia, które zakwalifikować można do kategorii „zderzenie się pojazdów w ruchu”.
W 2007 roku wypadków takich było 22 729, co stanowiło 45,9% ogółu, śmierć w nich poniosło 2 112 osób (37,8% wszystkich zabitych), a rannych zostało 32 990 osób (52,2% ogółu rannych).
Następnym, najczęściej występującym rodzajem wypadku, było najechanie na pieszego”. Takich zdarzeń w 2007 roku było 15 563 (31,4%), w ich wyniku zginęły 1 924 osoby (34,5%), a 14 708 zostało rannych (23,3%).
Analizując wiek i płeć kierowców, stwierdzić należy, iż najczęściej sprawcami wypadków w 2007 roku byli mężczyźni - kierujący pojazdami, którzy spowodowali 78,7%, natomiast kobiety spowodowały16,6% wypadków.
Największa liczba sprawców wśród kierujących występuje w przedziale wiekowym 25 – 39 lat. Niemniej jednak, szczególną uwagę należałoby zwrócić na kierowców - sprawców wypadków w wieku 18 – 24 lata, czyli na grupę „młodych kierowców”. Niejednokrotnie cechuje ich brawura i skłonność do ryzyka (45% wypadków spowodowanych przez tę grupę, to
wypadki z powodu niedostosowania prędkości do warunków ruchu), przy braku doświadczenia i umiejętności w kierowaniu pojazdami. Problem ten występuje także w innych państwach europejskich i uznawany jest, obok przekraczania prędkości i jazdy po użyciu alkoholu lub narkotyków, za jeden z najpoważniejszych czynników oddziaływujących na stan bezpieczeństwa w ruchu drogowym.
W 2007 roku najwięcej wypadków spowodowanych przez kierujących pojazdami wydarzyło się w godzinach 14.00 – 19.00 (13 538, co stanowi 35,2% wszystkich wypadków spowodowanych przez kierujących). W wyniku tych wypadków zginęły 1 072 osoby (28,6%), a rannych zostało 17 907 osób (34,3%).
MAM NADZIEJĘ, ŻE TE INFORMACJE OKAŻĄ SIĘ PRZYDATNE.
|