Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 190 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 ... 13  Następna strona
Autor Wiadomość
PostNapisane: 2014-05-24 19:26:22 
Legenda forum

Dołączył(a): 2010-11-08 15:23:23
Posty: 2332
Lokalizacja: Katowice
Płeć: Mężczyzna
Telefon: Note 10+
Obecne moto: KTM 1290 SAS
No widzicie ;) Dzięki Waszym uwagom wyjdzie mi kolejny 10minutowy odcinek bonus :D


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 2014-05-24 19:26:22 
admin ręczy i poleca:)

Dołączył(a):2011-10-03
Posty: 714
Lokalizacja: Polska

PostNapisane: 2014-05-24 21:26:54 
Mistrz prostej

Dołączył(a): 2013-11-06 09:54:15
Posty: 161
Płeć: Mężczyzna
Obecne moto: Yamaha FZ6 Fazer S2
michal.m napisał(a):
okular napisał(a):
PS 2. Podniesienie szanownych czerech liter z siedziska na pewno nie obniży środka ciężkości motocykla... :P

Jak siedzisz na kanapie to większość Twojego ciała opiera się na siedzisku, czyli jakieś 78-80 cm nad ziemią, gdy staniesz na podnóżkach ciężar Twojego ciała opiera się na wysokości ok. 30cm nad ziemią. Tym samym obniżasz środek ciężkości całego układu motocykl+motocyklista :)


Twoja teoria nie do końca to jest prawdziwa.

Środek masy vel. ciężkości ukladu mas liczy się birac pod uwagę rozkład poszczególnych mas, czyli ich położenie a nie w jaki sposób są one połączone.

Jak watajesz to podwyższa srodek ciężkości układu motocykl-motocyklista.


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 2014-05-24 23:44:06 
Legenda forum

Dołączył(a): 2010-11-08 15:23:23
Posty: 2332
Lokalizacja: Katowice
Płeć: Mężczyzna
Telefon: Note 10+
Obecne moto: KTM 1290 SAS
Środek ciężkości jest tam gdzie największym ciężarem naciskamy na motocykl. Zwykle robimy to tyłkiem a wstając robimy to stopami.

Nie offtopować mi tu!!!
:D


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 2014-05-25 03:51:42 
Niemowlak

Dołączył(a): 2014-04-22 02:02:57
Posty: 40
Lokalizacja: Warszawa
Płeć: Mężczyzna
Obecne moto: YZF 600R 2001
Ciekawe zagadnienie. Postaram się poszukać czegoś na ten temat w mądrych książkach. :geek: :geek: :geek:


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 2014-05-25 08:30:56 
Prawie jak Mistrz Świata

Dołączył(a): 2013-11-03 13:05:03
Posty: 845
Lokalizacja: LPU
Płeć: Mężczyzna
Obecne moto: Sprint ST 1050
okular napisał(a):
Ciekawe zagadnienie. Postaram się poszukać czegoś na ten temat w mądrych książkach. :geek: :geek: :geek:


Ale tutaj nie ma co dużo szukać, nawet w "motocykliście doskonałym" to zagadnienie jest dość obszernie opisane.


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 2014-05-26 02:37:05 
Niemowlak

Dołączył(a): 2014-04-22 02:02:57
Posty: 40
Lokalizacja: Warszawa
Płeć: Mężczyzna
Obecne moto: YZF 600R 2001
Więc właśnie w "Motocykliście doskonałym" jest napisane, że stawanie na podnóżkach nie podnosi (a tym bardziej nie obniża) środka ciężkości motocykla. Jednakże wstawanie z siedzenia podczas pokonywania nierówności jest wskazane, ponieważ "oddzielenie od siebie dwóch mas pozwala na większą elastyczność jeśli chodzi o kontrolę równowagi i kąt pochylenia motocykla w skręcie".


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 2014-05-26 10:08:58 
Mistrz prostej

Dołączył(a): 2013-11-06 09:54:15
Posty: 161
Płeć: Mężczyzna
Obecne moto: Yamaha FZ6 Fazer S2
I tu sie zgodzę.

Jesli wstanie miało by obniżyć cokolwiek to najlepszą metodą bylo by zamontowanie niżej podnozkow. Z jakiegoś powodu sportowcy tego nie robią tylko kładą się na maszynę a czasem nawet zwiększają się z niej!


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 2014-05-26 12:26:29 
Legenda forum

Dołączył(a): 2008-04-10 22:54:31
Posty: 4037
Lokalizacja: Bydgoszcz
Płeć: Mężczyzna
Telefon: Czarny
Obecne moto: YZF 600R
rhazz proponuje abyś w pierwszym poście w tym temacie umieścił linki do wszystkich odcinków i do głównego kanału. Jeśli chcesz mogę Ci przykleić temat.


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 2014-05-26 13:19:09 
Legenda forum

Dołączył(a): 2010-11-08 15:23:23
Posty: 2332
Lokalizacja: Katowice
Płeć: Mężczyzna
Telefon: Note 10+
Obecne moto: KTM 1290 SAS
Chcę ;) a linki zaraz tam powklejam ;)


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 2014-05-27 00:29:31 
Mistrz Polski

Dołączył(a): 2013-02-04 15:11:08
Posty: 438
Lokalizacja: Łódź
Płeć: Mężczyzna
Obecne moto: FZS600
Tak dla jasności środka ciężkości samego motocykla się nie zmieni. Motocykl-jeździec to nie bryła sztywna - powinno się rozpatrywać ich osobno :P
Jeździec ma swój środek ciężkości. Jeżeli wstajemy na podnóżkach to środek ciężkości całości się zwiększa (to jest w miarę oczywiste), ale tu środek ciężkości to trochę bardziej skomplikowana sprawa. Siedząc (lub nawet stojąc) i pochylając się z motocyklem działamy na motocykl siłą nad jego środkiem ciężkości, więc każde pochylenie motocykla dodatkowo wzmacniamy.
Stojąc na podnóżkach (cały czas w pionie) jeżeli nawet motocykl się nam pochyli to działamy na podnóżki siłą która jest pod środkiem ciężkości więc automatycznie tłumimy pochylenia.

okular napisał(a):
I tu sie zgodzę.

Jesli wstanie miało by obniżyć cokolwiek to najlepszą metodą bylo by zamontowanie niżej podnozkow. Z jakiegoś powodu sportowcy tego nie robią tylko kładą się na maszynę a czasem nawet zwiększają się z niej!


Najlepiej było by gdyby podnóżki były pod asfaltem, wtedy stojąc na nich motocykl były w pionie, no ale to oczywiście niemożliwe.
Musisz rozróżnić style jazdy od terenu i warunków. Zejście na kolano i stanie na podnóżkach to dwie inne techniki.
Gdy ze względu na warunki musisz trzymać maszynę pionowo - stajesz na podnóżkach, gdy chcesz przejść jak najszybciej zakręt schodzisz na kolano sprowadzając środek ciężkości maszyny i jeźdźca jak najniżej, aby siła odśrodkowa nie obróciła całości wokół osi wzdłużnej na zewnątrz.
To tak jak wrzucanie jedynki przy ruszaniu i 6 przy najwyższych prędkościach. Tak jest i tyle :P


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 2014-05-27 02:53:19 
Legenda forum

Dołączył(a): 2011-02-15 15:47:22
Posty: 3833
Lokalizacja: 3miasto
Płeć: Pół człowiek pół muffin
Obecne moto: tiger 800
sebamilan napisał(a):
I tu sie zgodzę.

Jesli wstanie miało by obniżyć cokolwiek to najlepszą metodą bylo by zamontowanie niżej podnozkow. Z jakiegoś powodu sportowcy tego nie robią tylko kładą się na maszynę a czasem nawet zwiększają się z niej!


oki, więc poniżej troszkę fizyki:

Środek cieżkości (w bezpośrednim tego znaczeniu) nie obniży się, to fakt. z tym że ewidentnie obniży się punkt przyłożenia siły jaką generuje (z pomocą grawitacji) waga kierowcy. to zmniejsza moment obrotowy układu kierowca+moto. a ten moment wpływa na stabilność. W sytuacji stabilnej na moto nie działa żaden moment obrotowy bo moto się nie obraca, więc "im mniej tym stabilniej". Moment obrotowy to sumam momentu obrotowego generowanego przez moto i momentu obrotowego kierowcy kierowcy. W wyniku wychylenia moment obrotowy moto zależy od masy sprzęta (tego nie zmienimy), odległości środka masy sprzęta od osi obrotu, czyli powierzchni stylu opon z asfaltem (zależne od sprzęta ale również ciężko to zmienić w czasie jazdy) więc momentu obrotowego sprzęta nie zmienisz. to sumujesz z momentem obrotowym jeźdźca - liczonym tak samo. nie zmienisz masy jeżdżca, ale zmienisz odległość od osi obrotu - czyli właśnie ramię działania siły, z wysokości siedzenia (w uproszczeniu, troszkę ciężadu jest na setach więc nieco niżej) ewidentnie na sety, czyli właśnie nisko. i zmianą tego promienia/ramienia na którym działa waga kierowcy zmniejszasz tę składową momentu obrotowego na któą masz wpływ, a więc zwiększasz stabilność.

co do "sportowcy tego nie robią" - zależy od tego na jaki sport patrzysz. w przypadku superbike tam chodzi o jak najlepsze przerzucanie moto pomiędzy winklami więc tam moto nie ma być stabilne (stąd sety są wyżej niż w innych moto - żeby cieżar był przyłożony wysoko, a maksymalne położenie sprzęta jak najmniej ograniczone setami). ale popatrz na zawody crossowe. tam gdy potrzeba stabilności zawodnicy stoją, nie siedzą. jeśli to za słaby argument, to zerknij na motocykle do triala, czyli tej "sportowej" części jazdy na moto która wymaga najwięcej równowagi. tam nie ma siedzeń, cała masa moto jest nisko, a zawodnicy stoją. nie dla tego że lubią, a właśnie dla tego że dzięki temu łatwiej im utrzymać równowagę niż na wysokich siedzeniach sportowych moto.


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 2014-05-27 22:30:21 
Mistrz prostej

Dołączył(a): 2013-11-06 09:54:15
Posty: 161
Płeć: Mężczyzna
Obecne moto: Yamaha FZ6 Fazer S2
I ja się z tym całkowicie zgadzam.

Rozumiem że udało nam się też porozumieć w kwestii że stawanie nie obniża środka ciężkości co było intencją mojej wypowiedzi. :-)


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 2014-05-28 00:10:57 
Legenda forum

Dołączył(a): 2010-11-08 15:23:23
Posty: 2332
Lokalizacja: Katowice
Płeć: Mężczyzna
Telefon: Note 10+
Obecne moto: KTM 1290 SAS
Brawo - nagroda Nobla z dziedziny fizyki, fizyki kwantowej i astronomii wędruje do... :sniper: ;)


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 2014-05-30 04:07:37 
Niemowlak

Dołączył(a): 2014-04-22 02:02:57
Posty: 40
Lokalizacja: Warszawa
Płeć: Mężczyzna
Obecne moto: YZF 600R 2001
Rhazz, kiedy następny odcinek?


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 2014-05-30 07:27:27 
Legenda forum

Dołączył(a): 2010-11-08 15:23:23
Posty: 2332
Lokalizacja: Katowice
Płeć: Mężczyzna
Telefon: Note 10+
Obecne moto: KTM 1290 SAS
Jak przestanie wreszcie padać....pada od 3dni bez przerwy praktycznie :(
Jak się zrobi pogoda do jazdy to od razu startujemy z nowym odcinkiem - mam nadzieję że niedziela/poniedziałek :)


Góra
 Zobacz profil  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 190 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 ... 13  Następna strona


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Administracja forum: admin@motocykl.org