Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 25 ]  Przejdź na stronę 1, 2  Następna strona
Autor Wiadomość
PostNapisane: 2018-02-04 21:59:00 
Mistrz prostej

Dołączył(a): 2016-09-30 10:06:24
Posty: 188
Lokalizacja: WS
Płeć: Mężczyzna
Obecne moto: FZ6 Fazer
Ponieważ główny wątek "Opona" kręci się przede wszystkim wokół wyboru marki i modelu przy zakupie i ma już ze 100 stron, postanowiłem założyć nowy wątek o ustawieniach przy użytkowaniu opon.
Znalazłem ciekawy artykuł o zużyciu opony przy jeździe sportowej, pod poniższym linkiem:
http://www.sportjazda.pl/index.php/usta ... tania-opon
To, co warto by jeszcze było wspomnieć to ciśnienie zalecane przez producenta (dla FZ6 poniżej), oraz kiedy i jak sprawdzać to ciśnienie. Ogólnie o mierzeniu ciśnienia wspomniane jest np. tutaj:
https://www.youtube.com/watch?v=nQR-EP1lwsU
Wstyd przyznać ale ja nigdy nie mierzyłem ciśnienia, prosiłem tylko o sprawdzenie i ustawienie przez serwis (praktycznie 2x w sezonie).
----
Dane do FZ6 według serwisówki wg obciążenia:
Tire air pressure (measured on cold tires):
0–90 kg (0–198 lb): Front: 225 kPa (2.25 kgf/cm², 33 psi) Rear: 250 kPa (2.50 kgf/cm², 36 psi)
FZ6-SHG 90–190 kg (198–419 lb): Front: 250 kPa (2.50 kgf/cm², 36 psi) Rear: 290 kPa (2.90 kgf/cm², 42 psi)
High-speed riding: Front: 225 kPa (2.25 kgf/cm², 33 psi) Rear: 250 kPa (2.50 kgf/cm², 36 psi)
----
Pytanie: kiedy mierzycie ciśnienie (przy jakiej mniej więcej temperaturze), jak często i czy możecie polecić jakiś sensowny manometr w niewielkich pieniądzach. Czy przy niskich temperaturach (np. blisko zera st.C) warto zmniejszyć ciśnienie, z uwagi na to że i tak nie rozgrzejemy opony do typowej temperatury "roboczej".


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 2018-02-04 21:59:00 
admin ręczy i poleca:)

Dołączył(a):2011-10-03
Posty: 714
Lokalizacja: Polska

PostNapisane: 2018-04-15 22:06:29 
Mistrz prostej

Dołączył(a): 2016-09-30 10:06:24
Posty: 188
Lokalizacja: WS
Płeć: Mężczyzna
Obecne moto: FZ6 Fazer
Może głupie pytanie ale w wielu postach o oponie pojawia się termin "ząbkowania" opony. Co to tak naprawdę oznacza i czym się objawia. Czy chodzi o zużycie krawędzi bieżnika, takie jak widać na zaznaczeniu poniżej? Poniższy przykład to moje Micheliny PR2 z ok. 14tys. km nalotu.


Załączniki:
43.jpg [152.54 KiB]
Pobrane 677 razy
Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 2018-04-16 08:47:36 
Legenda forum

Dołączył(a): 2010-11-08 15:23:23
Posty: 2331
Lokalizacja: Katowice
Płeć: Mężczyzna
Telefon: Note 10+
Obecne moto: KTM 1290 SAS
Polatać na kolanie parę zakrętów i guma wróci do normy ;) Takie marszczenie opony to nic czym należy się martwić. Trzeba po prostu pamiętać żeby równo zjeżdżać oponę z każdej strony


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 2018-04-16 09:04:43 
Mistrz prostej

Dołączył(a): 2016-09-30 10:06:24
Posty: 188
Lokalizacja: WS
Płeć: Mężczyzna
Obecne moto: FZ6 Fazer
rhazz, to o czym piszesz zauważyłem (taka pofalowana powierzchnia opony) po jeździe na torze i w ogóle to mnie nie martwi ale bardziej chodziło mi o zjechany brzeg rowku bieżnika. Właśnie na boku, gdzie guma jest trochę bardziej mięka, na środku krawędzie są wyraźne.
Opona jest generalnie OK, tylko zastanawiam się, czy to jest właśnie to "ząbkowanie" które to określenie się pojawia często na forum.


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 2018-04-16 10:01:21 
Legenda forum

Dołączył(a): 2007-08-28 13:23:30
Posty: 4605
Obecne moto: jamaha pw 50
Nie znam się, ale opona wyząbkowana ma chyba jedną krawędź wyższą druga niższą

https://goo.gl/images/DPeYfQ

a zaznaczone krawędzie na Twoim zdjęciu to zużycie po torowaniu, jakie ciśnienie dajesz na zimno?


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 2018-04-16 10:12:35 
Mistrz prostej

Dołączył(a): 2016-09-30 10:06:24
Posty: 188
Lokalizacja: WS
Płeć: Mężczyzna
Obecne moto: FZ6 Fazer
delta napisał(a):
jakie ciśnienie dajesz na zimno?

Heh, wstyd przyznać ale tak naprawdę to nie wiem bo wtedy nawet nie sprawdzałem. Jeździłem na normalnym ciśnieniu drogowym, które napompował mi serwis, więc pewnie 2.5
Gdzieś tam widziałem że na tor na tył powinno być coś koło 2.0 a na przód nieco więcej.
Teraz już zakupiłem manometr i mam zamia świadomie dobierać ciśnienie (na drogę jak w serwisówce a na tor - właśnie poszukuję rady w tym zakresie).


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 2018-04-16 10:19:55 
Legenda forum

Dołączył(a): 2007-08-28 13:23:30
Posty: 4605
Obecne moto: jamaha pw 50
Mi dobrze się jeździło na ciśnieniu 1.9tył, 2.1przód, faza chyba waży podobnie, więc spróbuj na takim, na początku dziwnie Ci się będzie jeździło, ale się przyzwyczaisz i jak opony złapią temp. będzie git.


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 2018-04-16 12:04:32 
Pierwszy wydech regionu

Dołączył(a): 2012-12-01 16:35:28
Posty: 377
Lokalizacja: Katowice
Płeć: Mężczyzna
Telefon: dotykowy
Obecne moto: FZ1S Fazer
Taki wygląd opony kumpel miał jak po minięciu apexu dawał w palnik, przez taką technikę jazdy jego opona tak wyglądała.


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 2018-04-16 13:49:00 
Mistrz prostej

Dołączył(a): 2016-09-30 10:06:24
Posty: 188
Lokalizacja: WS
Płeć: Mężczyzna
Obecne moto: FZ6 Fazer
Iroszek napisał(a):
Taki wygląd opony kumpel miał jak po minięciu apexu dawał w palnik

Na tyle na ile się da , staram się dawać w palnik jeszcze przed apexem :D . Wspaniałe uczucie.
Na Radomiu (tylko tam jeździłem a poza torem nie pozwalam sobie za bardzo) są tylko dwa takie zakręty jadąc w prawo - wyjście na prostą i potem pierwszy łuk w prawo. Jeżdżąc w lewo tylko wyjście na prostą.


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 2018-04-16 14:10:24 
Mistrz Polski

Dołączył(a): 2014-12-18 22:28:32
Posty: 496
Płeć: Mężczyzna
Ratchet napisał(a):
Wstyd przyznać ale ja nigdy nie mierzyłem ciśnienia, prosiłem tylko o sprawdzenie i ustawienie przez serwis (praktycznie 2x w sezonie).

Ostatnio jak byłem w serwisie to obsługa nabiła mi ciśnienie (FZS 600) z przodu 2,5 (powinno być 2,25) a z tyłu 2,9 (powinno być solo 2,5). Jak to stwierdził "według katalogu". Łańcuch uciągnął za mocno. Tyle z serwisów, dyskutować mi się już nie chciało, a w domu posprawdzałem sobie samemu wszystko czego dotykali. Takie są serwisy.

Ratchet napisał(a):
Pytanie: kiedy mierzycie ciśnienie (przy jakiej mniej więcej temperaturze)

Mierzę na zimnej oponie co około 2 tygonie.

Ratchet napisał(a):
możecie polecić jakiś sensowny manometr w niewielkich pieniądzach.

Jednego mam z ALDI, drugiego kupiłem w Auchan, najtańsze. Elektroniczne. Oba pokazują dobrze. Manometrom chińskim od kompresorów itp. z zakresu do 15 barów lepiej nie ufać.

Ratchet napisał(a):
Czy przy niskich temperaturach (np. blisko zera st.C) warto zmniejszyć ciśnienie, z uwagi na to że i tak nie rozgrzejemy opony do typowej temperatury "roboczej".

Według mnie, i stosuję to zawsze, ciśnienie należy korygować do temperatury otoczenia. Na przykładzie samochodu: miałem 2,3 i tyle ile być powinno ale było w okolicy zera, teraz jak było +20 to na zimnej oponie ciśnienie było 2,5. Różnica 0,2. Dość sporo, zwłaszcza dla motocykla, dlatego sprawdzanie ciśnienie 2 razy na sezon to trochę mało.

Na torze nie jeżdżę więc nie wiem jakie powinny być ciśnienia.

Jeszcze pilnuję ciśnienia w tylnej oponie jadąc z pasażerem, wtedy dobijam do 2,9-3,0 i upuszczam kiedy jeżdżę samemu.


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 2018-04-16 18:16:22 
Mistrz prostej

Dołączył(a): 2016-09-30 10:06:24
Posty: 188
Lokalizacja: WS
Płeć: Mężczyzna
Obecne moto: FZ6 Fazer
Panowie, dzięki za odpowiedzi. W trasę nie będę kombinował przód/tył 2.25/2.50 zwłaszcza teraz, jak jest już w miarę ciepło.
Jak się trafi wyjazd na tor to przetestuję te niższe. Manometr od czasu pierwszego posta już zakupiłem, kosztował trzydzieści pare zł, nie pamiętam dokładnie. Mierzy w dwóch skalach.
EDIT: sprawdziłem, jest na zimno 2.0 / 2.3 więc trzeba trochę dobić zwłaszcza że jeżdżę z kufrem i na pewno masa jest >90kg :)


Załączniki:
manometr.jpg [190.79 KiB]
Pobrane 581 razy
Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 2018-06-23 16:05:57 
Mistrz prostej

Dołączył(a): 2016-09-30 10:06:24
Posty: 188
Lokalizacja: WS
Płeć: Mężczyzna
Obecne moto: FZ6 Fazer
Jeździłem po torze na Pirelli Angel ST i złego słowa nie mogę powiedzieć, bardzo pewnie się na nich czułem.
Pierwszego dnia było bardzo gorąco, pod 30st.C. Ciśnienie dałem 2.0 przód i 1.9tył, po nagrzaniu było 2.25 i 2.45.
Ale z uwagi na to że było dosyć mocno dawane w palnik guma (za)mocno się nagrzewała i pojawiało się dużo farfocli ze zrolowanej gumy (na zdj. przednia opona z 1 dnia, na tyle było jeszcze więcej farfocli). Chyba po prostu temperatura była za duża jak na te opony. Ciśnienie mogłoby być pewnie większe.
Następnego dnia dużo chłodniej (temp. asfaltu ~10st. C) i te turystyczno-szosowe gumy sprawowały się znakomicie. Ustawiłem nieco większe ciśnienie na zimno 2.1/2.0 i zniknęły farfocle, opony świetnie trzymały, motocykl mniej tańczył i opona ładnie się zużywała (zdj. tyłu). Za to koledzy na sportowych oponach mimo grzania kocami czuli się bardzo niepewnie.


Załączniki:
opona1.jpg [71.76 KiB]
Pobrane 563 razy
opona2.jpg [65.1 KiB]
Pobrane 589 razy
Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 2018-09-05 12:25:01 
Mistrz prostej

Dołączył(a): 2016-09-30 10:06:24
Posty: 188
Lokalizacja: WS
Płeć: Mężczyzna
Obecne moto: FZ6 Fazer
Ciekawy filmik poświęcony przyczepności opon. Niestety w języku lengłydż ale dosyć przystępnie.
https://www.youtube.com/watch?v=RCMP2Fkq8U4

[quote]https://youtu.be/RCMP2Fkq8U4[/quote]

https://youtu.be/RCMP2Fkq8U4


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 2018-09-05 12:59:52 
Mistrz prostej

Dołączył(a): 2018-05-11 11:49:12
Posty: 123
Płeć: Mężczyzna
Obecne moto: FZS600 i Tracer 9GT
A tak wygladala moja tylna guma po jezdzie na torze :) Ktos moze cos z tego wywrózyc? :)


Załączniki:
35361771_10160560271935626_8186072709713625088_n.jpg [321.59 KiB]
Pobrane 537 razy
35332503_10160560272115626_4384356083804667904_n.jpg [261.13 KiB]
Pobrane 497 razy
35298558_10160560271855626_6177666734187610112_n.jpg [281.15 KiB]
Pobrane 491 razy
Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 2018-09-05 13:09:25 
Mistrz prostej

Dołączył(a): 2016-09-30 10:06:24
Posty: 188
Lokalizacja: WS
Płeć: Mężczyzna
Obecne moto: FZ6 Fazer
nimportequi3011 napisał(a):
A tak wygladala moja tylna guma po jezdzie na torze :) Ktos moze cos z tego wywrózyc? :)

Przede wszystkim że to Michelin :). A tak na serio, to moim zdaniem wygląda w porządku. Turystyczna opona więc dosyć odporna na zużycie względem sportowych.


Góra
 Zobacz profil  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 25 ]  Przejdź na stronę 1, 2  Następna strona


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Administracja forum: admin@motocykl.org