Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 10 ] 
Autor Wiadomość
PostNapisane: 2023-12-28 00:58:48 
Niemowlak

Dołączył(a): 2023-09-03 22:04:50
Posty: 32
Lokalizacja: Warszawa
Płeć: Mężczyzna
Obecne moto: FZS600 [2000r.]
W skrócie "All Yamaha models from Model Year 1990 are compatible with E10. Older models should continue to use E5." a poniżej trochę info na zadany temat. Pozostaje na Sylwestra ostatni raz niuchnąć benzynkę e5 :(
I tak z ciekawości jakieś "uszlachetniacze" do paliwa stosowaliście, jakieś wrażenia, 8 cud świata? czy jednak rumianek :D

Jeden z wielu artykułów na dany temat, ale dość dobry:
PALIWO E10 – FAKTY CZARNO NA BIAŁYM I LISTA ZBANOWANYCH MOTOCYKLI
i bezpośrednio link do strony z UK: gov.uk - Check if your vehicle can run on E10 petrol

Co nieco na Youtube:
Miłośnicy czterech kółek -zrób to sam
UWAŻAJ nowa BENZYNA E10 NISZCZY SILNIK! Rząd oszalał?
Motobanda:
Jaką BENZYNĘ tankować do MOTOCYKLA w 2024 roku? O E10 i listach motocykli


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 2023-12-28 00:58:48 
admin ręczy i poleca:)

Dołączył(a):2011-10-03
Posty: 714
Lokalizacja: Polska

PostNapisane: 2023-12-28 12:32:35 
Legenda forum

Dołączył(a): 2018-08-01 19:28:01
Posty: 2323
Lokalizacja: Warszawa
Płeć: Mężczyzna
Obecne moto: XV250 R1200GS CBF600
Z tego co w tych materiałach usłyszałem to PB98 nadal będzie E5. W becie mam zbiornik ameliniowy więc nie będę się tym szczególnie przejmował, tam gdzie jest zbiornik stalowy - na zimę lub dłuższy postój warto będzie zatankować 98 żeby mniejsze było ryzyko korozji zbiornika od środka.

Główny odczuwalny skutek to raczej będzie gorsza ekonomia, etanol ma niższą kaloryczność więc dla tej samej mocy będziemy symbolicznie więcej odkręcali rolgaz. Być może spadnie też moc maksymalna, choć to może być bardzo subiektywne.

Fajnie że o tym napisałeś :)


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 2023-12-29 09:48:15 
Legenda forum

Dołączył(a): 2011-02-15 15:47:22
Posty: 3829
Lokalizacja: 3miasto
Płeć: Pół człowiek pół muffin
Obecne moto: tiger 800
tia, czytam sobie, bo hondzina moja z tego co mi wiadomo średnio z E10 będzie współpracować. tak więc mam nadzieję że 98 będzie w wersji E5 bo inaczej dupa. Ciekaw jestem jak radzić sobie będą użytkownicy klasyków (w sumie to jestem użytkownikiem klasyków...)


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 2023-12-29 14:55:02 
Wcale nie jestem uzależniony od forum

Dołączył(a): 2014-08-17 12:43:43
Posty: 1156
Lokalizacja: Przemyśl
Płeć: Mężczyzna
Obecne moto: Tracer 900 GT 2019
Czy ja to źle rozumuję czy to jest jakoś inaczej?

Nowsze paliwo E10 ma więcej biokomponentów/alkoholu co jest korzystne z punktu widzenia motorsportu tam gdzie żyłuje się silniki dla osiągów. Normalny samochód tego nie odczuje w kontekście przyrostu mocy. Natomiast w kontekście trwałości silnika starsze jednostki i ich układy mogą być bardziej awaryjne ze względu na brak odporności na wyższy poziom biododatków co może skutkować przyspieszonym zużyciem podzespołów lub elementów układu.

Powyższe co napisałem to rezultat tego co wyczytałem do tej pory w internecie w różnych źródłach. Czy jakaś światła osoba ogarniająca to może potwierdzić czy te tezy są prawdziwe czy coś źle opisałem?


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 2023-12-29 15:33:45 
Wcale nie jestem uzależniony od forum

Dołączył(a): 2016-03-01 21:03:14
Posty: 1479
Lokalizacja: Warka
Płeć: Mężczyzna
Obecne moto: Ready to remont
Moja Jawa 50 Mustang latała na denaturacie czyli e100
jak zwykle igły z widly


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 2023-12-29 18:33:15 
Niemowlak

Dołączył(a): 2023-09-03 22:04:50
Posty: 32
Lokalizacja: Warszawa
Płeć: Mężczyzna
Obecne moto: FZS600 [2000r.]
sfazowany napisał(a):
Z tego co w tych materiałach usłyszałem to PB98 nadal będzie E5. W becie mam zbiornik ameliniowy więc nie będę się tym szczególnie przejmował, tam gdzie jest zbiornik stalowy - na zimę lub dłuższy postój warto będzie zatankować 98 żeby mniejsze było ryzyko korozji zbiornika od środka.

Też mi się tak wydaje. Jak dłuższy zimowy postój to albo 98 albo jakiś uszlachetniacz, na którym warto przed postojem pojeździć aby doszedł wszędzie. Spuścić też można ale zawsze gdzieś zostają resztki i szlam w gaźnikach + pusty bak, który może skorodować.
sfazowany napisał(a):
Główny odczuwalny skutek to raczej będzie gorsza ekonomia, etanol ma niższą kaloryczność więc dla tej samej mocy będziemy symbolicznie więcej odkręcali rolgaz. Być może spadnie też moc maksymalna, choć to może być bardzo subiektywne.

I dlatego spalanie ma wzrosnąć o 1-2% [VTT study finds no significant difference in car fuel consumption between E10 and E5], i moc nieznacznie spaść [nieodczuwalnie podobno], co do ceny domyślam się, że będzie po polsku czyli PR ala ecoSHIT i możliwe, że te kilka groszy podwyższą cenę i to samo z pb98 i fakt, że nowy rok = nowe ceny. Z czysto marketingowo psychologicznej pobudki skoro Pb95 e5 ma zniknąć więc nie ma do czego porównywać też cen.

PS. Od roku jest nowelizacja ustawy o biopaliwach i biokomponentach mówiąca, że stacja paliw z E10 nie musi już sprzedawać E5. Mając biznes jest po prostu taniej zrezygnować z Pb95 e5 i dostosować istniejącą infrastrukturę na podmianę na Pb95 e10 niżeli montować dodatkowe instalacje, dystrybutory, zbiorniki itd...
No cóż jeszcze kilka dekad i taki fazer czy inny benzyniak będzie można zatankować za spore pieniądze na jednej z niewielu stacji w kraju :( i pytanie czy będzie można nim wjechać w ogóle w miasto :( już nie będzie się robić przebiegów w kilku-kilkunastu tyś. km w sezon, i pewnie będziemy posiadaczami jednego z elektryków :P just imagination... :D


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 2023-12-29 19:05:18 
Legenda forum

Dołączył(a): 2018-08-01 19:28:01
Posty: 2323
Lokalizacja: Warszawa
Płeć: Mężczyzna
Obecne moto: XV250 R1200GS CBF600
Rozwinie się rynek dodatków do paliwa które będą korygowały te parametry nowych paliw tak, żeby starsze silniki mogły na nim jeździć. Nowoczesne silniki i tak nie wykorzystują max zdolności wtryskiwaczy więc komputer sobie swobodnie powinien skorygować dawkę żeby osiągać zadaną moc. Teoretycznie gdyby gaźnikowiec był odczuwalnie słabszy na nowych paliwach to również można dostosować dysze do nowej ilości paliwa w proporcji do powietrza. Na razie ta zmiana o 5% będzie imo mniej odczuwalna w pracy motocykla czy auta a bardziej w ewentualnej potrzebie serwisowania układu paliwowego, szczególnie w pojazdach robiących małe przebiegi z długimi przestojami.

Jestem na etapie wybierania auta służbowego i przegladając ofertę europejskich producentów to z marek popularnych widać bardzo jak grupa PSA i renault powoli likwidują pojazdy spalinowe. Na całą gamę potrafią mieć jeden silnik 1.2 benzyna który w różnych wariantach obsługuje od najmniejszych do największych modeli. Generalnie grupa VAG ma jeszcze jakiś sensowny wybór klasycznych napędów (nie mówię o markach luksusowych), japońce mają też specyficzne podejście do kolejnych nowych konstrukcji ale...
Piszę o tym ponieważ ta obserwacja daje mi do myślenia w jakim kierunku zmierza nasze otoczenie i powoli kończy się era pojazdów na klasyczne paliwa. Możliwe że w ciągu następnych 10 lat będzie coraz ciężej kupić nowe auto z wlewem paliwa, stacje benzynowe powoli zmienią się w stacje ładowania elektryków. Paliwa od razu nie znikną ale ilość dystrybutorów będzie powoli malała, paliwo drożało aż w końcu stacjom przestanie się opłacać utrzymywanie instalacji paliwowych i sukcesywnie będą likwidowały dystrybucję paliw płynnych. Paliwo dla entuzjastów posiadających pojazdy benzynowe być może będzie produkowane w całości z bio, może po pewnych modyfikacjach będzie dało się jezdzić właśnie na E100 :) Rozwinie się wtedy moda na bimbrownictwo :D


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 2023-12-29 22:37:13 
Mistrz Polski

Dołączył(a): 2013-12-07 11:23:36
Posty: 469
Lokalizacja: WWY
Płeć: Mężczyzna
Obecne moto: Ninja 1000SX
Tu łysy dobrze tłumaczy: https://www.youtube.com/watch?v=EOJoNlEVNyo
Dla mnie koniec i kropka. Jak nie wiadomo o co chodzi to na bank o piniądze ale te nie dla nas. Zamiast 95 tankuj 98 a starsze pojazdy bez sond remapuj. Eh interesy ludzkie.
Jak dla mnie lać, jeździć, obserwować :moto:


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 2023-12-31 09:48:04 
Wcale nie jestem uzależniony od forum

Dołączył(a): 2014-08-17 12:43:43
Posty: 1156
Lokalizacja: Przemyśl
Płeć: Mężczyzna
Obecne moto: Tracer 900 GT 2019
Cimaj napisał(a):

Właśnie oglądałem między innymi jego i wysnułem wnioski jak wyżej napisałem na podstawie zebranych informacji. Szczęśliwie wszystkie moje pojazdy są zgodne z E10. Pytanie właśnie jak ktoś ma takiego fajnie zachowanego klasyka czy starszy dobrze utrzymany motocykl czy realnie będzie to dla niego duży problem. Dopóki 98 będzie w formie E5 na stacjach to jeszcze jakoś można to przeżyć ale pewnie i za to się zabiorą niedługo.


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 2024-01-02 13:01:19 
Legenda forum

Dołączył(a): 2011-02-15 15:47:22
Posty: 3829
Lokalizacja: 3miasto
Płeć: Pół człowiek pół muffin
Obecne moto: tiger 800
Część starych silników to się jak głupia jara jak zalejesz coś co ma więcej niż 87 oktanów :P Ale w takich mocniej wyżyłowanych klasykach to moze być pewien problem.

od świąt staram sie znaleźć info czego dokładniej sie obawiać w kontekście mojego klasyka i ciężko mi coś znaleźć. sam sobie mówię o przewodach paliwowych (da się zmienić), uszczelkach w baku (też do ogarnięcia) i membranach w gaźniku (tutaj już może być gorzej), no ale nigdzie nie znalazłem takiego pewnego potwierdzenia że "tak, przy 5% alko to nic się nie tanie, ale przy 10% to już się rospuści"


Góra
 Zobacz profil  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 10 ] 


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Administracja forum: admin@motocykl.org