misiakw napisał(a):
Brodzins napisał(a):
tomk napisał(a):
Tak, brud jest wyrzucany siłą odśrodkową (mv^2/r dla prędkości liniowej)
Skąd Wy bierzecie takie teorie??!!
Brod, obstawiam że z fizyki.[...] siły gęstości/lepkości smaru trzymają go na miejscu a masa brudu jest... znikoma.
mamy jeszcze siły temperatury oraz siły jakości smaru..... No padłem ;) gęstość to jest wielkość fizyczna i niestety nie można jej "/" przez lepkość gdyż są to dwa oddzielne wskaźniki. Tak nawiasem.
SzymonNowicki napisał(a):
nie chciałem wcześniej offtopować...ale temat się rozkręcił....
Z racji tego, w nawiązaniu do teorii tych od brudu, żeby mógł się on odkleić,odpaść pod wpływem siły odśrodkowej to siła ta musi być większa od siły tarcia, która występuje wtedy gdy brud jest przylepiony do łańcucha - każde ciało stykające się z innym ciałem wywołuje jakąś siłę tarcia.
Jeśli tak się stanie to brud odpada, gdy siła odśrodkowa jest większa od trącej... odpadają tylko jego nadwyżki :)
No, tutaj ktoś w końcu nazwał rzecz po imieniu. Bo wszystko, spadanie brudu oraz smarowanie oparte jest właśnie na tarciu. Nie będę tutaj pisał czy brud odpada jak ma takie m czy szmakie bo wzór na siłę odśrodkową jest ogólny i ciężko go użyć w tym konkretnym przypadku. Myślę, że temat wskazania wzoru to co najmniej na pracę doktorską.
Wracając do meritum. Tarcie oraz "udary" siły które musi przenieść łańcuch powodują jego nadmierne naciąganie sie. ilość obrotów na minutę powoduje, że łańcuch ( zbudowany z stali) trze "wewnętrznie" o siebie oraz trze o zębatki. Powoduje to przede wszystkim wzrost ciepła (Tarcie kinetyczne). Przy tarciu ważny jest współczynnik f, który to właśnie zmienny jest ze względu na działające na siebie powierzchnie (porowatość powierzchni). Drobinki brudu, które dostają sie miedzy powierzchnie metalowe działają jak papier ścierny, zwiększają ten współczynnik. Efektem tego jest większy "opór" stawiany podczas obracania za czym idzie większa temperatura, większa temperatura to zmiany wewnątrz sieci krystalicznej struktury metali (nie będe sie rozwodził, ale generalnie nie jest to korzystne). Kolejnym ubocznym i niechcianym efektem jest odspajanie się drobinek metali pod wpływem ścierania.
Wiedząc już jakie są przyczyny i skutki siły tarcia znajdźmy środek zaradczy....
Hmmmmmm......
Może by tak polać wodą? Albo pokropić kujawskim? Nie, bezsensu.
To może by tak wymyślec taki środek co zmniejszy tarcie, ale nie za szybko "ulotni" się z łańcucha i dotrze do jego najgłębszych zakamarków?
Eureka! To jest to! Trzeba łańcuch oczyścić z drobinek piasku, a następnie natłuścić smarem, który wypełni nieregularności powierzchni, zniweluje skutki tarcia, zmniejszy temperaturę, oraz częściowo zabezpieczy przed przedostawaniem się drobinek w głąb łańcucha :)
Mam nadzieje, że nie zagmatwałem bo jest 3:30 w nocy ;)
SzymonNowicki napisał(a):
bierny no mnie w takim razie też to rozbroiło i zaczynam się zastanawiać po co produkują smarowidła do łańcucha.
Jak na razie smaruje, ba nawet czyszczę szczoteczka, czasem pędzelkiem i łańcuch śmiga..wyciągnięty równo, nie usztywniony, miód malina.
Nie polecam szczoteczek z twardym włosiem. Polecałbym spreje nawet z W5 i obficie spłukiwać brud z łańcucha. Dlaczego spreje? Bo tworzone są tak by nie zawierać środków mogących uszkadzać uszczelki (ale lepiej przeczytać co pisze producent).
Teraz jeszcze do tego odpadania. To tak musi odprysnąć bo siła odśrodkowa pokonuje siłę tarcia, dlatego mamy tak pięknie uwalone brudem pokrywy na przedniej zębatce (małe r większa siła "wyrzutu"). Smar ma tę jedna wadę, że zbiera brud, drobiony się łatwo do niego przyczepiają i nie usuwając starej warstwy tworzymy sobie piękną breje, która nam powoduje, że współczynnik f wzrasta pod strzechy. Smary maja właściwości penetrujące, ale wątpię, że świeży smar przeciśnie się przez zaschłą warstwę brudu i dotrze
Kura napisał(a):
[...] w miejsce gdzie jest on potrzebny i go nie ma.
dodatkowo nowoczesne "inteligentne" smary maja inhibitory korozji dlatego zabezpieczaj łańcuch i potem mamy takie przypadki
Tomk napisał(a):
Już chyba pisałem na tym forum, jak użyłem smaru motocyklowego do łańcucha na zardzewiały łańcuch rowerowy i nagle łańcuch stał się nierdzewny, bo już przez 2 miesiące jest jak nowy ;)
;) Amen