Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 37 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1, 2, 3
Autor Wiadomość
PostNapisane: 2013-02-27 14:42:00 
Pierwszy wydech regionu

Dołączył(a): 2012-10-23 23:11:58
Posty: 303
Lokalizacja: Warszawa
Płeć: Mężczyzna
Obecne moto: fzs600
SzymonNowicki napisał(a):
tomk
gdybyś był łańcuchem to bym się zastanawiał czym Cie potraktować żeby nie bolało :)

Poić piwem i masować, jak pewne krowy z Japonii :)


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 2013-02-27 14:42:00 
admin ręczy i poleca:)

Dołączył(a):2011-10-03
Posty: 714
Lokalizacja: Polska

PostNapisane: 2013-02-28 04:45:02 
Zamykacz opon

Dołączył(a): 2011-10-07 22:52:01
Posty: 205
Lokalizacja: Żywiec/Kraków
Płeć: Mężczyzna
Telefon: 694 667 723
Obecne moto: YZF600R
misiakw napisał(a):
Brodzins napisał(a):
tomk napisał(a):
Tak, brud jest wyrzucany siłą odśrodkową (mv^2/r dla prędkości liniowej)


Skąd Wy bierzecie takie teorie??!!


Brod, obstawiam że z fizyki.[...] siły gęstości/lepkości smaru trzymają go na miejscu a masa brudu jest... znikoma.


mamy jeszcze siły temperatury oraz siły jakości smaru..... No padłem ;) gęstość to jest wielkość fizyczna i niestety nie można jej "/" przez lepkość gdyż są to dwa oddzielne wskaźniki. Tak nawiasem.

SzymonNowicki napisał(a):
nie chciałem wcześniej offtopować...ale temat się rozkręcił....

Z racji tego, w nawiązaniu do teorii tych od brudu, żeby mógł się on odkleić,odpaść pod wpływem siły odśrodkowej to siła ta musi być większa od siły tarcia, która występuje wtedy gdy brud jest przylepiony do łańcucha - każde ciało stykające się z innym ciałem wywołuje jakąś siłę tarcia.
Jeśli tak się stanie to brud odpada, gdy siła odśrodkowa jest większa od trącej... odpadają tylko jego nadwyżki :)


No, tutaj ktoś w końcu nazwał rzecz po imieniu. Bo wszystko, spadanie brudu oraz smarowanie oparte jest właśnie na tarciu. Nie będę tutaj pisał czy brud odpada jak ma takie m czy szmakie bo wzór na siłę odśrodkową jest ogólny i ciężko go użyć w tym konkretnym przypadku. Myślę, że temat wskazania wzoru to co najmniej na pracę doktorską.

Wracając do meritum. Tarcie oraz "udary" siły które musi przenieść łańcuch powodują jego nadmierne naciąganie sie. ilość obrotów na minutę powoduje, że łańcuch ( zbudowany z stali) trze "wewnętrznie" o siebie oraz trze o zębatki. Powoduje to przede wszystkim wzrost ciepła (Tarcie kinetyczne). Przy tarciu ważny jest współczynnik f, który to właśnie zmienny jest ze względu na działające na siebie powierzchnie (porowatość powierzchni). Drobinki brudu, które dostają sie miedzy powierzchnie metalowe działają jak papier ścierny, zwiększają ten współczynnik. Efektem tego jest większy "opór" stawiany podczas obracania za czym idzie większa temperatura, większa temperatura to zmiany wewnątrz sieci krystalicznej struktury metali (nie będe sie rozwodził, ale generalnie nie jest to korzystne). Kolejnym ubocznym i niechcianym efektem jest odspajanie się drobinek metali pod wpływem ścierania.

Wiedząc już jakie są przyczyny i skutki siły tarcia znajdźmy środek zaradczy....

Hmmmmmm......

Może by tak polać wodą? Albo pokropić kujawskim? Nie, bezsensu.

To może by tak wymyślec taki środek co zmniejszy tarcie, ale nie za szybko "ulotni" się z łańcucha i dotrze do jego najgłębszych zakamarków?

Eureka! To jest to! Trzeba łańcuch oczyścić z drobinek piasku, a następnie natłuścić smarem, który wypełni nieregularności powierzchni, zniweluje skutki tarcia, zmniejszy temperaturę, oraz częściowo zabezpieczy przed przedostawaniem się drobinek w głąb łańcucha :)

Mam nadzieje, że nie zagmatwałem bo jest 3:30 w nocy ;)
SzymonNowicki napisał(a):
bierny no mnie w takim razie też to rozbroiło i zaczynam się zastanawiać po co produkują smarowidła do łańcucha.

Jak na razie smaruje, ba nawet czyszczę szczoteczka, czasem pędzelkiem i łańcuch śmiga..wyciągnięty równo, nie usztywniony, miód malina.


Nie polecam szczoteczek z twardym włosiem. Polecałbym spreje nawet z W5 i obficie spłukiwać brud z łańcucha. Dlaczego spreje? Bo tworzone są tak by nie zawierać środków mogących uszkadzać uszczelki (ale lepiej przeczytać co pisze producent).

Teraz jeszcze do tego odpadania. To tak musi odprysnąć bo siła odśrodkowa pokonuje siłę tarcia, dlatego mamy tak pięknie uwalone brudem pokrywy na przedniej zębatce (małe r większa siła "wyrzutu"). Smar ma tę jedna wadę, że zbiera brud, drobiony się łatwo do niego przyczepiają i nie usuwając starej warstwy tworzymy sobie piękną breje, która nam powoduje, że współczynnik f wzrasta pod strzechy. Smary maja właściwości penetrujące, ale wątpię, że świeży smar przeciśnie się przez zaschłą warstwę brudu i dotrze

Kura napisał(a):
[...] w miejsce gdzie jest on potrzebny i go nie ma.


dodatkowo nowoczesne "inteligentne" smary maja inhibitory korozji dlatego zabezpieczaj łańcuch i potem mamy takie przypadki

Tomk napisał(a):

Już chyba pisałem na tym forum, jak użyłem smaru motocyklowego do łańcucha na zardzewiały łańcuch rowerowy i nagle łańcuch stał się nierdzewny, bo już przez 2 miesiące jest jak nowy ;)


;) Amen


Ostatnio edytowano 2013-03-01 00:17:56 przez pawlikgawlik, łącznie edytowano 1 raz

Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 2013-02-28 10:43:17 
Legenda forum

Dołączył(a): 2011-02-15 15:47:22
Posty: 3846
Lokalizacja: 3miasto
Płeć: Pół człowiek pół muffin
Obecne moto: tiger 800
pawlikgawlik napisał(a):
gęstość to jest wielkość fizyczna i niestety nie można jej "/" przez lepkość gdyż są to dwa oddzielne wskaźniki. Tak nawiasem.

To nie było dzielenie tylko nie wiedziałem jak to się profesjonalnie nazywa


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 2013-02-28 21:01:32 
Wcale nie jestem uzależniony od forum

Dołączył(a): 2011-06-24 17:57:26
Posty: 1483
Lokalizacja: kujawsko - pomorskie
Płeć: Mężczyzna
Obecne moto: BMW GS 1200
pawlikgawlik
czyli widzisz miałem rację, jednak pojąłem troszkę teorie w szkole no i spróbowałem ją odnieść do teorii zwłaszcza dwóch aktywnych twórczo kolegów w tym temacie :)

Ty ładnie dopełniłeś całości nazywając rzecz po imieniu itp.

ps. czyszczę szczoteczką z miękkim włosiem, co by mu było przyjemnie - temu łańcuchu :)


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 2013-03-01 01:38:58 
Pierwszy wydech regionu

Dołączył(a): 2012-10-23 23:11:58
Posty: 303
Lokalizacja: Warszawa
Płeć: Mężczyzna
Obecne moto: fzs600
pawlikgawlik napisał(a):
dodatkowo nowoczesne "inteligentne" smary maja inhibitory korozji dlatego zabezpieczaj łańcuch i potem mamy takie przypadki

Wpadnij to Ci pokażę, że łańcuch już z 3-4 miesiące na zew. i nic nie zardzewiał...


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 2013-03-01 02:34:55 
Niemowlak

Dołączył(a): 2010-07-01 23:23:37
Posty: 29
Lokalizacja: Pabianice
Płeć: Mężczyzna
Obecne moto: 2002 Thundercat
Wrzucę swoje 3 grosze :) Ja zabieram się za czyszczenie łańcucha raz w roku, z reguły w listopad/grudzień, po prostu przed zimowaniem. Tylko nafta świetlna i miękki pędzelek, a potem S100. Jak Wojtas założył, tak 3. sezon zaczynam bez żadnych naciągów i magicznych sztuczek. Po prostu wg mnie bardziej od czyszczenia czy nie na trwałość łańcucha wpływa styl jazdy. Z reguły konkretne przyspieszenia uskuteczniam od 3 biegu, gdzie w kocie wg mnie od tego momentu wszystko łatwo idzie. Bardzo często w sezonie latam po autostradach z maksymalnymi prędkościami i śmiem twierdzić, że po 15.000 km łańcuch nie wyciągnął się w ogóle lub w mm których nie jestem w stanie zauważyć. Często smarować ( bo wahacz zawsze można umyć:) i nie pałować do trójki to jest mój mały przepis na długowieczność łańcucha.


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 2013-03-01 13:22:36 
Zamykacz opon

Dołączył(a): 2011-10-07 22:52:01
Posty: 205
Lokalizacja: Żywiec/Kraków
Płeć: Mężczyzna
Telefon: 694 667 723
Obecne moto: YZF600R
tomk napisał(a):
pawlikgawlik napisał(a):
dodatkowo nowoczesne "inteligentne" smary maja inhibitory korozji dlatego zabezpieczaj łańcuch i potem mamy takie przypadki

Wpadnij to Ci pokażę, że łańcuch już z 3-4 miesiące na zew. i nic nie zardzewiał...


Nie muszę wpadać bo wierze. Po to jest ten inhibitor żeby Ci nie rdzewiał.

@Sieger - masz zupełną rację, łańcuchy wzmacnia się, czyli zwiększa ich odporność na rozciąganie (głównie tzw. udar - czyli nagłe wzrosty prędkości obrotowej wału, które powodują, że łańcuch musi przenieść inne obciążenie.) Więc im agresywniej jeździmy tym bardziej niszczymy łańcuch. Łagodniejsza jazda skutkuje wzrostem przebiegu na zestawie napędowym. Ważny jest również odpowiedni naciąg. Łańcuch nie może zwisać zbyt luźno lub być też nadmiernie "naszpanowany".


Góra
 Zobacz profil  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 37 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1, 2, 3


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Administracja forum: admin@motocykl.org