Forum Motocykli Yamaha
https://www.motocykl.org/

Fz6 S2 diagnostyka układu ABS
https://www.motocykl.org/viewtopic.php?f=21&t=19748
Strona 9 z 21

Autor:  Janusz81 [ 2020-03-21 11:23:26 ]
Tytuł:  Re: Fz6 S2 diagnostyka układu ABS

Panowie, zgłębiam temat ABS z czystej ciekawości. Czy wie ktoś z którym dokładnie elementem pompy jest problem? Umie ktoś powiedzieć który to element na rysunku?

Załączniki:
Schemat ABS.jpg [203.89 KiB]
Pobrane 224 razy

Autor:  sfazowany [ 2020-03-21 13:31:00 ]
Tytuł:  Re: Fz6 S2 diagnostyka układu ABS

Pozycja nr 6, hydraulic control valve.

Autor:  sfazowany [ 2020-03-21 13:35:01 ]
Tytuł:  Re: Fz6 S2 diagnostyka układu ABS

Żeby odblokować koło zawór zmniejsza ciśnienie płynu upuszczając go nieco od strony zacisku, pompa kompensuje ten spadek. Inaczej po paru cyklach pracy zaworów klamka albo pedał zapadły by sie do końca zakresu i przestałbyś hamować. Teoretycznie pompa powinna podpompowac do klamki tyle plynu ile ubyło z ukladu przy odblokowaniu koła. Czuc to jako odbijanie klamki czy pedału podczas pracy abs. Wlasnie podczas testu ABS czuc jak pompa dopycha plyn do klamki powodując jej wypchnięcie dalej od kierownicy.

Edit:
Sorry za post pod postem, miala byc edycja a tapatalk jakos dziwnie to rozbił na dwa wpisy.

Autor:  Janusz81 [ 2020-03-21 14:01:03 ]
Tytuł:  Re: Fz6 S2 diagnostyka układu ABS

Jeśli elektrozawór nr 6 się zapiekł to może uda się go rozruszać. Pewnie jest to jakiś tłoczek lub coś podobnego który jest poruszany elektromagnesem (solenoidem) i nie pracuje on w pełnym zakresie tylko bardzo minimalnie i stąd drżenie klamki i pedału. Dobrze rozumuję?
Jeśli tak to mam plan na próbę rozruszania go. Planuję odpiąć kostki od tych dwóch zaworów i podpiąć do niego układ z generatorem z osobnym zasilaniem. Elektrozawory uruchamiałbym 5-10 razy na sekundę z przerwą powiedzmy 5 sekund i tak przez godzinę lub dwie i powtarzać to przez kilka dni. Dlaczego 5-10 razy na sekundę? Bo to taka częstotliwość żeby wprowadzić zawory w wibracje - może się rozruszają. Oczywiście przed tym zalać układ nowym płynem. To tak czysto teoretycznie wszystko.

Autor:  sfazowany [ 2020-03-21 15:01:00 ]
Tytuł:  Re: Fz6 S2 diagnostyka układu ABS

Ten zawór to pin który przesuwa się w prowadnicy, jeśli obkorodowal albo wlazł jakis syf to przeszkadza w przesunieciu się pinu. Kilka dni temu wspominałem że można by spróbować podłączyć cewki bezpośrednio pod 12V i wieloma cyklami je spróbować rozruszać :) zastanawiam sie czy cewki wytrzymają jesli podamy ciut wyzsze napiecie, i czy daloby cos przylozenie do cewki magnesu neodymowego zeby wspomóc jej dzialanie. Jeśli niedawno się zablokowały (jesli na jesieni działały) to może jeszcze nie stoją na amen. Może podłączyć cewkę na kilka sekund i obstukac blok zeby dostał wstrząsów kiedy próbuję zmienić pozycję zaworu? Tylko nie traktuj bloku palnikiem, może coś delikatnego strzelić..

Autor:  Janusz81 [ 2020-03-21 15:09:26 ]
Tytuł:  Re: Fz6 S2 diagnostyka układu ABS

Czyli tok rozumowania mam chyba dobry :) Grzać palnikiem nie mam zamiaru hehe. Wyższe napięcie nic nie da chyba, bo tylko większy prąd popłynie i cewka będzie się bardziej grzała. Raczej pozostałbym przy 12V i podawać je z częstotliwością 5-10Hz. Jutro się pobawię i zobaczymy co z tego wyjdzie. Trzeba próbować i się nie poddawać.

Autor:  sfazowany [ 2020-03-21 15:50:21 ]
Tytuł:  Re: Fz6 S2 diagnostyka układu ABS

Zasada działania jest ta sama co w głośniku, większy prąd, mocniejsze pole. Myślałem o wytworzeniu większej siły działającej na zawór żeby pokonać opór rdzy/syfu. Owszem cewka może bardziej się nagrzać, dlatego pomyślałem o magnesie.

Autor:  Janusz81 [ 2020-03-21 16:58:20 ]
Tytuł:  Re: Fz6 S2 diagnostyka układu ABS

sfazowany napisał(a):
Zasada działania jest ta sama co w głośniku, większy prąd, mocniejsze pole.

Zgadzam się w 100% ale jest pewne ograniczenie mocowe. W głośniku znamy parametry mocy, a przy tej cewce niestety nie i nie chciałbym jej upalić Myślę że chwilowe impulsowe przeciążenie rzędu 200% nie zaszkodzi jej więc też spróbuję. Akumulatory mam więc jutro będę działał. Dam znać co i jak. Najchętniej przytuliłbym taką uszkodzoną pompę. Naprawiam różne przedziwne rzeczy i chętnie bym się podjął tej próby.

Autor:  Skrab74 [ 2020-03-21 17:11:54 ]
Tytuł:  Re: Fz6 S2 diagnostyka układu ABS

Więc czekamy na recenzję

Wysłane z mojego Redmi Note 8 Pro przy użyciu Tapatalka

Autor:  Janusz81 [ 2020-03-21 19:30:55 ]
Tytuł:  Re: Fz6 S2 diagnostyka układu ABS

Skrab74 jeśli coś się uda to opisze co i jak. Ciekawi mnie czy ktoś z forumowiczów ma taką uszkodzoną pompę na półce w garażu i chciałby mi ją podesłać na testy. Wytargałbym swoją pompę ale sezon się zaczyna a nie chce uziemiać swojego moto. Tak nawiasem mówiąc pogoda ostatnio dopisała i w 3 popołudnia 350km pykło :D

Autor:  tuzmen [ 2020-03-21 22:02:04 ]
Tytuł:  Re: Fz6 S2 diagnostyka układu ABS

Może myjka ultradźwiękowa?

Autor:  pawcio81 [ 2020-03-21 22:15:18 ]
Tytuł:  Re: Fz6 S2 diagnostyka układu ABS

Mam taka pompę na półce, ma zapieczoną sekcję przedniego koła, tył działał do końca. Dzięki sfazowanemu udało mi się kupić nówkę i rok temu wymieniłem u siebie. Jak jest potrzeba, to mogę udostępnić.

Autor:  Janusz81 [ 2020-03-22 15:55:08 ]
Tytuł:  Re: Fz6 S2 diagnostyka układu ABS

No to po robocie chyba. Płyn hamulcowy zmieniony. Dostałem się do kostki od elektrozaworów choć nie było łatwo ale trochę gimnastyki i się udało. Przednia sekcja nie działa choć cewka przejście ma, zawór nie klepie. Tylna sekcja pracuje ale chyba raczej nie do końca prawidłowo. Po wciśnięciu tylnego hamulca i uruchomieniu elektrozaworu pedał idzie pulsacyjnie w dół. Po zrobieniu testu 1 tył odbił 3 razy, a potem już tylko drżenie. Muszę zrobić układ sterowania elektrozaworami bo duży prąd ciągną - 3,2A :shock: i włączyć układ z generatorem na kilka godzin.
Dla potomnych na zdjęciu piny z lewej strony złącza są od przedniej sekcji, a te z prawej od tylnej.

Załączniki:
Kostka elektrozaworów pompy ABS.jpg [489.75 KiB]
Pobrane 290 razy

Autor:  Kaktus [ 2020-03-22 18:16:53 ]
Tytuł:  Re: Fz6 S2 diagnostyka układu ABS

Dobra robota! Kiedyś bawiłem się generatorem impulsów przy czyszczeniu wtryskiwaczy gazu to dobry pomysł . Używałem tez baterii 9v i prostownika do wzbudzenia rozruszania wtrysków - jesteś na dobrej drodze - powodzenia

Autor:  Janusz81 [ 2020-03-28 09:27:01 ]
Tytuł:  Re: Fz6 S2 diagnostyka układu ABS

Wracając do tematu elektrozaworów w pompie. Płyn zmieniony. Na dwie noce zapuściłem generator i przód jak stał tak dalej stoi. Na teście 1 i 2 tył działa ale tylko przez chwilkę po czym znów zostaje samo drżenie - nie wiem czemu tak jest. Dostałem pompę od pawcio81 za co bardzo dziękuję. Będę informował o wnioskach z próby reanimacji pompy.

Strona 9 z 21 Strefa czasowa: UTC + 1 [ DST ]
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
https://www.phpbb.com/