Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 10 ] 
Autor Wiadomość
PostNapisane: 2009-09-10 16:49:12 
electronic supersonic

Dołączył(a): 2008-08-04 21:17:27
Posty: 1717
Lokalizacja: Koło Koła
Płeć: Mężczyzna
Telefon: czarny
Obecne moto: Tiger 1050
Parametry i własności żarówek
Napięcie nominalne - Napięcie przy którym żarówka jest używana, np. 6V, 12V, 24V
Napięcie znamionowe - Napięcie, na jakie została zaprojektowana żarówka. Dla żarówek reflektorowych przeznaczonych do samochodów osobowych wynosi ono 13,2 V
Strumień świetlny - Moc promieniowania świetlnego („ilość światła wychodzącego poza żarówkę w różnych kierunkach”)
Wydajność świetlna (sprawność) - Stosunek strumienia świetlnego żarówki do mocy elektrycznej [lm/W]
Zużycie lumenów -
- Wskaźnik wydajności światła żarówki używanej w porównaniu z nową
- Pomiar dokonany po 75% określonej (Tc) trwałości żarówki
- Wyrażony w procentach początkowego strumienia
Przykład: zażycie lumenów = 60%, co oznacza, że używana lampa daje 40% mniej światła niż nowa lampa
Trwałość - Czas, który upływa od momentu przepalenia skrętki i braku emisji światła (B3 = 35, Tc = 63.2% uszkodzonych żarówek). Trwałość żarówek halogenowych wynosi od kilkuset do ponad tysiąca godzin, ale np. firma Philips zaleca wymianę żarówek co 2 lata, lub co 50000 km.

Wybrane typy samochodowych źródeł światła
1.Żarówka halogenowa H1 12V 55W z trzonkiem P14,5s. Zastosowanie: reflektory główne
2.Żarówka halogenowa H3 12V 55W z trzonkiem PK22s. Zastosowanie: reflektory przeciwmgłowe
3.Żarówka halogenowa H4 12V 60/55W z trzonkiem P43t-38. Zastosowanie: reflektory główne (światło mijania i drogowe). Najpopularniejsza żarówka reflektorowa.
4.Żarówka halogenowa H7 12V/55W z trzonkiem PX26d. Zastosowanie: reflektory główne. Jest to ulepszona wersja H1
5.Żarówka halogenowa HB3 12V 60W z trzonkiem P20ds. Zastosowanie: reflektory główne
6.Żarówka halogenowa HB4 12V 51W z trzonkiem P22ds. Zastosowanie: reflektory główne
7.Żarówki nowej generacji, „high performance „ (o wysokiej wydajności). Typy: H9 12V 65W z trzonkiem PGJ 19-1(z lewej); H11 12V 55W z trzonkiem PGJ 19-2 (z prawej). Dają większy strumień świetlny (H11: 1350 lm ; H9: 2100 lm) w porównaniu do H4.
8.Żarówka R2 12V 45/40W z trzonkiem P45t-41. Zastosowanie: reflektory główne. Obecnie rzadko stosowana (np. Fiat Uno, starsze wersje 126p).
9.Lampa ksenonowa D2S 85V 35W z trzonkiem P32d-2. Zastosowanie: reflektory główne typu soczewkowego.
10.Lampa ksenonowa D2R 85V 35W z trzonkiem P32d-3. Zastosowanie: reflektory główne z odbłyśnikiem paraboloidalnym.
11.Żarówki: P21W 12V 21W oraz P5W 12V 5W z trzonkiem BA15s. Zastosowanie: kierunkowskazy (standardowe kolory bańki: bezbarwny i pomarańczowy), światła STOP (wersja 21W); światła pozycyjne (wersja 5W).
12.Żarówka P21/5W 12V 21/5W z trzonkiem BAY15d. Zastosowanie: światła pozycyjne i STOP.
13.Żarówka całoszklana W5W 12V 5W z trzonkiem W2.1x9.5d. Zastosowanie: światła pozycyjne.
14.Żarówki całoszklane W2,3W oraz W1,2W 12V 2,3W i 1,2W z trzonkiem W2x4.6d. Zastosowanie: „trzecie” światła STOP (wersja 2,3W), podświetlanie deski rozdzielczej (wersja 1,2W).
15.Żarówki rurkowe C5W i C10W 12V 5W i 10W z trzonkiem SV8.5. Wersja o długości 35 mm. Zastosowanie: lampki oświetlenia wnętrza.
16.Żarówki rurkowe C5W i C10W 12V 5W i 10W z trzonkiem SV8.5. Wersja o długości 40 mm. Zastosowanie: lampki oświetlenia wnętrza.
17.Żarówki całoszklane BAX 12V 2W oraz 1,2W z trzonkiem plastykowym BAX 10d. Zastosowanie: lampki kontrolne w zestawach wskaźników.
18.Żarówki całoszklane BAX 12V 2W oraz 1,2W z trzonkiem plastykowym BAX 10s. Zastosowanie: lampki kontrolne w zestawach wskaźników.

Tuning żarówek
1.Dające więcej światła

Philips Premium +30%
Osram Super +30%
Narva Range Power +30%
Tungsram Mega Light +30%
Philips Vision Plus +50%
Osram Silverstar +50%
Tungsram Mega Light +60%

Żarówki ze skróconym żarnikiem, który powoduje silniejsze skoncentrowanie światła (zwiększenie strumienia odpowiednio o 30, 50 czy 60%) w obszarze ok. 75 m przed samochodem, przy krawężniku jezdni. Sugerowane oznaczeniem zwiększenie całkowitego strumienia świetlnego byłoby oczywiście niezgodne z regulacjami europejskimi. Jednak skrócenie żarnika powoduje znaczne skrócenie żywotności żarówek. Aby temu zaradzić do gazu halogenowego wypełniającego bańki żarówek dodaje się ksenonu. Jednak nie ma on tutaj nic wspólnego ze świeceniem. Praktycznie żarówki tego typu świecą wyraźnie jaśniej niż zwykłe i lepiej oświetlają drogę. Philips Vision Plus posiadają ponadto bańkę pokrytą częściowo niebieskim filtrem, natomiast Osram Silverstar bańkę pokrytą od góry srebrną powłoką, która powoduje że żarówka jest mało widoczna na tle odbłyśnika reflektora. Oba te typy dają ponadto zwiększony o kilkanaście m zasięg światła na drodze.

2.Do jazdy w złych warunkach atmosferycznych

Philips Allweather
Philips Gold
Osram Allseason
Osram Allseason +30%
Narva Azurro
Tungsram All Day

Żarówki posiadające bańkę pokrytą specjalnym filtrem, powodującym emisję żółtawego światła, dającego wyraźnie lepsze oświetlenie drogi w złych warunkach atmosferycznych (mgła, deszcz, śnieg). Philips Allweather emitują żółtawo-fioletowe światło. Philips Gold posiadają gęstszy filtr, niż Allweather, dają bardziej żółte światło, ale i o mniejszym strumieniu. Osram Allseason produkowane są w wersji zwykłej i +30%. Emitują jasnocytrynowe światło.

Żarówki tego rodzaju nadają się doskonale do reflektorów przeciwmgłowych posiadających biały odbłyśnik i szyby. W reflektorach głównych dają natomiast gorsze oświetlenie drogi podczas dobrej przejrzystości powietrza, niż żarówki typu +30%. Jednak filtr żółty osłabia strumień światła i aby temu zaradzić zwiększa się strumień świetlny emitowany przez żarnik, co powoduje znaczne skrócenie żywotności żarówek.

3.“Blue”; dające białe światło

Philips Blue Vision
Osram Cool Blue
Narva Range Power Blue 30%
Tungsram Super Blue

Żarówki posiadające bańkę pokrytą specjalnym niebieskim filtrem, powodującym emisję bielszego niż w przypadku zwykłych żarówek światła, dającego lepsze oświetlenie drogi w normalnych warunkach atmosferycznych. Oko ludzkie jest przyzwyczajone do naturalnego światła słonecznego, które jest odbierane jako białe. Oświetlenie żarówkami typu „blue” powoduje lepsze spostrzeganie znaków drogowych i mniej męczy wzrok kierowcy. Jednak filtr niebieski osłabia strumień światła i aby temu zaradzić zwiększa się strumień świetlny emitowany przez żarnik , co powoduje znaczne skrócenie żywotności żarówek. Żarówki BV są także produkowane jako pozycyjne 5W, ponieważ zwykła żarówka wyróżniałaby się żółtawym odcieniem na tle „białej” halogenowej.

4.Niewidoczne” żarówki do białych kierunkowskazów

Philips Silvervision

Emitują pomarańczowe światło. Gdy nie świecą są niewidoczne na tle białych opraw kierunkowskazów, lub reflektorów zespolonych (w odróżnieniu od zwykłych żarówek pomarańczowych).

Oprócz powyższych w sprzedaży dostępne są ponadto 2 inne typy ulepszonych żarówek:

1.Żarówki o zwiększonej mocy, „rajdowe”

Philips Rally
Philips Turbo
Philips Rally Allweather
Philips Turbo Allweather
Narva

Żarówki o znacznie wyższej mocy, niż standardowe:

80/70W; 100/55W; 100/90W; 110/85W; 130/100W.

Przeznaczone są do samochodów wyścigowych. Ze względu na znacznie większy strumień świetlny nie są dopuszczone do stosowania na drogach publicznych. Znacznie zwiększona moc żarówek powoduje wydzielanie się w nich dużych ilości ciepła oraz przepływ dużych prądów w instalacji elektrycznej samochodu, co w przypadku założenia takich żarówek do standardowych reflektorów „zwykłych” samochodów osobowych może spowodować pęknięcie szyby reflektora, żółknięcie i spływanie odbłyśników, uszkodzenie instalacji elektrycznej na skutek przeciążenia, niedostateczne ładowanie akumulatora. Ponadto w przypadku zatrzymania takiego pojazdu przez policję kierowcy grozi mandat i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego. Jak wynika z postów na forum Autokącika , oświetlenie drogi żarówkami 100/90 W wcale nie jest wyraźnie lepsze niż homologowanymi żarówkami typu +50%.

2.„Wynalazki”

Techno Xenon,
Laser Blue,
Xenon Halogen i inne, przeważnie zawierające w nazwie słowa „xenon” czy „laser”.

Są to produkty mniej znanych wśród producentów żarówek firm, które jak wykazał test zamieszczony w Auto Świecie nr 46, mają przeważnie kiepskie parametry, złe rozłożenie światła (bardzo jasne plamy w jednych miejscach i ciemne w innych), oślepiają kierowców jadących z przeciwka. Z postów na forum Autokącika wynika, że bardzo szybko się przepalają. Są natomiast bardzo drogie i umieszczone w efektownych opakowaniach. W nazwach używane są słowa „xenon” co ma sugerować niewiarygodną jasność świecenia, niemal taką jak lamp ksenonowych, czy „laser” – co jest już zupełną bzdurą. Jest to zwykłe wykorzystywanie niewiedzy kupujących, gdyż jak już napisano ksenon dodawany do żarówek nie ma nic wspólnego ze świeceniem. Lampa ksenonowa nie jest zaś żarówką, jak niektórzy błędnie sądzą, tylko lampą wyładowczą.

W tym miejscu należy też wspomnieć o kolorowych nakładkach na żarówki, które dają światło mieniące się wszystkimi kolorami tęczy, lub wyraźnie niebieskie i znacznie osłabiają strumień świetlny, powodując fatalne oświetlenie drogi. Używanie czegoś takiego poza tym, że jest zabronione i może mieć konsekwencje w przypadku zatrzymania przez policję, jest po prostu prymitywnym buractwem.


Ni jest to mój opis , znalazłem na sieci szukając info o żarówkach.


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 2009-09-10 16:49:12 
admin ręczy i poleca:)

Dołączył(a):2011-10-03
Posty: 714
Lokalizacja: Polska

 Tytuł:
PostNapisane: 2009-09-10 18:16:59 
Prawie jak Mistrz Europy

Dołączył(a): 2007-12-29 01:27:59
Posty: 540
Lokalizacja: Skierniewice/w-wa
Płeć: Mężczyzna
Obecne moto: GSX-R 750 K5
A kolega Robgie to widzę, że nie ma co robić.
Za robotę się brać, kryzys jest :)


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 2009-09-10 21:49:18 
O ten Pracuś się rozpisał ,he he tatuśku :D


Góra
  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 2009-09-10 21:50:31 
electronic supersonic

Dołączył(a): 2008-08-04 21:17:27
Posty: 1717
Lokalizacja: Koło Koła
Płeć: Mężczyzna
Telefon: czarny
Obecne moto: Tiger 1050
Właśnie z racji kryzysu żule i szukam co kupić zeby przytomoności przy kasie nie stracic. A z tym kryzysem to jakos dziwnwie u nas jest, kasy jak nei ma tak nei było ale zapierd... wcale nie mniejszy. No i czasem dla relaxu wchodze na forum (z 15 razy dziennie)


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 2009-09-11 06:57:33 
Człowiek Szafka

Dołączył(a): 2008-12-03 13:04:26
Posty: 2647
Lokalizacja: Pulki k.Puław
Płeć: Mężczyzna
Telefon: 693183962
Obecne moto: VFR 800 FI 2000r
Robgie napisał(a):
No i czasem dla relaxu wchodze na forum (z 15 razy dziennie)

to samo mam :)

ps. dobra robota towarzyszu :twisted:


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 2009-09-11 08:08:10 
Mistrz prostej

Dołączył(a): 2008-07-01 00:23:41
Posty: 177
Lokalizacja: Warszawa
Płeć: Mężczyzna
Obecne moto: YZF600 KOTEK
Dobrze...reasumując jaką żarówkę polecasz do kota....bo chciałem coś mocniejszego włożyć....pozdrawiam


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 2009-09-11 14:10:53 
Zamykacz opon

Dołączył(a): 2009-01-18 15:07:21
Posty: 248
Lokalizacja: Pniów/Rzeszów
Płeć: Mężczyzna
Obecne moto: YZF600R Thundercat
A jak założę do puszki np taką:Tungsram Mega Light +60%, to czy jej temperatura będzie taka sama jak w przypadku zwykłej H7 czy trochę wyższa?? Bo soczewki w moim aucie mają tendencję do wypalania się.


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 2009-09-11 14:36:35 
electronic supersonic

Dołączył(a): 2008-08-04 21:17:27
Posty: 1717
Lokalizacja: Koło Koła
Płeć: Mężczyzna
Telefon: czarny
Obecne moto: Tiger 1050
Widzę ze nikt nie przeczytał tego nawet :D napisałem ze to nie mój artykuł tylko go znalazłem. ja do kota kupiłem Tungsramy sportlight jak przyjdą to sie podzielę info co i jak. Co do wypalania to z tego co zauważyłem może soczewki masz plastikowe a żarówki bez filtra UV?


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 2009-09-24 20:42:51 
Zamykacz opon

Dołączył(a): 2009-01-18 15:07:21
Posty: 248
Lokalizacja: Pniów/Rzeszów
Płeć: Mężczyzna
Obecne moto: YZF600R Thundercat
A ja zamówiłem sobie Tungsram MegaLight +90% i zobaczymy czy coś się poprawi :)


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 2009-09-24 22:34:51 
Mistrz prostej

Dołączył(a): 2008-07-01 00:23:41
Posty: 177
Lokalizacja: Warszawa
Płeć: Mężczyzna
Obecne moto: YZF600 KOTEK
porcupine...to daj znać tylko polataj z tydzień i powiedz czy wszystko ok...a tak a propos ile za tą żaróweczkę zapłaciłeś? pozdrawiam


Góra
 Zobacz profil  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 10 ] 


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Administracja forum: admin@motocykl.org