Forum Motocykli Yamaha
https://www.motocykl.org/

[FAQ] WYMIANA OLEJU W PRZEDNIM ZAWIESZENIU
https://www.motocykl.org/viewtopic.php?f=30&t=3378
Strona 1 z 14

Autor:  Wojt@s [ 2009-10-28 00:42:48 ]
Tytuł:  [FAQ] WYMIANA OLEJU W PRZEDNIM ZAWIESZENIU

UWAGA! Przy tej metodzie do spuszczenia oleju z lag wykręca się śruby regulacyjne zawieszenia. W niesprzyjającej sytuacji może dojść do zerwania gwintu przy próbie odkręcania/dokręcania tejże śruby. Bezpieczniejsza ale bardziej czasochłonna metoda to demontaż lag i wylanie oleju górą!

Czas roboczy: 45 min
Narzędzia: płaski śrubokręt, nasadka 27 z przedłużka, lub długi klucz oczkowy 27, lejek, 1 litr oleju do zawieszenia.

1. Podstawiamy miskę, zaczynamy od lewej lagi, wykręcamy śrubę tłumika zawieszenia ( liczmy ilość kliknięć aż do poluzowania śruby ) , olej zaczyna nam zlatywać, pompujemy zawieszenie ręcznie, góra dół, tzn opieramy się, prostujemy. W ten sposób wypompujemy całą zawartość oleju z lewej lagi.
[ img ]
[ img ]
*jest metoda wyjęcia koła, ośki i spuszczenia oleju dolną śrubą, nie polecam gdyż możemy trafić na sytuację że gwint się będzie obracał co się skończy wymontowaniem lagi i złożeniem jej jedynie w imadle.
2. Sprawdzamy stan tłumika zawieszenia:
[ img ]
[ img ]
3. Odkręcamy nakrętkę na lewej ladze, znajdującą się nad półką. Solidny klucz oczkowy albo nasadka "27". Odkręcamy w lewo.
[ img ]
[ img ]
[ img ]
4.Sprawdzamy stan górnej obsady lewej lagi, stan gwintu i o-ringu.
[ img ]
5. Wkręcamy dolną tłumik, na taką samą ilość kliknięć na ile wykręciliśmy ( max jest bodajże 10 min. 1 ) Przygotowujemy lejek do wlania oleju.
[ img ]
6. Wlewamy olej, gęstość do wyboru między 5W albo 10W. Najlepiej coś typowo zawieszeni owego Motula, Repsola, Castrola.
[ img ]
7. Po wlaniu dokręcamy wszystko, jak ktoś będzie miał problem ścisnąć sprężynę przy dokręcaniu to wystarczy pochylić motocykl w przeciwną stronę, czyli jak dokręcamy lewą to przechylamy na prawo odciążając lewą sprężynę.
Kolejna laga w tej samej kolejności. I tyle by było na dzisiaj.
[ img ]

Autor:  Luterq [ 2009-10-28 10:23:38 ]
Tytuł: 

pytanie, jeśli spuści się olej przez tą boczną śrubę to laga będzie sucha czy na dnie zostanie jeszcze z 50 ml ? o ile mniej powinno się nalać nowego ?

Autor:  Wojt@s [ 2009-10-28 11:57:06 ]
Tytuł: 

Jak sprawdzałem poprzez włożenie ssaka to była sucha, ale i tak zanim ścieknie ze sprężyn z gładzi to zawsze te 5-10ml zostaje.

Autor:  thundercat_98 [ 2009-10-28 22:55:15 ]
Tytuł: 

Jeżeli zrobisz dokumentację tego co opisałeś było by super. Już teraz zastanawiam się czy nie zmienić oleju w lagach przez zimę:) mam pytanie: jak odkręcę śrubkę na dole i na górze to olej nie powinien zlecieć bez pompowania zawieszeniem? podciśnienie się straci? i te 434ml to tak dość ciężko precyzyjnie wlać....400ok...ale 34 to już na oko?:)

Autor:  Wojt@s [ 2009-10-28 22:58:18 ]
Tytuł: 

Zleci pod wpływem grawitacji ale to dłużej trwa. A uginanie i prostowanie zawieszenie przy odkręconych kurkach spowoduje opadanie oleju w dół.

Autor:  Maciek [ 2009-10-29 10:43:46 ]
Tytuł: 

thundercat_98 napisał(a):
i te 434ml to tak dość ciężko precyzyjnie wlać....400ok...ale 34 to już na oko?Smile


No właśnie czy musi to byc dokładnie tyle?(żeby tak odmierzyć to trzeba chyba strzykawi używać) i na dodatek skoro troszke może zostać starego oleju to juz nam sie nie bedzie zgadzać a skoro podane jest tak dokładnie wiec chyba to ważne. Wojt@s wiec jak z tym?

Autor:  Wojt@s [ 2009-10-29 11:20:14 ]
Tytuł: 

Ja swojego czasu kupiłem w sklepie z odżywkami 0,5 dzbanek z podziałką. Wlewam dokładnie tyle ile producent przewidział, wiadomo że zawsze zostaje troszkę oleju ale oni to też przewidzieli, gdyż ta wartość podana jest przy wymianie bez zdejmowania zawieszenia. Dzbanek kosztował z 6 zł:D

Jako ciekawostkę, spuszczałem kiedyś olej z Gixxera z zawiasu, w lewej miał 350 w prawej 440ml, a właściciel nie odczuł różnicy, ja ją odczułem przy heblowaniu ale powiem szczerze że nie była aż tak odczuwalna.

Bartolomeo zapraszam do siebie, kontakt PW,GG,kom.

Autor:  Kris30 [ 2009-11-17 23:09:23 ]
Tytuł:  Re: [FAQ] WYMIANA OLEJU W PRZEDNIM ZAWIESZENIU

Czy tą srube przy kierownicy (klucz 27) po wymianie oleju dokrecamy do oporu czy tez sie nia cos reguluje w zawieszeniu?

Autor:  Wojt@s [ 2009-11-17 23:36:09 ]
Tytuł:  Re: [FAQ] WYMIANA OLEJU W PRZEDNIM ZAWIESZENIU

Do oporu, ale bez przesady bo jest tam drobny gwint i po dobroci to się samo nie wykręci. A co regulacji zawieszenie czytaj bo też jest temat. :mrgreen:

Autor:  Kris30 [ 2009-11-17 23:59:50 ]
Tytuł:  Re: [FAQ] WYMIANA OLEJU W PRZEDNIM ZAWIESZENIU

Tak wiem ze jest tez temat o regulacji zawiechy ale wolalem spytac fachowca od wymiany oleju w lagach :) a pozatym to szybciej :lol:

Autor:  Vitu [ 2009-11-30 00:08:40 ]
Tytuł:  Re:

Maciek napisał(a):
thundercat_98 napisał(a):
i te 434ml to tak dość ciężko precyzyjnie wlać....400ok...ale 34 to już na oko?Smile


No właśnie czy musi to byc dokładnie tyle?(żeby tak odmierzyć to trzeba chyba strzykawi używać) i na dodatek skoro troszke może zostać starego oleju to juz nam sie nie bedzie zgadzać a skoro podane jest tak dokładnie wiec chyba to ważne. Wojt@s wiec jak z tym?



Tak musi byc bardzo dokladnie ! ja wymienialem sam olej w lagach i popelnilem blad , wlalem okolo 500 ml do lagi , konsekwencja jest taka ze laga jest bardzo twarda i wogole nie spelnia swojego zadania.

Gdy wlejesz za malo , zawieszenie bedzie bardzo miekkie.

U mnie objawia sie to nurkowaniem przodu.

Gdy bede w polsce wleje tyle ile serwisowka pisze.

Autor:  Wojt@s [ 2009-11-30 00:18:47 ]
Tytuł:  Re: [FAQ] WYMIANA OLEJU W PRZEDNIM ZAWIESZENIU

Cytuj:
wlewam dokładnie tyle ile producent przewidział, wiadomo że zawsze zostaje troszkę oleju ale oni to też przewidzieli

Powtarzam co napisałem powyżej, poza tym różnica 5ml jest nie odczuwalna.

Autor:  Bzinek [ 2009-12-30 03:09:40 ]
Tytuł:  Re: [FAQ] WYMIANA OLEJU W PRZEDNIM ZAWIESZENIU

Pytanie może nie do końca na temat, ale jeśi np. : wlejmy do prawej lagi więcej oleju niż do lewej to wtedy będzie ona twardsza, będzie się to objawiać znoszeniem moto na lewą strone w trakcie np puszczenia kiery?

Autor:  Wojt@s [ 2009-12-30 11:54:27 ]
Tytuł:  Re: [FAQ] WYMIANA OLEJU W PRZEDNIM ZAWIESZENIU

Jeśli różnica będzie 100ml to może znosić, a szczególnie przy hamowaniu kiedy zawieszenie jest obciążone i nierówno wydziera opone bo jedna laga jest twardsza do drugiej. Przy okazji warto sprawdzić nastawienie zawieszenia :mrgreen:

Autor:  Borko [ 2010-02-12 19:44:11 ]
Tytuł:  Re: [FAQ] WYMIANA OLEJU W PRZEDNIM ZAWIESZENIU

A jak zlać stary olej w fazerze? Bo nie ma nigdzie takiego "spustu" jak w thundercacie.
Trzeba chyba wyciągnąć ośkę ?

Strona 1 z 14 Strefa czasowa: UTC + 1 [ DST ]
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
https://www.phpbb.com/