Forum Motocykli Yamaha
https://www.motocykl.org/

How to do - Czyli wymiana oleju dla opornych
https://www.motocykl.org/viewtopic.php?f=30&t=9266
Strona 1 z 3

Autor:  pawlikgawlik [ 2012-02-26 00:11:37 ]
Tytuł:  How to do - Czyli wymiana oleju dla opornych

Przyszła wiosna pora więc zabrać się za nasze motocykle ;)
Ci, którzy nie zrobili tego przed zimą, muszą to zrobić teraz. Generalnie powinno się olej wymieniać na zimę. Jakiekolwiek dyskusje na ten temat są zbędne, a mówienie, że olej się starzeje w silniku idiotyczne.

Przejdźmy jednak do meritum.

Co będzie nam potrzebne?
1. Czas
2. Chęci
3. Odrobina umiejętności
4. 3L oleju (Ja użyłem LM 10W50 pełen syntetyk)
5. Filtr oleju (Ja użyłem K&N)
6. Jakieś urządzenie do odkręcania filtra. Najtańszy jest uniwersalny klucz opaskowy.
7. Klucz płaski (17?)
8. Śrubokręt krzyżakowy
9. Pojemnik min 3L na zużyty olej
10. Kawałek tektury (wystarczy w rozmiarach kartki a 4)
11. Piwo
12. Pan Zdzichu do doradzania ;)
Użyć można także polecanego przez mechaników płukacza silników. Ja użyłem firmy LiquiMoly (LM).

Czynności:

1. Postawić motocykl na nóżce centralnej. Jako, iż jej nie mamy postawić motocykl na podnośniku (wózku pod wahacz).
2. Jeżeli używamy płukacza wlać zawartość pojemnika do silnika. w tym celu odkręcić wlew oleju(czarna duża plastikowa nakrętka po prawej stronie motocykla. Prawa - to ta strona po której jest rączka gazu ;P). Nakrętkę zakręcić po zalaniu.
[ img ]
3. Pozwolić silnikowi pracować na biegu jałowym (wolnych obrotach). 5 min - bez płukacza. 10-15 z płukaczem (chyba, ze producent rekomenduje inaczej).
4. W czasie pracy na biegu jałowym zdjąć lewą osłonę silnika. Jeżeli czynność tę wykonujemy pierwszy raz. Proponuje wykonać ją jako pierwszą.
5.Jeżeli upłynął już czas pracy na biegu jałowym silnik zgasić.
6. Odkręcić nakrętkę wlewy oleju.
[ img ]
7. Pod spust oleju umiejscowiony po lewej stronie silnika w najniższym jego punkcie, podstawić pojemnik na olej.
8. Kolektor wylotowy zabezpieczyć tekturą. Po prostu owinąć (Na zdjęciu miejsce te zaznaczone jest czerwonym kolorem).
9. Odkręcić śrubę spustową oleju.
[ img ]
10. Pozwolić spłynąć olejowi do pojemnika. Po znacznym spadku ciśnienia wypływającego oleju, motocykl przechylić na lewą stronę i pozwolić wypłynąć reszcie oleju ( przy przechylaniu przydaje się druga osoba - motocykl jest dość ciężki).
[ img ]
11.Tekturę zgiąć w rynienkę i podstawić pod filtr oleju (znajduje się on z przodu silnika za kolektorami. Jest do niego łatwy dostęp).
12. Pod rynienkę z tektury podstawić pojemnik na olej.
13. Odkręcić filtr oleju. Uwaga może wypłynąć znaczna ilość oleju. Filtr odchylić do góry by nie zabrudzić kolektorów.
14. Poczekać, aż olej ścieknie.
15. Uszczelkę nowego filtra posmarować obficie świeżym olejem.
16. Miejsce umiejscowienia filtra przetrzeć szmatką.
17. Dokręcić filtr oleju rekami. Z czuciem. W tym celu nie trzeba używać klucza!
18. Zakręcić śrubę spustową oleju. Jeżeli istnieje taka potrzeba wymienić miedzianą podkładkę. W tym celu przeciąć ją cążkami i założyć nową (Podkładka M14). Śrubę dokręcać z czuciem do oporu. Nie starać się dokręcić na maksa bo zerwiemy śrubę lub gwint i będzie płacz. Jeżeli wyczuwamy już znaczy opór delikatnie dociągnąć i zostawić. Śruba jest drobnozwojowa i nie ma prawa przeciekać. Dodatkowe uszczelnienie zapewnia podkładka miedziana.
[ img ]
[ img ]
[ img ]
19. Zalać 2,9L! oleju do silnika. Tak podaje manual Thundercata. Można zalewać na oko patrząc na okienko.
Jeżeli nie wymienialiśmy filtra oleju zalać 2,6 L.
[ img ]
20. Odpalić silnik
21. Zakręcić korek wlewu oleju.
22. Pozwolić silnikowi pracować kilka minut.
23. Sprawdzić poziom oleju. Jeżeli jest za mało. Nie jest zakryte cale oczko. Dolać.
[ img ]
24. Otworzyć piwo i wypić. Ciesząc się, ze zaoszczędziliśmy 50 zł.


Tekst mój, zdjęcia z Haynesa. Ja nie mam swoich bo nie robiłem.

Porada z Haynesa(przy okazji wycinania zdjęć postanowiłem przetłumaczyć):

Sprawdź stary olej dokładnie. Jeżeli ma bardzo metaliczny kolor to silnik przeżywa zużycie z powodu hamowania nim (nowy silnik) lub z powodu niewystarczającego smarowania. Jeżeli w oleju znajdują się płatki, opiłki metalu to wiedz, że (jak Natanek ;P) coś niedobrego dzieje się w silniku i wymaga on rozebrania i inspekcji lub naprawy.Jeżeli w oleju znajdują się kawałki jakby materiału to wiedz, że sprzęgło doświadcza nadmiernego zużycia i powinno być sprawdzone.

Autor:  Brodzins [ 2012-02-26 19:19:03 ]
Tytuł:  Re: How to do - Czyli wymiana oleju dla opornych

Dodaj foty z własnej wymiany. Dla kogoś kto to robił, jest to jasne. Dla kogoś kto zabiera się do tego first time może być ciężko :-) choć tak nie jest

Autor:  Majszel [ 2012-03-23 23:21:14 ]
Tytuł:  Re: How to do - Czyli wymiana oleju dla opornych

Kod:
6. Jakieś urządzenie do odkręcania filtra. Najtańszy jest uniwersalny klucz opaskowy.
7. Klucz płaski (16?)


Dla świeżych:
- Klucz 17 ;)
- Jeśli nie mamy klucza opaskowego to możemy posłużyć się żabką i odkręcić.

Autor:  Truchlik [ 2012-03-28 10:32:00 ]
Tytuł:  Re: How to do - Czyli wymiana oleju dla opornych

Siema,

jestem świeżym posiadaczem Fazera, dlatego chciałem prosić o radę:
czy przy każdej wymianie oleju wskazana jest również wymiana filtra?
Jaki olej polecacie?

Autor:  zielony [ 2012-03-28 12:12:40 ]
Tytuł:  Re: How to do - Czyli wymiana oleju dla opornych

niektórzy czyszczą, ale za te 30 zł moim zdaniem nie warto i lepiej po prostu wymienić...
a olej to np. motul 5100 7100 10w40 powinien dawać radę;)))

Autor:  rhazz [ 2012-03-28 12:48:31 ]
Tytuł:  Re: How to do - Czyli wymiana oleju dla opornych

Temat o wyborze oleju i filtra jest długi jak rzeka wystarczy go sobie wyszukać :)
Co do relacji - bardzo fajna, chociaż szkoda, że brak autorskich zdjęć.
Ps. Jeśli chodzi o wymianę oleju na zimę to bym chętnie podyskutował, ale nie będę zaśmiecał tematu ;)

Autor:  pawlikgawlik [ 2012-03-28 18:17:46 ]
Tytuł:  Re: How to do - Czyli wymiana oleju dla opornych

Truchlik napisał(a):
Siema,

jestem świeżym posiadaczem Fazera, dlatego chciałem prosić o radę:
czy przy każdej wymianie oleju wskazana jest również wymiana filtra?
Jaki olej polecacie?


Jak mówi serwisówka olej wymieniamy co 6kkm a filtr co 12kkm więc co druga wymianę oleju. Jeżeli jednak Cie stać to możesz sobie wymienić przy każdej zmianie oleju.

Polecany olej 10w40 lub 10w50 firma wedle upodobań i tak jak pisał rhazz polecamy opcje szukaj.

Jeden z tematów o oleju:
http://www.motocykl.org/viewtopic.php?f=21&t=3198&hilit=jaki+olej

Autor:  hojnorek [ 2013-03-06 14:36:26 ]
Tytuł:  Re: How to do - Czyli wymiana oleju dla opornych

Cytuj:
>> 15. Uszczelkę nowego filtra posmarować obficie świeżym olejem.


słyszałem o tym przy filtrach samochodowych, i jak wymieniałem w zeszłym roku olej (w kocie) zasugerowałem gościowi, że też powinien posmarować uszczelkę, ale odpowiedział, że w motocyklach się tego nie robi, że silnik wytwarza większą częstotliwość drgań i że bywa iż posmarowana uszczelka powoduje odkręcenie się filtra.

co o tym myślicie?

Autor:  kris 1990 [ 2013-03-06 15:10:13 ]
Tytuł:  Re: How to do - Czyli wymiana oleju dla opornych

ja u siebie w tamtym roku wysmarowałem uszczelke nie zalujac oleju i przecieku nie mam. ani kropli:)ale ja nie zrobiłem zbyt wiele km w sezonie wiec sie nie udzielam:D

Autor:  Majszel [ 2013-03-06 19:06:18 ]
Tytuł:  Re: How to do - Czyli wymiana oleju dla opornych

10-15 tyś na sezon to nie wiem czy duzo czy mało, ale tyle robię i zawsze smarowałem filtr świeżym olejem. Nigdy mi nie przeciekał. Pozdro

Autor:  taz1612 [ 2013-03-06 20:01:12 ]
Tytuł:  Re: How to do - Czyli wymiana oleju dla opornych

ja tez zawsze smaruje i nie mam przecieków

Autor:  dittos [ 2013-03-06 21:49:55 ]
Tytuł:  Re: How to do - Czyli wymiana oleju dla opornych

W przypadku filtrów HifloFiltro uszczelka jest naoliwiona fabrycznie i przykryta folią. Wystarczy zerwać folię i wkręcić filtr. Filtron chyba tego nie stosuje.

Autor:  pawlikgawlik [ 2013-03-06 23:16:30 ]
Tytuł:  Re: How to do - Czyli wymiana oleju dla opornych

hojnorek napisał(a):
Cytuj:
>> 15. Uszczelkę nowego filtra posmarować obficie świeżym olejem.


słyszałem o tym przy filtrach samochodowych, i jak wymieniałem w zeszłym roku olej (w kocie) zasugerowałem gościowi, że też powinien posmarować uszczelkę, ale odpowiedział, że w motocyklach się tego nie robi, że silnik wytwarza większą częstotliwość drgań i że bywa iż posmarowana uszczelka powoduje odkręcenie się filtra.

co o tym myślicie?


Myślę, że powinieneś zaprzestać tam jeździć...

http://www.filtron.pl/pl/index.php?idp=82
http://lukaszm.motogrono.pl/2009/05/09/jak-wymienic-olej/comment-page-1/

i tysiące innych stron gdzie zaleca sie smarowanie uszczelki.

Po co to robić?

Ja uważam, że poprawia to dopasowanie się uszczelki do bloku, zapobiega jej spiekaniu się z blokiem i problemem przy kolejnej wymianie ( uszczelka się nam przyklei do bloku silnika i będziesz sobie skrobał resztki, a to napewno nie poprawi uszczelnienia).

A jak mówi starożytne przysłowie "jak nie posmarujesz to nie pojedziesz" xD

Autor:  Siojek [ 2013-03-07 07:32:32 ]
Tytuł:  Re: How to do - Czyli wymiana oleju dla opornych

Uszczelke smarujemy również po to żeby podczas przykrecania slizgala się po bloku a przez co dobrze do niego przylegala - nie miała tendencji do skręcania lub zwijania się

Autor:  tomk [ 2013-03-07 10:37:35 ]
Tytuł:  Re: How to do - Czyli wymiana oleju dla opornych

Siojek napisał(a):
nie miała tendencji do skręcania lub zwijania się

Na logikę to głównie po to, a skoro wszyscy o tym mówią to coś w tym jest ;)

Strona 1 z 3 Strefa czasowa: UTC + 1 [ DST ]
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
https://www.phpbb.com/