Forum Motocykli Yamaha
https://www.motocykl.org/

FZ8 SA by Piórko
https://www.motocykl.org/viewtopic.php?f=42&t=24372
Strona 3 z 3

Autor:  blue7 [ 2022-01-23 14:01:21 ]
Tytuł:  Re: FZ8 SA by Piórko

marcingda dobrze że wspomniałeś na ten temat ogólnie abstrachując od przypadku autora wątku.
Ja również w każdym pojeździe jakim jeździmy zalecałbym profilaktycznie podjechać na stację diagnostyczną nawet jeśli mamy całkowicie nowy i fabryczny pojazd - obojętnie czy motocykl czy samochód. W moim w miarę świeżym samochodzie fabrycznie miałem ustawione światła zbyt nisko i tak mi się wydawało że na pozycji "0" świecą trochę krótko aczkolwiek intensywnie. Będąc na okresowym badaniu poprosiłem o sprawdzenie tego i rzeczywiście wymagały korekty w górę co dało mi dużo lepszy zasieg widzenia i nic mnie to nie kosztowało a mam pewność że widzę drogę optymalnie i nikogo nie oślepiam. Po tym fakcie rozmawiałem że znajomym co tez ma samochód świeżynkę i podjechał za moją namową na stację również się okazało że można poprawić lampy i teraz widzi lepiej (marka i model całkiem inny). Tak więc warto samemu zadbać o to bo kosztuje to nic a wiele zmienia w kontekście jazdy I bezpieczeństwa. Nie zawsze fabryczne nastawy albo po mechaniku są optymalne i przerabialiśmy ten temat wielokrotnie przy okazji regulacji luzu łańcucha napędowego :wink:

Autor:  sfazowany [ 2022-01-23 16:11:26 ]
Tytuł:  Re: FZ8 SA by Piórko

Temat wysokości świateł w starszych i nowszych pojazdach jest bardzo ciekawy. W Insigni miałem biksenony adaptacyjne, które fabrycznie były ustawione beznadziejnie, metodą prób i błędów udało mi się idealnie ustawić snop, tak żeby świecił maksymalnie wysoko bez oślepiania innych. Później co przegląd w ASO światła były znów rozregulowane, w końcu po ponownym ustawieniu oddając do serwisu zaznaczałem żeby nie dotykali świateł. W Skodzie z matrycowymi ledami również wiązka fabrycznie była ustawiona zdecydowanie za nisko, ustawiłem samodzielnie i teraz jest perfectum. To najlepsze światła z jakimi jeździłem. Kiedyś dostałem zastępcze Volvo XC40 z 10km na liczniku, ledowe światła były ustawione jakby ktoś tylko zamontował reflektory bez jakiejkolwiek regulacji. Nie chciałem grzebać w cudzym aucie więc podjechałem na stację diagnostyczną, facet podjechał do lampy przyrządem i powiedział że przy takiej konstrukcji z wieloma źródłami światła nic nie wskóra, odesłał mnie do ASO. Ponieważ auta używałem kilka tygodni w środku zimy, zrobiłem tak jak potrafiłem czyli boczna, ciemna, pusta i prosta droga i auto ustawione jak podczas jazdy, światła w tryb bez automatyki adaptacyjnej, koc na jedną lampę i regulacja imbusem drugiej, tak żeby świeciła pod kraniec asfaltu i z profilem snopu na pobocze zaczynającym się mniej więcej od połowy mojego pasa, potem druga lampa tak samo. W motocyklach ustawiam tak samo. Później test i obserwacja czy ja dobrze widzę drogę i czy nie oślepiam innych, czy nie świecę komuś po lusterkach jadąc za nim itp. Nabrałem nieco wprawy i idzie mi to całkiem sprawnie, ustawiam światła kolegom i rodzinie. Przy zaawansowanych światłach adaptacyjnych kluczem jest znaleźć ustawienie przy którym mijania świecą jak podczas jazdy poza zabudowanym bez oświetlenia ulicy przy prędkości 90kmh. Np w Oplu trzeba było zgasić silnik i przełączyć ręcznie pokrętło świateł na mijania bez automatyki, w Skodzie mijania cały czas świecą tak samo więc wystarczy zatrzymać się na ciemnej prostej drodze. W zatrzymanym motocyklu ustawiam ciut poniżej horyzontu, jednak na zawieszeniu motocykl sporo pracuje i podczas jazdy lampa się ciut unosi. Przy autostradowej jeździe np w GS to już lampa potrafi razić, nawet jeśli stojąc świeci tylko na ok 50m przed koło.

Autor:  marcingda [ 2022-01-23 16:53:12 ]
Tytuł:  Re: FZ8 SA by Piórko

Nie wiem czy w aucie jest jakaś regulacja dostępna dla kierowcy, opis z katalogu jest taki:
"Światła laserowe łączą diodowe reflektory matrycowe z dynamicznym laserem. Dynamiczne światła laserowe podążają za przebiegiem drogi w trybie świateł drogowych i po raz pierwszy zapewniają jednorodne oświetlenie również w trybie świateł mijania. Zasięg w trybie świateł drogowych wynosi do 650 m i jest tym samym niemal dwukrotnie większy niż w przypadku konwencjonalnych reflektorów. Zastosowanie tej technologii znacznie zwiększa bezpieczeństwo jazdy poprzez lepszą widoczność po zmroku. W przeciwieństwie do konwencjonalnych źródeł światła laserowe BMW dają znacznie wyższą intensywność światła".

Rzeczywiście oświetlenie drogi jest imponujące. Niestety wadą jest częste oślepianie kierowców nawet w trybie świateł "mijania" nie mówiąc już o "drogowych". System nie rozpoznaje słabo święcących reflektorów, czyli praktycznie wszystkich starych aut.
Ostatnio miałem taki przypadek, że czekałem na kogoś mając włączone światła. W uliczkę z przeciwka wjechała kobieta Smart-em roadster, dojechała do mnie i powiedziała, że ją tak oślepiam że nie wie gdzie ma jechać. Dodam, że miała okulary jak denka od butelek :D
Wracając do motocykli to w GS-ie mam podstawowy reflektor LED ale świeci znacznie lepiej niż Tracer (również LED).

Autor:  piorkow [ 2022-01-24 15:56:02 ]
Tytuł:  Re: FZ8 SA by Piórko

Wychodzi na to, że lampy do FZ6 i FZ8 są takie same - https://www.bike-parts-yam.com/yamaha-m ... 5VX8431000

Nie chciałbym jeździć bez homologacji, więc przeróbki świateł odpadają (niestety). Pozostaje szukanie nowej lampy, ale to min. 1000 zł lub wymiana odbłyśników jak tutaj viewtopic.php?f=76&t=13033 - pewnie na tym się skończy.

Ktoś z Was się tego podejmował może u siebie? Na co by trzeba zwrócić szczególną uwagę, coś może być problemem?

Autor:  rhazz [ 2022-01-26 15:52:31 ]
Tytuł:  Re: FZ8 SA by Piórko

Iroszekzna dokładną procedurę wypiekania lampy w piekarniku ;) Naprawiał swoją

Autor:  piorkow [ 2022-01-27 18:46:04 ]
Tytuł:  Re: FZ8 SA by Piórko

Ha ha. Dzięki Rhazz, napisałem do Iroszek :)

Autor:  piorkow [ 2022-02-01 19:52:50 ]
Tytuł:  Re: FZ8 SA by Piórko

Operacja przebiegła sprawnie, pacjent przeżył :)
Opalarka najtańsza z Castoramy 80zl + rozbita lampa 200zl (okazało się w trakcie montażu, że 1 odbłyśnik jest lekko złamany - mam nadzieję, że to wpływu nie będzie miało na jakość oświetlenia).

Gdybyś ktoś się za to zabierał to polecam zabezpieczyć zatrzaski w lampie np. folią aluminiową, aby się nie stopiły. Potrzebna mi była również krótka przedłużka H7 do podłączenia świateł mijania. Zdjęcia po w załącznikach.

Załączniki:
Komentarz: Drogowe
20220201_170042.jpg [1.73 MiB]
Pobrane 110 razy
Komentarz: Mijania
20220201_170037.jpg [1.62 MiB]
Pobrane 111 razy

Autor:  Janusz81 [ 2022-02-01 20:25:06 ]
Tytuł:  Re: FZ8 SA by Piórko

Gratuluję :) Widać różnicę. Z elektryką nie było problemu? Chyba inaczej trzeba było ułożyć wiązkę, tak? A do czego potrzebna była Ci ta przedłużka do H7? W angliku nie ma takiej?

Autor:  sfazowany [ 2022-02-01 22:39:55 ]
Tytuł:  Re: FZ8 SA by Piórko

Elegancko!!!!

Świecą świetnie. Domyślam się, że teraz mijania i drogowe są odwrotnie i jeden kabel zrobił się za długi a drugi za krótki? Fajnie że masz teraz zgodnie ze sztuką i niewielkim kosztem ;)

Autor:  piorkow [ 2022-02-01 23:03:02 ]
Tytuł:  Re: FZ8 SA by Piórko

Dokładnie - świecą odwrotnie, więc jeden kabel był za krótki (do świateł mijania, dokupiona przedłużka jak na zdjęciu, aby nie bawić się w rozcinanie kabli), a do drugiego trzeba było trochę taśmy izolacyjnej rozkleić i przeciągnąć na 2 stronę.

Całość zajęła mi ok. 4 godz. Dziękuję wszystkim za wsparcie - i oczywiście za zwrócenie uwagi, że mam lampę/światła angielskie! :)
PS. Poprzedni właściciel tłumaczył, że nic z tym nie zrobił, bo ktoś w warsztacie powiedział że lampa ma oznaczenie E13, czyli homolgację na Luksemburg - jak widać, to nie wystarczy :P. Wewnątrz na górnej części było oznaczenie "UK ->".

Załączniki:
Komentarz: Przedłużka
Screenshot_20220201-214437_Chrome.jpg [222.55 KiB]
Pobrane 99 razy

Autor:  blue7 [ 2022-02-01 23:15:33 ]
Tytuł:  Re: FZ8 SA by Piórko

piorkow brawa dla Ciebie, że nie zignorowałeś sprawy i podjąłeś słuszne działanie :thumbup: teraz nie dość, że Będziesz widział to co trzeba to do tego wszystko zgodnie z przepisami i jeździsz ze spokojną głową :wink:
Teraz tak dla przyjemności można bawić się barwą żarówek i ich poziomem jasności świecenia, ustawieniem świateł prawidłowo.

Autor:  piorkow [ 2022-02-01 23:52:36 ]
Tytuł:  Re: FZ8 SA by Piórko

Bezpieczeństwo przede wszystkim :)
Kaski już czekają (ja RPHA 70, dla plecaczka Caberg Drift Evo) + ostatnio zakup ciuchów: kurtka i jeansy Richa, rękawice bodajże Shima i buty Apline. Niedługo wycieczka po ciuchy dla plecaczka.. choć pogoda nie pospiesza :confused2:

Załączniki:
20220117_224034.jpg [776 KiB]
Pobrane 92 razy

Autor:  Janusz81 [ 2022-02-02 16:14:44 ]
Tytuł:  Re: FZ8 SA by Piórko

No i elegancko. Szykowanie pełną parą. Jak coś to w marcu są targi w hali jeśli znów nie odroczą. Warto wpaść i pomacać przed zakupami, bo wszystko w jednym miejscu będzie.

Strona 3 z 3 Strefa czasowa: UTC + 1 [ DST ]
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
https://www.phpbb.com/