Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 15 ] 
Autor Wiadomość
PostNapisane: 2022-04-27 09:43:54 
Zamykacz opon

Dołączył(a): 2008-02-24 19:17:18
Posty: 263
Lokalizacja: Poznań
Płeć: Mężczyzna
Telefon: Nikon
Obecne moto: XV535-XJ600-FZS600
No, właśnie... Wszystko niby działa OK, a zauważyłem, że w zbiorniczku wyrównawczym pod siedzeniem jest sucho.
Płynu w chłodnicy po korek.
Jak zdjąłem wężyk odpływowy z krućca pod korkiem wlewu i w niego dmuchnąłem, to coś w nim zakupało.
Niby troszkę płynu w nim było, ale na tyle mało, że nie przelał się do zbiorniczka.
Macie jakieś informacje i pomysły?


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 2022-04-27 09:43:54 
admin ręczy i poleca:)

Dołączył(a):2011-10-03
Posty: 714
Lokalizacja: Polska

PostNapisane: 2022-04-27 09:49:54 
Legenda forum

Dołączył(a): 2010-11-08 15:23:23
Posty: 2331
Lokalizacja: Katowice
Płeć: Mężczyzna
Telefon: Note 10+
Obecne moto: KTM 1290 SAS
Pamiętam, że miałem tak i w fzs600 i w 1000 że płyn się pojawiał i znikał i bardzo często było tam pusto ;)
Jeśli w chłodnicy jest pod korek, wentylator się nie włącza, kontrolka się nie pokazuje - tzn że jest ok


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 2022-04-27 09:59:59 
Zamykacz opon

Dołączył(a): 2008-02-24 19:17:18
Posty: 263
Lokalizacja: Poznań
Płeć: Mężczyzna
Telefon: Nikon
Obecne moto: XV535-XJ600-FZS600
rhazz napisał(a):
Jeśli w chłodnicy jest pod korek, wentylator się nie włącza, kontrolka się nie pokazuje - tzn że jest ok

Dokładnie tak jest.
Wogóle stwierdziłem, że w FZS600 chłodzenie jest zajebiste.
A to dlatego, że wentylator, przez 3 lata użytkowania włączył się raptem tylko dwa razy!
I to w naprawdę duży upał.
Gdyby się nie włączył nigdy, to bym mógł pomyśleć, że coś jest zjebane. Ale włączył się. Więc jest sprawny.


rhazz napisał(a):
... kontrolka się nie pokazuje...

Która kontrolka jest odpowiedzialna za to?
Nigdy mi się nie włączały dziwne kontrolki, więc nie wiem :lol:


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 2022-04-27 10:04:02 
Wcale nie jestem uzależniony od forum

Dołączył(a): 2016-03-01 21:03:14
Posty: 1466
Lokalizacja: Warka
Płeć: Mężczyzna
Obecne moto: Ready to remont
Na zimnym, w zbiorniku wyrównawczym ma być między min a max, tylko tyle


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 2022-04-27 11:03:35 
Zamykacz opon

Dołączył(a): 2020-08-26 22:13:41
Posty: 260
Lokalizacja: WOT
Płeć: Mężczyzna
Obecne moto: FZ6
tuzmen napisał(a):
Na zimnym, w zbiorniku wyrównawczym ma być między min a max, tylko tyle

Też jestem tego zdania i dla mnie każdy inny stan jest nie normalny.


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 2022-04-27 13:43:38 
Zamykacz opon

Dołączył(a): 2008-02-24 19:17:18
Posty: 263
Lokalizacja: Poznań
Płeć: Mężczyzna
Telefon: Nikon
Obecne moto: XV535-XJ600-FZS600
tuzmen napisał(a):
Na zimnym, w zbiorniku wyrównawczym ma być między min a max, tylko tyle

Noooo. Ale...
... stan płynu chłodniczego w zbiorniczku wyrównawczym sprawdzamy na bocznej stopce? Czy stawiając motocykl do pionu? Czy może na centralce?
Takie pytania sobie zadaję.
Bo stwierdzić, że powinno być "między min a max", to każdy potrafi 8)
Zastanawia mnie jak to jest u Was, ale w praktyce. A nie w teorii.
Jak na razie tylko @rhazz powiedział konkrety.


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 2022-04-27 14:01:06 
Wcale nie jestem uzależniony od forum

Dołączył(a): 2016-03-01 21:03:14
Posty: 1466
Lokalizacja: Warka
Płeć: Mężczyzna
Obecne moto: Ready to remont
toooomelo
nie rozdwajaj włosa na czworo :)
Skoro masz suchy to jakbyś go nie strawiał to jest źle.
Normalnie w zbiorniku nie powinno być poniżej min jeśli jest dolej, punkt pomiarowy przyjąć pionową postawę motocykla, ale różnice na bocznej nie będą znaczące

Edit:
A i dodam że jeśli ktoś jeździł na suchym i się nic nie działo to nie znaczy że jest ok bo przyczyn może być dużo, a najprostsza że masz zapowietrzony układ


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 2022-04-27 14:55:51 
Zamykacz opon

Dołączył(a): 2020-08-26 22:13:41
Posty: 260
Lokalizacja: WOT
Płeć: Mężczyzna
Obecne moto: FZ6
U mnie w FZ6 mam trochę nad min,jak stoi pionowo prosto i jeszcze nie zdarzyło mi się żeby spadł poniżej,ani wzrósł powyżej max.Chociaż znam przypadki (akurat widziałem to w innej marce,ale to bez znaczenia),gdzie po osiągnięciu temp.włączenia wentylatora wywalało płyn korkiem zbiorniczka wyrównawczego.
toooomelo napisał(a):
A to dlatego, że wentylator, przez 3 lata użytkowania włączył się raptem tylko dwa razy!

Myślę,że jak układ będzie zapowietrzony i czujnik nie będzie w płynie,tez może wystąpić taka sytuacja,że wentylator się nie włączy.
W normalnych warunkach,w czasie jazdy może się włączać rzadko,ale przy dłuższym postoju z uruchomionym silnikiem osiągnięcie temperatury załączenia wentylatora nie jest jakimś wyczynem nawet przy temp. zewnętrznej około 15-20 stopni.


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 2022-04-27 23:12:24 
Zamykacz opon

Dołączył(a): 2013-01-13 20:48:01
Posty: 299
Lokalizacja: Polkowice
Płeć: Mężczyzna
Obecne moto: Fz6 Fazer S2 ABS
Z tego co kiedyś gdzieś czytałem, to FZS600 ma znacznie bardziej wydajny układ chłodzenia, wentylator włącza się naprawdę sporadycznie. W FZ6 jest znacznie słabiej, przy temperaturach w okolicy 30 stopni wystarczy chwila postoju i już mamy na liczniku 100 stopni, włącza się wentylator, schładza do 93 i znów po chwili rośnie do 100 i tak w kółko, ja mam dodatkowo zamontowany pług, co jeszcze bardziej potęguje grzanie. Myślę jednak, że przy długotrwałej jeździe z zapowietrzonym układem, to silnik byłby już dawno przegrzany.


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 2022-04-28 01:01:49 
Legenda forum

Dołączył(a): 2018-08-01 19:28:01
Posty: 2285
Lokalizacja: Warszawa
Płeć: Mężczyzna
Obecne moto: XV250 R1200GS CBF600
Tomelo dolej płynu pod max, pojeździj i obserwuj czy znowu zrobi się sucho... Na zimnym silniku pougniataj węże i zobacz czy są miękkie. Jak często zmieniasz płyn chłodzący, jaki jest ten zlewany i czy przy wymianie również brakowało płynu w wyrównawczym? Dolewałeś do wyrównawczego do maxa wcześniej?

Przy wymianach w fz6 stary płyn z wyrównawczego wyciągałem pompką wykorzystaną z butli po dużym żelu do kąpieli, rurka była wystarczająco długa żeby sięgała do dna zbiorniczka wyrównawczego i wyciągałem z niego cały syfilis przed zalaniem świeżego, dodatkowo przez świeżym płynem przepłukiwałem cały układ dwa razy wodą destylowaną z uruchamianiem silnika aż do załączenia się wentylatora na postoju i ze sporadycznymi przygazowkami żeby pompa wody przegoniła wodę po układzie.


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 2022-04-28 09:10:12 
Zamykacz opon

Dołączył(a): 2008-02-24 19:17:18
Posty: 263
Lokalizacja: Poznań
Płeć: Mężczyzna
Telefon: Nikon
Obecne moto: XV535-XJ600-FZS600
tuzmen napisał(a):
toooomelo
nie rozdwajaj włosa na czworo :)

Eno, spoko!
Warto rozmawiać. Zwłaszcza, że temat chyba jeszcze nie poruszany i tym samym chyba ciekawy ;-)
Jeszcze nigdy nie wymieniałem płynu chłodzącego, a mam zamiar to zrobić. Dlatego chcę się jak najwięcej dowiedzieć.
Myślę, że wynikła fajna dyskusja ;-)
I tu od razu pytanie: jak odpowietrzyć układ chłodzenia?

Riccardoa napisał(a):
... układ będzie zapowietrzony i czujnik nie będzie w płynie...

Gdzie jest czujnik?

sfazowany napisał(a):
Dolewałeś do wyrównawczego do maxa wcześniej?

Nie dolewałem.
Moje prace przy układzie chłodzenia ograniczały się do sprawdzenia poziomu płynu we wlewie pod bakiem.
Dotychcas nic się nie działo i wszystko było OK.
Szykuję się do wymiany płynu, stąd moje zainteresowanie tematem.

Nie wydaje mi się, żeby układ był zapowietrzony.
1. zaraz po odpaleniu na zimnym silniku płyn zaciągnęło;
2. po chwili płyn w korku powoli zaczął się podnosić;
3. po dogrzaniu poziom wyrównał się.
Tak to wygląda na filmie podzielonych na trzy fragmenty.
Jest dobrze?
[quote]https://youtu.be/UGY2muLtDJM[/quote]

https://youtu.be/UGY2muLtDJM


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 2022-04-28 09:33:35 
Wcale nie jestem uzależniony od forum

Dołączył(a): 2016-03-01 21:03:14
Posty: 1466
Lokalizacja: Warka
Płeć: Mężczyzna
Obecne moto: Ready to remont
toooomelo
Przyznaje że jestem samoukiem i mogę pierdzielnąć jakieś głupoty ale w tym doświadczeniu:
- zabrakło korka :) układ chłodzenia ciśnieniowy, poto by podnieść punkt wrzenia jest to zamknięty układ a korek spełnia rolę regulatora ciśnienia. Za niskie ciśnienie płyn się gotuje i wywala z układu. Za wysokie, coś się rozszczelni
- widać że płynu jest za mało bo w żadnym momencie w układzie nie powinno być powietrza więc obniżanie czy podnoszenie się poziomy zawsze jest wyrównywane ze zbiorniczka wyrównawczego, jeśli w zbiorniku jest sucho to tak jak w hamulcach system zassał już powietrze bo nie miał płynu
- prawidłowo powinno wyglądać to tak że jak się silnik rozgrzewa to ciecz pod wpływem rozszerzania zwiększa ciśnienie do momentu ustalonego przez korek, nadmiar ciśnienia jest przepuszczany do zbiorniczka, ale nie są to jakieś ogromne ilości. Podczas chłodzenia i kurczenia się płynu podciśnienie pobierze sobie brakującą ciecz ze zbiornika do układu poprzez korek o ile będzie to duże podciśnienie. Bo w zapowietrzonym układzie jest ono za małe

Proces wymiany i odpowietrzaania układu jest banalny i znajdziesz go w każdej serwisówce prawie taki sam,
- zalewasz nowy płyn poprzez wlew na max, można sobie pomóc przechylając tak moto aby wlew był w najwyższym punkcie
- warto sprawdzić czy w Twojej chłodnicy jest korek odpowietrzający po przeciwnej stronie jak wlew, można popuścić czekać aż ujdzie zalegające powietrze.
- można pościskać gumowe węże aby wypchnąć powietrze
- uzupełniamy płyn na max w chłodnicy
- uzupełniamy płyn w zbiorniku wyrównawczym na poziom między znaki
- odpalamy na chwile motura, ale nie grzejemy długo
- jeszcze raz sprawdzamy płyn w chłodnicy i uzupełniamy
- teraz najlepiej dogrzać moto do włączenia się wentylatorów i czekamy aż ostygnie
- ostatni raz uzupełniamy płyn w chłodnicy i w zbiorniku wyrównawczym
- dalej rutynowo czasem zerkamy jaki poziom w zbiorniku wyrównawczym i uzupełniamy braki
- jeśli płyn znika nałogowo to już będzie problem


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 2022-04-28 14:45:28 
Zamykacz opon

Dołączył(a): 2020-08-26 22:13:41
Posty: 260
Lokalizacja: WOT
Płeć: Mężczyzna
Obecne moto: FZ6
toooomelo napisał(a):
Gdzie jest czujnik?

Czujnik lub jak kto woli włącznik termiczny wentylatora powinien być wkręcony w chłodnicę i powinna do niego być przyłączona złączka z przewodami.


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 2022-04-28 14:50:58 
Wcale nie jestem uzależniony od forum

Dołączył(a): 2016-03-01 21:03:14
Posty: 1466
Lokalizacja: Warka
Płeć: Mężczyzna
Obecne moto: Ready to remont
Riccardoa napisał(a):
toooomelo napisał(a):
Gdzie jest czujnik?

Czujnik lub jak kto woli włącznik termiczny wentylatora powinien być wkręcony w chłodnicę i powinna do niego być przyłączona złączka z przewodami.


Różnie z tym bywa, czasem jest przy termostacie


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 2022-04-28 21:43:14 
Zamykacz opon

Dołączył(a): 2008-02-24 19:17:18
Posty: 263
Lokalizacja: Poznań
Płeć: Mężczyzna
Telefon: Nikon
Obecne moto: XV535-XJ600-FZS600
tuzmen napisał(a):
... czasem jest przy termostacie

A gdzie jest termostat? :lol:

Panowie!
Dziękuję za porady i dyskusję.
Dolałem płynu do zbiorniczka wyrównawczego i... będę jeździć i obserwować :-D
Finalnie będzie wymiana płynu.
A tym czasem:


Załączniki:
IMG_20220426_205441 900.jpg [499.11 KiB]
Pobrane 166 razy
Góra
 Zobacz profil  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 15 ] 


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Administracja forum: admin@motocykl.org