Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 20 ]  Przejdź na stronę 1, 2  Następna strona
Autor Wiadomość
PostNapisane: 2011-10-21 12:08:28 
Mistrz prostej

Dołączył(a): 2009-11-07 11:11:23
Posty: 108
Lokalizacja: Kraków
Hejka

Co ile kilometrów powinno się zrobić regulację zaworów w FZ6 - 2006r.? I na czym ta czynność polega? Wymienia się tam te płytki czy reguluje w jakiś inny sposób?

Swoją drogą ciekawe dlaczego w moto nie zrobią tak jak w samochodach ze są regulowane ciśnieniem oleju, metoda stosowna od lat 90'tych.


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 2011-10-21 12:08:28 
admin ręczy i poleca:)

Dołączył(a):2011-10-03
Posty: 714
Lokalizacja: Polska

PostNapisane: 2011-10-21 13:49:32 
Prawie jak Mistrz Europy

Dołączył(a): 2008-06-29 09:23:07
Posty: 672
Lokalizacja: CCH
Płeć: Mężczyzna
Telefon: Nokia
Obecne moto: Gladius 650 mit ABS
Bodajże co 42 tys.km .


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 2011-10-21 22:16:08 
Mistrz prostej

Dołączył(a): 2011-05-03 01:37:22
Posty: 142
Lokalizacja: Londyn
Płeć: Mężczyzna
Telefon: +447939476565
Obecne moto: FJ1200 FZS600
Producent podaje tylko przebieg po którym powinno się przeprowadzić kontrole luzów zaworowych i dopiero po kontroli okazuje się, czy wymagają one regulacji. Na to niestety nie ma reguły. W czasie regulacji oczywiście wymienia sie płytki i o ile są motocykle, w których można tego dokonać bez ściągania wałków rozrządu z użyciem specjalnego klucza do wciskania szklanek zaworowych to w przypadku nowych sprzętów niestety wałki ściągać trzeba. Płytki zaworowe znajdują się pod szklankami i żaden magiczny kluczyk nie pomoże, trzeba rozpinać rozrząd.
Co do sposobu regulacji zaworów to i w motocyklach są rozrządy, w których luzy są kasowane hydraulicznie przez ciśnienie oleju: Honda CB750 Sevenfifty na przykład. Są także rozrządy, w których luzy reguluje się za pomocą śrubek (GPZ1000RX, stara CBR600). Rozwiązanie bardzo proste i sama regulacja banalna, ale niestety śrubki maja tendencje do popuszczania i zaworki dosyć szybko potrafią zacząć dzwonić, szczególnie w motocyklach z dużym przebiegiem i regulację należy powtarzać częściej.
W samych samochodach również stosowane rodzaje rozrządów opisane wyżej. Na przykład w Fordzie Fiesta ZETEC 1.25 głowica jest robiona przez Yamahę i płytki zaworowe (25mm średnicy) pasują do motocykli, między innymi do FJ1100/1200 XJR1200/1300. Forumowicze z www.fj-fjr.com dobrze o tym wiedzą i dla tego nie kupujemy oryginalnych płytek zaworowych po około 40zł za sztukę tylko właśnie fordowskie za 13zł.


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 2011-10-21 23:26:20 
Mistrz prostej

Dołączył(a): 2009-11-07 11:11:23
Posty: 108
Lokalizacja: Kraków
Dzięki chłopaki za konkretną odpowiedź :)

Bigos: Z tym silnikiem od fiesty to mnie zupełnie zaskoczyłeś! Nie wiedziałem że chłopaki na FJRach 1300 latają na silnikach z fiesty ZETEC hehehehe :)szkoda ze tylko moc we fiestach zdławili o prawie -100KM :)


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 2011-10-22 01:14:46 
Mistrz prostej

Dołączył(a): 2011-05-03 01:37:22
Posty: 142
Lokalizacja: Londyn
Płeć: Mężczyzna
Telefon: +447939476565
Obecne moto: FJ1200 FZS600
To nie do końca tak :)
W Fieście jest tylko głowica robiona przez Yamahę i płytki pasują do FJ1200 a nie do FJR1300. Silnik w FJR to już zupełnie inne czasy.


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 2014-02-21 11:54:04 
Zamykacz opon

Dołączył(a): 2011-11-16 22:56:04
Posty: 238
Lokalizacja: Gdańsk
Płeć: Mężczyzna
Obecne moto: Fz6n 05
Mam podobne pytanko, ponieważ wielkimi krokami zabieram się do sprawdzenia luzów zaworowych w swoim FZ6 05'.

Otóż czy aby dostać się do śruby, którą obracam wałki muszę zdejmować cały dekielek z impulsatora czy wystarczy wykręcić to małe okienko, które zaznaczyłem na fotce?

Zdjęcie dekielka każda instrukcja obwarowuje koniecznością wymiany uszczelnienia. Koszt uszczelki w ASO 64zł. (informacja z lutego 2014).

Pod tym korkiem, który zaznaczyłem jest tylko badziewny O-ring także dużo prostsza sprawa. Koledzy pomóżcie :-)


Załączniki:
Regulacja luzów2.jpg [73.28 KiB]
Pobrane 1566 razy
Regulacja luzów.jpg [91.93 KiB]
Pobrane 1380 razy
Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 2014-02-21 16:09:20 
Mistrz Polski

Dołączył(a): 2013-04-24 15:00:41
Posty: 458
Lokalizacja: Ruda Śląska
Płeć: Mężczyzna
Obecne moto: FZ6S Blue 06
Powinieneś dostać się do śruby przez to okienko bez problemów. Ale nie będziesz chciał blokować rozrządu itp? Wtedy dekiel i tak musisz zrzucić, poza tym nie wiem, czy przez to okienko zobaczysz znaczniki.


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 2014-02-21 16:58:35 
Legenda forum

Dołączył(a): 2009-07-15 23:58:19
Posty: 3245
Lokalizacja: ELE
Płeć: Mężczyzna
Telefon: czarny
Obecne moto: r1100gs
Zdejmuj dekiel, 64zł to tak dużo jak się zaworki kontroluje co 24 tys km??


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 2014-02-21 22:07:52 
Zamykacz opon

Dołączył(a): 2011-11-16 22:56:04
Posty: 238
Lokalizacja: Gdańsk
Płeć: Mężczyzna
Obecne moto: Fz6n 05
jak się robi jeszcze sprzęgło, hamulce i inne pierdoły, to każdy grosz się liczy :wink:

słuszną uwagą jest, że mogę nie widzieć znaku na zębatce. jakby znalazł się ktoś kto próbował to robić w ten sposób to proszę napisać. czytałem na 4um jak inni koledzy sprawdzali luzy za 0zł. nie wymieniali uszczelki? jakoś dziwnie mi to wygląda.

luzy sprawdzam co 40k km :) albo źle spojrzałem, albo wcale nie jestem taki pedantyczny :) hehe


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 2014-02-21 22:57:24 
Legenda forum

Dołączył(a): 2009-07-15 23:58:19
Posty: 3245
Lokalizacja: ELE
Płeć: Mężczyzna
Telefon: czarny
Obecne moto: r1100gs
JaGO napisał(a):
jak się robi jeszcze sprzęgło, hamulce i inne pierdoły, to każdy grosz się liczy :wink:

słuszną uwagą jest, że mogę nie widzieć znaku na zębatce. jakby znalazł się ktoś kto próbował to robić w ten sposób to proszę napisać. czytałem na 4um jak inni koledzy sprawdzali luzy za 0zł. nie wymieniali uszczelki? jakoś dziwnie mi to wygląda.

luzy sprawdzam co 40k km :) albo źle spojrzałem, albo wcale nie jestem taki pedantyczny :) hehe


Bo serwisowanie moto to nie tania impreza. Później są różne kwiatki typu wycieki w najmniej oczekiwanym momencie.
Pod sprzęgło uszczelka kosztuje w zamienniku 20zł .
Ja luzy zaworowe sprawdzam co 24 tys km wszędzie .
Dla przykładu z ostatnich robót: FZ1 robione zaworki jakieś 25 tys temu, teraz była wymiana rozrządu i kolejna regulacja, 8 zaworków wydechowych poniżej normy 0,21-0,25mm. Jakbym nie sprawdził moto by miało w pewnym momencie podparte 2 albo 3 zawory, bo już luz był skasowany do 0,10-0,11.

Ja wyznaje zasadę że ustawiam luzy zaworowe w dolnej granicy zawsze, do 0,03 od książki czyli np norma jest 0,11 więc do 0,14 zostawiam a reszta pomimo że jest w normie tzn do 0,20 , i tak kasuje w dół, mniejsze luzy, mniej rozjechane fazy rozrządu, mnie klepania w głowicy. Szczelinomierz mam co 0,01 i tak samo płytki zaworowe.


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 2014-02-25 15:08:01 
Zamykacz opon

Dołączył(a): 2011-11-16 22:56:04
Posty: 238
Lokalizacja: Gdańsk
Płeć: Mężczyzna
Obecne moto: Fz6n 05
Nie za bardzo Cię zrozumiałem, a chwilę nad tym myślałem :D

Jaki dokładnie masz szczelinomierz? Bo dokładność pomiaru o jakiej mówisz to widziałem tylko w zakresie 0,01 do 0,1 mm która niewiele mi daje przy luzach rzędu 0,20 :? Instrukcja mówi Intake 0,13-0,20 i Exhaust 0,23-0,30. Zakładam, że sprawdzam Intake. Biorę 0,15 i powinien wchodzić gładko. Jak za luźno to biorę 0,20 jak wchodzi z lekkim oporem to jest ok. Jak z lekkim oporem wchodzi dopiero 0,30 to patrzę w tabelę dostępnych podkładek. Sprawdzam jaka jest już podkładka i dobieram odpowiednią? Załóżmy że mam podkładkę 1,55 więc wymieniam ją na 1,65 co daje mi luz 0,20. Oczywiście po wymianie znów mierzę luzy. Popraw mnie jeśli się mylę, bo nigdy tego nie robiłem. Załączam tabele.

Tak na marginesie nie mogę nigdzie znaleźć uszczelki pod dekiel od pompy oleju. Wszystko pozostałe jest dobrze dostępne, a tej uszczelki nigdzie nie widzę. Czy ktoś może coś doradzić, czy zostaje ASO i ich magiczne 64zł? (skąd oni biorą te kwoty? :) )

Pozdrawiam


Załączniki:
LuzyZaworoweFZ6.jpg [368.78 KiB]
Pobrane 1155 razy
Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 2014-03-05 12:27:01 
Zamykacz opon

Dołączył(a): 2011-11-16 22:56:04
Posty: 238
Lokalizacja: Gdańsk
Płeć: Mężczyzna
Obecne moto: Fz6n 05
Reasumując dla wiedzy przyszłych pokoleń. Przez okienko, o które pytałem wcześniej, można bez problemów ustawiać krzywki w pozycji TDC (top dead centre). Znak na impulsatorze jest widoczny, ale w mojej ocenie niepotrzebny. Wystarczy, że spojrzycie na znaki na zębatkach wałków (wygrawerowane kreski licowane z krawędzią pokrywy). Zaoszczędziłem Wam 64 zł :wink:

Co do ustawienia samych luzów. Wychodzę z założenia, że należy przeciwdziałać tendencjom. Prosta zasada jaką przyjmuję to gdy luz ma tendencję by maleć to reguluję go bliżej maksymalnego w granicach normy. Gdy luz ma tendencję by rosnąć to reguluję go bliżej minimalnego określonego przez producenta. Robiąc tak, później nastąpi stan w którym luz podążając za swoją tendencją otrze do zbyt małej lub zbyt dużej wartości.

Nadal jestem ciekawy gdzie można dostać płytki z dokładnością do 0,01. Gdybyś Wojt@s mógł się podzielić wiedzą to byłbym wdzięczny. Mierzenie luzów z dokładnością do 0,01 to aptekarstwo ale chcąc tak zrobić można zestawić dwa listki. Np. 0,02 + 0,09 = 0,11 lub 0,06 + 0,1 = 0,16 Szczelinomierze listkowe (w cenach nie przyprawiających o zawrót głowy) jakie widziałem do tej pory miały zakresy 0,02-0,1 co 0,01 a następnie co 0,05 do 1mm.


Załączniki:
Wałek.jpg [533.63 KiB]
Pobrane 992 razy
Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 2014-03-05 13:40:49 
Legenda forum

Dołączył(a): 2009-07-15 23:58:19
Posty: 3245
Lokalizacja: ELE
Płeć: Mężczyzna
Telefon: czarny
Obecne moto: r1100gs
Cytuj:
Nadal jestem ciekawy gdzie można dostać płytki z dokładnością do 0,01. Gdybyś Wojt@s mógł się podzielić wiedzą to byłbym wdzięczny. Mierzenie luzów z dokładnością do 0,01 to aptekarstwo ale chcąc tak zrobić można zestawić dwa listki. Np. 0,02 + 0,09 = 0,11 lub 0,06 + 0,1 = 0,16 Szczelinomierze listkowe (w cenach nie przyprawiających o zawrót głowy) jakie widziałem do tej pory miały zakresy 0,02-0,1 co 0,01 a następnie co 0,05 do 1mm.


Takie płytki idą na pierwszy montaż :mrgreen: ja swojego czasu dość sporo skupowałem płytek stąd takowe posiadam.

Podstawa to szczelinomierz co 0,01 ( tani nie jest bo parę stów ) , mikromierz do pomiaru płytek ( bo płytka płytce nie równa ) i tyle, dokładność, liczenie , nie ma żadnych cudów , magic trików.


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 2014-03-05 22:53:01 
Mistrz Polski

Dołączył(a): 2009-05-20 00:22:27
Posty: 401
Lokalizacja: Idzikowice
Płeć: Mężczyzna
Obecne moto: Thundercat
Ja mam szczelinomierz od 0,02 do 0,10 co 0,01 i drugi 0,2 -0,3
Kosztował chyba ze dwie dychy?
Wojtas myślisz że może mieć mało wspólnego z dokładnością???
Też myślałem o tym że ewentualnie można złożyć dwa listki naraz żeby osiągnąć daną grubość.


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 2014-03-05 23:23:55 
Legenda forum

Dołączył(a): 2009-07-15 23:58:19
Posty: 3245
Lokalizacja: ELE
Płeć: Mężczyzna
Telefon: czarny
Obecne moto: r1100gs
Nakładanie listków to średnio pewna metoda.
Najtańszy sensowny szczelinomierz to stanley-a około 70zł, trzeba brać poprawkę tyż na to, że pod wpływem częstego używania listki się wycierają i zaczyna się niedokładność pomiaru.


Góra
 Zobacz profil  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 20 ]  Przejdź na stronę 1, 2  Następna strona


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Administracja forum: admin@motocykl.org