Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 11 ] 
Autor Wiadomość
PostNapisane: 2016-02-10 01:13:23 
Funkiel Nówka

Dołączył(a): 2016-01-12 17:39:43
Posty: 6
Płeć: Mężczyzna
Cześć,
Przerabialiście na pewno wymianę napędu, a ja potrzebuję porady. Załamałem się dziś dzwoniąc do serwisu yamahy... wybaczcie ale nie będę robił nikomu złego PRu więc nie powiem publicznie do którego. Jedyne co mogę przekazać, to że przez telefon dowiedziałem się (po długich poszukiwaniach w papierach) od pana który odebrał telefon w serwisie YAMAHY!, że nakrętki zębatki tylnej przykręca się z momentem 6Nm!... naprostowałem go, że filtr oleju ręcznie przykręcam siłą nie wyższą jak jest napisane w serwisówce czyli- 17Nm... Miałem oddzwonić za kilka minut jak znajdzie informację, ale po takim babolu odpuściłem sobie. Każdy może się pomylić szukając info w dokumentach, ale bez jaj- kto siedzi przy telefonie w ASO i nie myśli zanim coś powie?

Przejrzałem fora i nikt jasno nie mówi jakim momentem przykręcać nakrętki zębatki tylnej. Serwisówka mówi o 100Nm, ale nawet na zagranicznych forach widać zdjęcia z pourywanymi gwintami w szpilkach po użyciu takiej siły. Ktoś zwrócił uwagę, że w ogóle nie powinno być 100Nm wpisane do serwisówki- w sumie jestem w stanie się z tym zgodzić, bo nakrętka jest malutka.

1 I tutaj pytanie- jakim momentem dokręcić każdą z nakrętek tylnej zębatki i czy robić ro z klejem? ktoś próbował 65Nm i na klej- ale efekt nie jest znany. Sprawa rozchodzi się o Yamahe fz6 z 2005. Mam nadzieję, że jest na forum jakiś doświadczony mechanik który już to przerabiał i wszystko działa jak należy- ja robię to pierwszy raz.

2 Czy moment nakrętki zdawczej który jest podany w serwisówce czyli 90Nm to taki jaki powinienem użyć? (oczywiście niebieski Loctite obowiązkowo).

Pozdrawiam


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 2016-02-10 01:13:23 
admin ręczy i poleca:)

Dołączył(a):2011-10-03
Posty: 714

PostNapisane: 2016-02-10 08:31:33 
Niemowlak

Dołączył(a): 2015-12-28 13:05:30
Posty: 25
Lokalizacja: Dębno
Płeć: Mężczyzna
Obecne moto: Yamaha FZ6N
Witam ;)
Ja dokręcałem tylnią zębatkę momentem 100Nm + niebieski klej na gwint ale tylko dlatego że zakładałem te same nakrętki co były i dla pewności trochę dałem ;) problemów z odkręcaniem nie było żadnych


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 2016-02-10 10:23:43 
Funkiel Nówka

Dołączył(a): 2016-01-12 17:39:43
Posty: 6
Płeć: Mężczyzna
I gwint na szpilce ci nie poszedł przy 100Nm? wszędzie się rozpisują, pokazują zdjęcia i mówią, że 100 to dużo za dużo.


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 2016-02-10 16:04:35 
Niemowlak

Dołączył(a): 2015-12-28 13:05:30
Posty: 25
Lokalizacja: Dębno
Płeć: Mężczyzna
Obecne moto: Yamaha FZ6N
Nie u mnie jest tak jak było ale możesz przykręcić 90Nm dla pewności i tez powinno być ok


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 2016-03-18 13:15:28 
Funkiel Nówka

Dołączył(a): 2016-01-12 17:39:43
Posty: 6
Płeć: Mężczyzna
Koledzy, sugeruję raz na zawsze skończyć z tą legendą o przykręcaniu nakrętki z tyłu momentem w okolicy 90-100Nm. Przeprowadziłem długa rozmowę ze znajomym motocyklistą i jego przypadek dał mi coś jasno do zrozumienia. Przykręcał on zębatkę w bodajże mt09 momentem około 65Nm i poszedł mu gwint- a twierdzi, że kluczem dokręcał bardzo łagodnie. Zaczynał od 50Nm, przestawiał na 55, dalej na 60 i przy 65 poszedł mu gwint. Tablice wytrzymałości śrub jasno pokazują, że dla śruby M10 najwyższej klasy wytrzymałości i skoku gwintu 1,5 moment wynosi 76Nm.

Dlaczego więc w serwisówkach widnieje wartość 100Nm? Moim zdaniem jest to specjalny zabieg za który należało by yamahę srogo skarcić. W serwisie musisz kupić komplet szpilek i jesteś jakieś 200zł w plecy. Masa potwierdzonych przypadków skłoniła mnie do przykręcenia z momentem 65Nm- zakładam, że yamaha nie stosuje śrub najwyższej klasy wytrzymałości. Póki co jedna przejażdżka i zębatka siedzi na swoim miejscu.

Profilaktycznie zrobiłem punkciki przy nakrętkach i w czasie postoju zamierzam kontrolować czy następuje ich odkręcenie. No i skoro nakrętki są samokontrujące to tym bardziej będę spał spokojnie.


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 2016-03-18 23:11:17 
Mistrz prostej

Dołączył(a): 2014-05-22 10:27:53
Posty: 144
Lokalizacja: Żory
Płeć: Mężczyzna
Obecne moto: Suzuki VL 1500
Dziwne to, bo producent podaje zazwyczaj wartości z sporą tolerancją błędu.

Z ciekawości poszukałem jak wygląda moment dokręcenia zębatki tylnej w innych moto
ER 5 TO 59Nm
Shadow VLX 600 64 Nm
VFR 800 64Nm

Więc Yamaha sporo przesadziła jeśli śruby się ukręcają.


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 2016-03-19 00:45:09 
Mistrz Polski

Dołączył(a): 2014-12-18 22:28:32
Posty: 496
Płeć: Mężczyzna
FZS 60

Chyba im się wkradł błąd, 100Nm to się przykręca koło w samochodzie albo ośkę tylną w moto.


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 2016-03-19 01:31:52 
Pryszczaty jeździec

Dołączył(a): 2015-05-02 19:27:47
Posty: 71
Lokalizacja: Radom
Płeć: Mężczyzna
Obecne moto: FZ6 N 2006
W serwisówce jest tak


Załączniki:
Bez tytułu.png [87.5 KiB]
Pobrane 668 razy
Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 2016-03-27 23:58:17 
Mistrz prostej

Dołączył(a): 2015-06-11 12:04:07
Posty: 120
Lokalizacja: Otwock
Płeć: Mężczyzna
Obecne moto: FZ6n S2
ostatnio zmienialem naped, dokrecilem wg serwisowki przednia 85 i tylna 100nm, nie bylo zadnych problemow


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 2016-03-29 10:47:24 
Mistrz Polski

Dołączył(a): 2013-02-04 15:11:08
Posty: 438
Lokalizacja: Łódź
Płeć: Mężczyzna
Obecne moto: FZS600
Postanowiłem podejść do problemu po inżyniersku.
Odświeżyłem sobie trochę wiedzy i wyszło mi coś takiego (trochę na szybko ale mam nadzieję że czytelnie dla innych):
[ img ]
Obliczenia (moment i przełożenia) dotyczą FZS600.
Współczynnik bezpieczeństwa powyżej jest dobrany trochę na wskroś na podstawie mojego (niezbyt dużego) doświadczenia :P

Wynika z tego jasno, że wartości nie są przesadzone.
Śruba spokojnie powinna przenieść takie obciążenie (nawet w klasie 5.4 a nie jak w obliczeniach 12.9).
To, że ktoś kiedyś ukręcił śrubę mnie nie przekonuje.
Być może ma zły klucz, może posmarował gwint jakimś smarem czym zmienił współczynnik tarcia i przekroczył moment napinania, być może śruba była stara i to że pękła tak naprawdę uratowało mu życie...

hurricane napisał(a):
I gwint na szpilce ci nie poszedł przy 100Nm? wszędzie się rozpisują, pokazują zdjęcia i mówią, że 100 to dużo za dużo.

Wszędzie czyli gdzie?
Wszyscy czyli kto?

Nie chcę się spierać, ale nie lubię jak ktoś piszę ogólnikowo. Jeśli chcemy poprawiać serwisówkę to trzeba podejść do tego z głową....


Załączniki:
Komentarz: obliczenia
fazer_obliczenia.png [46.42 KiB]
Pobrane 877 razy
Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 2018-10-16 20:24:56 
Funkiel Nówka

Dołączył(a): 2018-08-19 11:58:20
Posty: 3
Cześć,

Dodam swoje doświadczenie. Yamaha FZS 1000 2003r. Podczas wymiany napędu i dokręcania tylnej zębatki ukręcałem pokolei wszystkie nakrętki. Tymczasowo skręciłem to na mniejszy moment niż w serwisówce i na nakrętki nierdzewne M10x1 + podkładka zwykła. Nie podoba mi się to rozwiązanie więc szukam przyczyn i prawidłowych nakrętek. Pozatym podkładka jest czarna więc i tak z czasem zacznie rudy jeść nakrętkę.

Fakty:
1. Przy dokręcaniu posmarowałem gwinty pastą miedzianą co mogło być błędem (zmniejszenie współczynnika tarcia na gwincie),
2. Moment dokręcenia 69Nm i klucz wyskalowany dobrze.

Jak Wy to robicie? Smarujecie gwint czymś? Na czym polega samohamowność oryginalnej nakrętki bo nie widzę na niej żadnej wkładki teflonowej?
Szukam alternatywnego rozwiązania bo w serwisie krzyczą mi 20zł/szt. co jest bagatela 120zł za kpl. :)
W załączeniu oryginalne nakrętki.


Załączniki:
Nakrętka zębatki tylnej 2.jpg [534.71 KiB]
Pobrane 464 razy
Nakrętka zębatki tylnej 1.jpg [604.15 KiB]
Pobrane 420 razy
Góra
 Zobacz profil  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 11 ] 


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Administracja forum: admin@motocykl.org