Forum Motocykli Yamaha https://www.motocykl.org/ |
|
Co dzisiaj zrobiłem dla mojego moto?! https://www.motocykl.org/viewtopic.php?f=18&t=12847 |
Strona 186 z 233 |
Autor: | misiakw [ 2021-09-17 08:34:47 ] |
Tytuł: | Re: Co dzisiaj zrobiłem dla mojego moto?! |
tuzmen napisał(a): To mozna wyeliminowac czasem probkowania. Wiadomo ze przechyl musi trwac kilka sek (3?) Pozatym Twoje obawy moga wystepowac w oryginalnym rozwiazaniu yamahy wiec jakos sobie poradzili. wiem, tylko przykładowo w zakręcie tez możesz jechać ponad 3 sekundy. nie chodzi mi o to że to niewykonalne bo jak sam pisałeś - producenci to ogarneli. Chodzi o to że ja mam umiejętności programistyczne pozwalające mi (technicznie) napisać taki kodzik. tylko brakuje mi doświadczenia takiego jakie mają producenci co nawet widać w twoim poście. bo 3 sekundy? a może 5? a może 2 starczą? oni mieli tor, doświadczonych kierowców i czas żeby wyłapać odpowiedzi na takie pytania i błędy w logice działania, mają więcej doświadczenia, więc może jeszcze jakieś inne czynniki trzeba by brać po uwagę... To się w informatyce nazywa "Wiedza domenowa" - ja nie mam takiej wiedzy tak, żeby wykonać taki element i potem żeby ktoś (np sfazowany) był testerem, bo tak jak pisałem - jak z powodu jakiegoś błędu mu "odetnę" zapłon w zakręcie, to może być za późno na fixowanie. Porządne testy to podstawa. jednym z pierwszych większych wypadków programistycznych był prypadek maszyny do naświetlania Therac-25 (lata 85-87) gdzie właśnie z powodu błędu programisty i zbyt słabego testowania maszyna zabiła łącznie 6 osób. jak lubisz takie ciekawostki tu masz opisane przypadki gdy teoretycznie niewielki błąd w założeniach/kodzie może mieć tragiczne skutki - więc nieststy trzeba to też brac pod uwagę, szczególnie gdy nie masz wiedzy w danej domenie więc ciężko ci poprawnie zwewryfikowac czy twój algorytm działa tak jak powinien https://www.chip.pl/2015/04/powazne-kon ... ramowaniu/ |
Autor: | tuzmen [ 2021-09-17 08:47:39 ] |
Tytuł: | Re: Co dzisiaj zrobiłem dla mojego moto?! |
misiakw Oczywiście popieram ostrożne podejście do tematu. Trzeba by zbadać charakterystykę tego ustrojstwa pod zwględem przechyłu jak i podskawiwania na wertepach. W serwisówce FZ1 podają przechył 65st czyli raczej nie osiągalne na drodze turystykiem https://www.r1-forum.com/threads/07-tip ... ce.347262/ edit: tutaj fajne foto z bebechami tego: https://www.raptorforum.com/threads/lea ... ork.61838/ https://www.youtube.com/watch?v=xnEJQjfOJ5Y |
Autor: | tuzmen [ 2021-09-17 09:07:03 ] |
Tytuł: | Re: Co dzisiaj zrobiłem dla mojego moto?! |
misiakw A co powiesz o dodatkowym sygnale czujnika ABS z przedniego koła. Do puki się kręci nie odcinamy zapłonu... |
Autor: | misiakw [ 2021-09-17 09:47:16 ] |
Tytuł: | Re: Co dzisiaj zrobiłem dla mojego moto?! |
całość zaczyna się robić mocno skomplikowana (czytanie sygnałów wysokiej częstotliwości samodzielnie z pomocą jednowątkowego arduino jest podatne na błędy, a przy większej prędkości myśle że z ABS masz dość częsty sygnał). chyba poszedłbym w innym kierunku - jeśli czujnik pokazuje mocny przechył, to masz dwie opcje - winkiel albo leżysz. po czym to poznać? po tym że chyba nikt z nas nie trzyma ZAMKNIĘTEJ przepustnicy w mocnym złożeniu które można pomylisz z glebą. więc zerkałbym na manetkę - jeśli mamy mocny przechył, a manetka jest zamknięta, to raczej leżymy. jeśli mamy mocny przechył a manetka jest odkręcona - to raczej jedziemy, a nawet jak leżymy - mamy rękę obok killswitcha. dodatkowym plusem odcinania zapłonu przy zamkniętym gazie jest to, że i tak hamujesz silnikiem, więc wyłączenie go nie zrobi drastycznej zmiany. a stan manetki/przepustnicy możesz sprawdzić na kilka prostych sposobów. czujnik halla w manetce (magnes w manetce, czujnik w obudowie i masz dokładnie taki sam sposób jak w czujniku przechyłu) albo dajesz kontaktron na przepustnicy przy silniku. tylko dalej jeśli miał bym zrobić takie ustrojstwo, to i tak z tyłu głowy miał bym obawę że coś może pójść nie tak. nie wiem czy chciałbym jeżdzić z takim modem w swoim motocyklu. |
Autor: | tuzmen [ 2021-09-17 10:02:10 ] |
Tytuł: | Re: Co dzisiaj zrobiłem dla mojego moto?! |
misiakw Z manetką to nie dobry pomysł bo były zdarzenia że gaz się zaciął przy przewrotce i moto leżało z a silnik na odcince. Widziałem takie zdarzenie z ducati częstotliwość z absu można, zakres 1-1Mhz starczy http://www.blaberk.com.pl/arduino/ardui ... meter.html |
Autor: | sfazowany [ 2021-09-17 10:17:53 ] |
Tytuł: | Re: Co dzisiaj zrobiłem dla mojego moto?! |
Panowie, co Wy z tymi katami w zakrecie? Pochylony motocykl kompensuje pochylenie siłą odsrodkową wiec wzglednie na moto wszystko jest w rownowadze. Gdyby na baku stala szklanka wody to nawet w duzych pochyleniach zawartosc nie wyleje sie. Czujnik przechylu zadziala tylko kiedy nie ma sily odsrodkowej wynikajacej z predkosci i skrecania czyli pod wplywem tej sily przez ktora motocykl w ogóle się położył :) zeby mierzyc kąty przechyłu dynamicznie w czasie jazdy musi być juz na pokladzie żyroskop / akcelerometr. Generalnie to w gre wchodzi wyłącznie prosty switch grawitacyjny podłączony pod killswitch, nawet przekaznika chcialbym uniknąć bo w pracy spi..one przekazniki wymieniam non stop i im nie ufam ;) |
Autor: | tuzmen [ 2021-09-17 10:40:39 ] |
Tytuł: | Re: Co dzisiaj zrobiłem dla mojego moto?! |
sfazowany O przekażnik się nie martw bez sterowania był by załączony, ew. można elektroniczny SSR |
Autor: | misiakw [ 2021-09-17 10:41:56 ] |
Tytuł: | Re: Co dzisiaj zrobiłem dla mojego moto?! |
sfazowany napisał(a): nawet przekaznika chcialbym uniknąć no to niestety watpię żeby przeszło - patrząc że tam masz czujnik halla wątpię żeby bez zewnętrznych komponentów udało ci sie nim odcinać. |
Autor: | Janusz81 [ 2021-09-17 16:07:08 ] |
Tytuł: | Re: Co dzisiaj zrobiłem dla mojego moto?! |
Wg mnie nie jest to, aż tak bardzo skomplikowane jeśli wykorzystamy czujnik np z FZ6. Nie wiedziałem do tej pory co tam jest zamontowane ale jak się okazuje, że jest tam halotron. Halotron w nim zamontowany musi dostać zasilanie czyli 2 piny, a 3 pin to wyjście sygnałowe. Do wyjścia podłączasz odpowiednio skonstruowany komparator który steruje przekaźnikiem. Można też podać z niego gdzieś sygnał aby wyłączyć zapłon ale to trzeba wiedzieć gdzie się wpiąć. |
Autor: | sfazowany [ 2021-09-18 09:41:36 ] |
Tytuł: | Re: Co dzisiaj zrobiłem dla mojego moto?! |
Dzięki Janusz za objaśnienie, z pewnością chciałbym uniknąć robienia takiego układu. Fazer mnie nauczył, że wszelkie takie układy skomplikowane na przekaźnikach potrafią się w każdej chwili spie..rdzielić. Jeśli nie uda mi się znaleźć gotowca który rozwiera obwód to odpuszczę temat. Na innym forum slyszalem że hondowskie czujniki są takie właśnie proste z przerwaniem obwodu, wybadam temat. |
Autor: | Cimaj [ 2021-09-19 13:41:27 ] |
Tytuł: | Re: Co dzisiaj zrobiłem dla mojego moto?! |
Mi się póki co nie przyda w najbliższym czasie ale może komuś: BPA-Racing Motorcycle Slack Adjuster Tool Zmyślne narzędzie ułatwiające odpowiednie naciągnięcie łańcucha. Nie jakoś mega drogie pomimo że to akcesorium do motocykla bo z kosztami wysyłki DHL wychodzi 60Euro |
Autor: | Pikulahay [ 2021-09-19 16:02:07 ] |
Tytuł: | Re: Co dzisiaj zrobiłem dla mojego moto?! |
Fajne, ja lubię takie ułatwiacze bo mam do tego dwie lewe ręce. FZS600 '99 |
Autor: | Janusz81 [ 2021-09-20 15:34:57 ] |
Tytuł: | Re: Co dzisiaj zrobiłem dla mojego moto?! |
Niezły patencik ktoś wymyślił |
Autor: | Mrozu [ 2021-09-28 10:25:09 ] |
Tytuł: | Re: Co dzisiaj zrobiłem dla mojego moto?! |
odpalilem, zgasl, odpalilem raz jeszcze, znow zgasl, nabluznilem sie na niego, popatrzylem jak mruga check jak sie zdecyduje na moment odpalic, wepchnalem do garazu, wzialem auto.. |
Autor: | misiakw [ 2021-09-28 11:20:34 ] |
Tytuł: | Re: Co dzisiaj zrobiłem dla mojego moto?! |
ja w weekend przegoniłem go do Kletna, polatałem troszkę po Czechach, wróciłem do domu. |
Strona 186 z 233 | Strefa czasowa: UTC + 1 [ DST ] |
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group https://www.phpbb.com/ |