Forum Motocykli Yamaha
https://www.motocykl.org/

jak zmieniać biegi..
https://www.motocykl.org/viewtopic.php?f=2&t=12656
Strona 1 z 4

Autor:  kajek [ 2013-03-02 14:06:35 ]
Tytuł:  jak zmieniać biegi..

Koledzy jak zmieniać biegi by wydłużyć żywotność skrzyni
Pytanie:
1. Jak zmieniać biegi?
2. Czy prawdą jest że 2 nie powinno sie wbijać z 1 przy niskich obrotach? w jakim zakresie obrotów najlepiej wrzucać 2?
3. Niby biegi zmienia się zdecydowanie ale nie powinno sie strzelać ze sprzęgła - Wytłumaczcie jak wiecie

Autor:  odzi_2005 [ 2013-03-02 14:17:58 ]
Tytuł:  Re: jak zmieniać biegi..

Jest już taki temat na forum i dużo poradników
Czy 2 nie powinno się wbijać na niskich obrotach to pierwsze słyszę zależy o jakich obrotach mówisz czy 1,5tys czy 8tys ale raczej na niższych obrotach typu 4tys czy mniej, skrzynia powinna mniej dostać po łbie ale to moje zdanie.

A technika zmiany biegów opisana przez kogoś z forum wyglądała tak:
1. lekki nacisk na skrzynie biegów
2. Wciskasz sprzęgło
3. Między gaz
4. Zdecydowanym ruchem wbijasz bieg
5. Lekko jeszcze wywierasz nacisk na skrzynie
6. Puszczasz sprzęgło
I to wszystko robisz szybko tak pisał ktoś na forum ale nie pamiętam kto :) jeżeli się mylę to zaraz chłopaki poprawią hehehe

Autor:  pa2olo [ 2013-03-02 15:00:51 ]
Tytuł:  Re: jak zmieniać biegi..

ja tylko poprawię, że międzygaz, to tylko przy redukcji - przy wbijaniu wyższego biegu nie musimy tego robić...

Autor:  sasza7 [ 2013-03-02 15:06:11 ]
Tytuł:  Re: jak zmieniać biegi..

Trzeba zapamiętać, że noga zaczyna i noga kończy zmianę biegów to raz.
Dwa między gaz (przygazówkę) dajesz tylko przy redukcji, przy wrzucaniu wyższego biegu odpuszczasz trochę gazu.
Trzeba robić tak żeby było płynnie ;)

Autor:  Siojek [ 2013-03-02 15:07:03 ]
Tytuł:  Re: jak zmieniać biegi..

pa2olo napisał(a):
ja tylko poprawię, że międzygaz, to tylko przy redukcji - przy wbijaniu wyższego biegu nie musimy tego robić...


A ja się przyłączę :)

Tylko po co spamować?

Autor:  tomk [ 2013-03-02 17:56:49 ]
Tytuł:  Re: jak zmieniać biegi..

Takie głupie pytanie, ale przy hamowaniu przed skrzyżowaniem zbijać 6-5-4-3-2-1-n czy 6-5-4-3-2-n?
Mnie uczyli, żeby parę metrów przed zatrzymaniem wbić jedynkę, przy niewielkiej prędkości, , bo później łatwiej z luzu wbić 1, ale z drugiej strony gdzieś przeczytałem, że lepiej z dwójki na luz i jestem w kropce.

Autor:  wojtek_lbn [ 2013-03-02 18:06:35 ]
Tytuł:  Re: jak zmieniać biegi..

ja do 1 nie redukuje praktycznie nigdy, za duża różnica przełożeń biegów między 2 a 1 jest- no chyba że akurat chce sobie posłuchać postrzeliwania z wydechu :mrgreen: raczej zbijam do 2, po zatrzymaniu luz (albo w ostatniej chwili przed zatrzymaniem), a 1 wbijam dopiero tuż przed ruszeniem żeby bez sensu nie trzymać sprzęgła

Autor:  sasza7 [ 2013-03-02 18:36:17 ]
Tytuł:  Re: jak zmieniać biegi..

tomk napisał(a):
Takie głupie pytanie, ale przy hamowaniu przed skrzyżowaniem zbijać 6-5-4-3-2-1-n czy 6-5-4-3-2-n?
Mnie uczyli, żeby parę metrów przed zatrzymaniem wbić jedynkę, przy niewielkiej prędkości, , bo później łatwiej z luzu wbić 1, ale z drugiej strony gdzieś przeczytałem, że lepiej z dwójki na luz i jestem w kropce.

Jak miałem 26-letnią XJ to tam prawie nigdy nie udawało się wrzucić luzu z dwójki przy stojącym motocyklu trzeba było ruszyć kołem - pchnąć motocykl żeby się udało. Jeżeli nie masz takich objawów (a raczej nie masz :D ) to nie ma to znaczenia, byle tylko nie toczyć się na luzie dojeżdżając do świateł, bo bezpieczniej jest mieć możliwość przyspieszania.
Ponadto chciałem zauważyć, że luz jest pomiędzy 1 a 2 drugim biegiem więc sposób dochodzenia do luzu zależy od czasu do planowego zatrzymania:
-jak masz go dużo to zbijasz kolejno jadać chwilę na każdym biegu (hamując silnikiem) aż do 1 - na końcu po zatrzymaniu wrzucasz luz.
-jak go nie masz to na wciśniętym sprzęgle hamujesz zbijając biegi jak jesteś już zatrzymany to możesz wrzucić luz z 2.
Myślę, że nie ma żadnej różnicy byle Tobie było wygodnie ;)

Autor:  mores [ 2013-03-02 19:10:44 ]
Tytuł:  Re: jak zmieniać biegi..

Wbijanie jedynki po zatrzymaniu traktowane jest bardziej jako asekuracja przed niebezpieczeństwem z zewnątrz, np. jak ktoś za Tobą nie zauważy, ze stoisz, zatrzymałeś się. Wtedy już wbity bieg może spowodować szybsze Twoje ruszenie, reakcję na czyjąś nieuwagę...tak to rozumuje.

chociaż sam zbijam do luzu :)

Autor:  wojtek_lbn [ 2013-03-02 19:42:24 ]
Tytuł:  Re: jak zmieniać biegi..

SzymonNowicki napisał(a):
Wbijanie jedynki po zatrzymaniu traktowane jest bardziej jako asekuracja przed niebezpieczeństwem z zewnątrz, np. jak ktoś za Tobą nie zauważy, ze stoisz, zatrzymałeś się. Wtedy już wbity bieg może spowodować szybsze Twoje ruszenie, reakcję na czyjąś nieuwagę...tak to rozumuje.)

racja, ale ja osobiście rzadko tak robię (chociaż w sumie powinienem), bo zwykle jak stoje na światłach to jeżdżąc po mieście- a wtedy, na kocie, przy kursowaniu od świateł do świateł i przez korki, dosyć szybko ręka wymięka od pozycji i używania/trzymania sprzęgła co chwile

Autor:  tomk [ 2013-03-02 20:04:22 ]
Tytuł:  Re: jak zmieniać biegi..

wojtek_lbn napisał(a):
ja do 1 nie redukuje praktycznie nigdy, za duża różnica przełożeń biegów między 2 a 1 jest-

Nie no bez przesady, ja w mieście nie zapierdzielam to nie redukuje z 2 na 1 przy niewiadomo jakiej nieprzepisowej jeździe, bardziej tak jak już się obroty robią niskie. Czyli jeżeli chodzi o samo działanie skrzyni biegów to jest to bez znaczenia, z którego biegu wrzucam luz?

Autor:  wojtek_lbn [ 2013-03-02 20:07:24 ]
Tytuł:  Re: jak zmieniać biegi..

bez znaczenia, sprawdź sobie najwyżej z którego biegu łatwiej Ci złapać luz- w niektórych moto z 2 ciężko trafić, łatwiej jest z 1

Autor:  tomk [ 2013-03-02 20:27:06 ]
Tytuł:  Re: jak zmieniać biegi..

Z jedynki idzie bez najmniejszych problemów, za to pamiętam szkoleniową ybr... Złapać luz było ciężko, za pierwszym razem niemożliwe ;)

Autor:  Nemmo [ 2013-03-03 12:51:21 ]
Tytuł:  Re: jak zmieniać biegi..

sasza7 napisał(a):
-jak go nie masz to na wciśniętym sprzęgle hamujesz zbijając biegi


Nie ucz chłopaka zlej redukcji. Sprzęgło wciskasz tylko na chwile w momencie zbicia poszczególnych biegów.

Autor:  sasza7 [ 2013-03-03 13:45:16 ]
Tytuł:  Re: jak zmieniać biegi..

A co jest w tym złego?
Przykładowo dojeżdżasz do nagle zmieniających się świateł (lub się zagapiłeś) ze zbyt dużą prędkością, nie chcesz/nie możesz (bo coś stoi na Twoim pasie) jechać na czerwonym. Według mnie lepiej poświęcić swoją uwagę na prawidłowe hamowanie niż na zmianę biegów.
Co prawda im dalej w las tym mniej takich sytuacji, ale nie uważam żeby było to nieprawidłowe, wręcz przeciwnie lepiej w ten sposób zredukować do 1 niż zatrzymać się np na 4 i potem w pośpiechu redukować na postoju.

Strona 1 z 4 Strefa czasowa: UTC + 1 [ DST ]
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
https://www.phpbb.com/