Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 15 ] 
Autor Wiadomość
PostNapisane: 2013-09-02 17:47:24 
Funkiel Nówka

Dołączył(a): 2012-09-21 19:56:12
Posty: 7
Płeć: Mężczyzna
Witam serdecznie,
W związku z tym, że w moim FZS 600 z 1999r łożyska przedniego koła zaczęły postukiwać przystąpiłem do ich wymiany. Kupiłem nowy zestaw łożysk wraz z uszczelniaczami. Łożyska wbijałem w piastę uderzając o zewnętrzną bieżnie, dobijałem natomiast dobraną do rozmiaru zewnętrznego pierścienia łożyska nasadką w rozmiarze 30' Cały proces przebiegał stosunkowo gładko i szybko. Łożyska jakie zamontowałem to SKF 6203 2RS C3. Pierwszy problem pojawił po założeniu koła, podczas zbyt mocnego dokręcania ośki koło obracało się coraz ciężej (nie zapomniałem o tulejach dystansowych) Postanowiłem dokręcić koło stosunkowo lekko (brak klucza dynamometrycznego) i przejechać się kawałek w celu sprawdzenia czy wszystko poszło zgodnie z planem. Po pokonaniu około 3-4 km łożysko rozsypało się w mak (pojawiło się głośne stukanie) Po rozebraniu okazało się, że całość jest mocno zniszczona, uszkodzone kulki, zniszczony koszyczek. Doszedłem do wniosku, że być może zbyt słabo dobiłem łożyska i te z kolei nie zaparły się o tuleje wewnątrz piasty. Zakupiłem nowy komplet łożysk, tym razem firmy allbals, wymiana przebiegała w zasadzie identycznie jak wcześniej, jednak tym razem próbowałem z większa siłą wbić łożyska w piastę jednak w zasadzie i tak weszły na tą samą głębokość co wcześniej (nie ma możliwości wbić, wcisnąć ich bardziej) Mimo dobitych łożysk tuleja wewnątrz piasty (ta podłużna rurka) wykazywała luz około 1 ; 0.5 mm. Po zamontowaniu koła łożyska obracały się gładko i płynnie, jednak podczas dokręcania koła opór był coraz większy. Przy użyciu średniej siły (klucz długości 25cm) koło podczas obrotu ręką wykonywało około jednego obrotu (na odkręconych zaciskach) Postanowiłem znów delikatnie popuścić śrubę i przejechać kawałek w celu sprawdzenia czy wszystko jest dobrze, po pokonaniu 10-15 km znów pojawił się stukot i doszło do rozsypania się łożysk. Co może być przyczyną występowania takich naprężeń i uszkodzenia łożyska w tak szybkim czasie? Tuleja wewnątrz piasty powinna mieć taki luz (0,5; 1mm) czy powinna ściśle dolegać do łożysk? Z góry dzięki za wszelkie sugestie.

Pozdrawiam


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 2013-09-02 17:47:24 
admin ręczy i poleca:)

Dołączył(a):2011-10-03
Posty: 714

PostNapisane: 2013-09-02 21:00:34 
Pryszczaty jeździec

Dołączył(a): 2012-05-16 22:18:02
Posty: 65
Lokalizacja: DZIAŁDOWO
Płeć: Mężczyzna
Telefon: 798896325
Obecne moto: FZ6 S
witam powiem prosto i łopatologicznie łożyska muszą być oparte na owej tulei, nie ma innej opcji ; wbij stare łożyska i zmierz jaki masz luz , i poszukaj podkładki o takiej grubości pyknij ją jakimś klejem do tulei zęby się nie zsunęła, no i wbij nowe łożyska, ja montowałem w dwóch moto zwykłe łożyska chyba ''fag '' wysoko obrotowe i jest bezproblemowo około 20zł szt


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 2013-09-03 08:03:55 
Mistrz prostej

Dołączył(a): 2011-05-24 21:02:32
Posty: 105
Lokalizacja: Wrocław
Płeć: Mężczyzna
Obecne moto: FZ8 SA
Zmierz suwmiarka stare lożyska i porównaj z nowymi. Moze te nowe sa minimalnie szersze i juz nie bedzie sie wszystko zgrywac. Mialem tak samo jak zmieniałem łożyska na wale w poprzednim moto.

-- 2013-09-03 08:04:48 --

Zmierz suwmiarka stare lożyska i porównaj z nowymi. Moze te nowe sa minimalnie szersze i juz nie bedzie sie wszystko zgrywac. Mialem tak samo jak zmieniałem łożyska na wale w poprzednim moto.


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 2013-09-03 15:25:19 
Funkiel Nówka

Dołączył(a): 2012-09-21 19:56:12
Posty: 7
Płeć: Mężczyzna
Mierzyłem, łożyska są identyczne: 17x12x40. Spróbuję zrobić tak jak mówi martinobmw, skasować luz tulei wewnątrz piasty stosując podkładkę dystansową.


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 2013-09-03 20:30:49 
Pierwszy wydech regionu

Dołączył(a): 2009-05-03 09:07:46
Posty: 341
Lokalizacja: dolnośląskie, Przyłęk
Płeć: Mężczyzna
Obecne moto: fzs 600
Trzeba było kupić łożyska bez luzu C3 a tak założyłeś z luzem ośka i nakrętka wszystko ładnie pościskały ot i cała historyja....
Sprawdź czy ośka jest prosta, dokręca się nie "średnią siłą" a 67 Nm :) , tuleja ma mieć ten luz a łożysko nie opiera się na tulei tylko na gnieździe piasty.

Niedawno u siebie wymieniałem i poza uwalonym wirnikiem czujnika prędkości (przestrzegam :roll: ) wszystko poszło cacy.


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 2013-09-03 20:46:06 
Funkiel Nówka

Dołączył(a): 2012-09-21 19:56:12
Posty: 7
Płeć: Mężczyzna
marcys998 napisał(a):
Trzeba było kupić łożyska bez luzu C3 a tak założyłeś z luzem ośka i nakrętka wszystko ładnie pościskały ot i cała historyja....
Sprawdź czy ośka jest prosta, dokręca się nie "średnią siłą" a 67 Nm :) , tuleja ma mieć ten luz a łożysko nie opiera się na tulei tylko na gnieździe piasty.


Drugi komplet łożysk nie posiadał luzu, były to łożyska allbals 6203 2RS.
Tuleja wewnątrz piasty jest własnie tam w tym celu, by skręcając ośkę nie doprowadzić do naprężeń związanych z wciskaniem mniejszej (tej przy ośce) bieżni do wewnątrz piasty.


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 2013-09-04 08:40:45 
Pryszczaty jeździec

Dołączył(a): 2012-05-16 22:18:02
Posty: 65
Lokalizacja: DZIAŁDOWO
Płeć: Mężczyzna
Telefon: 798896325
Obecne moto: FZ6 S
marcys998 napisał(a):
tuleja ma mieć ten luz a łożysko nie opiera się na tulei tylko na gnieździe piasty.

oj kolego mylisz się górna cześć łożyska opiera się w gnieździe , lecz środkowa ruchoma opiera się na tulei która właśnie odpowiada za ro by nie było możliwości ściśnięcia łożysk ku sobie tzn; muszą się opierać by swobodnie pracować, a jeśli jest tak jak mówisz wtedy by nie było możliwości wyjęcia tej tulei. :D chyba dawno temu wymieniałeś te łożyska. :wink:


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 2014-04-28 20:21:06 
Zamykacz opon

Dołączył(a): 2012-04-02 22:16:27
Posty: 292
Lokalizacja: K-ce
Płeć: Mężczyzna
Obecne moto: FZS 600 01
Właśnie przymierzam się do wymiany łożysk z tyłu i z przodu, już zamówione. Czy jest problem ze ściąganiem łożysk, jaki macie patent, na co uważać? Trzeba zaopatrzyć się w ściągacz, czy można to jakoś ogarnąć domowymi sposobami?


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 2014-04-28 21:59:09 
Pierwszy wydech regionu

Dołączył(a): 2012-11-20 22:30:54
Posty: 304
Lokalizacja: Białystok
Płeć: Mężczyzna
Telefon: 507754004
Obecne moto: FZS 600 2000r
młotek i pobijak wymienić kulkowe to nic prostrzego ;P
co do tematu to tulejka dystansowa się pewnie wyrobiła ze starymi łożyskami podjedz do tokarza niech Ci wytoczy nową to nie kosztuje majątku. nie wiem tylko po co rozwaliłeś 2 komplety łożysk skoro wiedziałeś od początku że coś jest nie tak ;P łożysko kulkowe tak samo jak w niektórych rozwiązaniach stożkowe które mają tuleje dystansową po skręceniu do końca nie mogą mieć żadnych oporów toczenia (po za smarem) ani luzów, dobry szpec potrafi wyczuć kiedy się łożysko oprze o rant nawet po samym dzwięku i odbiciu narzędzia którym wbija... ;)


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 2014-04-29 20:33:20 
Zamykacz opon

Dołączył(a): 2012-04-02 22:16:27
Posty: 292
Lokalizacja: K-ce
Płeć: Mężczyzna
Obecne moto: FZS 600 01
ok, ok.... łożyska dotarły będę się bawić :)
dam znać jak wyszło i jakie trudności napotka zupełny lakik


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 2023-05-16 11:27:13 
Zamykacz opon

Dołączył(a): 2008-02-24 19:17:18
Posty: 265
Lokalizacja: Poznań
Płeć: Mężczyzna
Telefon: Nikon
Obecne moto: XV535-XJ600-FZS600
Pytanie może głupie, ale zadam:
czy łożyska przedniego koła kupione w sklepie motocyklowym dedykowane do danego motocykla będą się czymś różnić od łożysk kupionych w sklepie narzędziowym czy rolniczym?
Czy obojętne gdzie takie kupię do mojego Fazera?


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 2023-05-16 11:37:27 
Honorowy członek ;)

Dołączył(a): 2016-03-01 21:03:14
Posty: 1514
Lokalizacja: Warka
Płeć: Mężczyzna
Obecne moto: Ready to remont
toooomelo
Nie będą się różnić o ile kupisz takie same parametry, tj. chodzi mi o szybkobierzność oraz uszczelnienie
Reszta to już marka

Luz – C3 – wysokoobrotowe, odporne na wysoką temperaturę
Pokrycie boczne RS - obustronne osłony - gumki (plastik)
Wysokoobrotowe - przeznaczone do pracy w najcięższych warunkach, odporne na temperaturę i duże obciążenia


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 2023-05-16 11:52:04 
Legenda forum

Dołączył(a): 2018-08-01 19:28:01
Posty: 2382
Lokalizacja: Warszawa
Płeć: Mężczyzna
Obecne moto: XV250 R1200GS CBF600
O jakiej różnicy w cenie mówimy? Materiałoznawcą nie jestem ale mam wyrobione zdanie o takich substytucjach. Pracuję z mechaniką precyzyjną i różnica w tych samych komponentach ale przeznaczonych do róznych zastosowań uwidacznia się z czasem, na początku wszystko jest ok ale żywotność i precyzja tańszych zamienników jest niższa. Koło w moto jest czułe na luzy w łożyskach i działają na nie losowo rózne siły, od wybojów przez zakręty po hamowanie i dobre precyzyjne łożyska powinny dłużej zachować tolerancje bez nadmiernych oporów. Sprzęt rolniczy to kompletnie inna para kaloszy i awaryjnie jak najbardziej można użyć żeby wrócić z wakacji czy dojeździć sezon ale celując w kolejne długie lata bez zaglądania w te same łożyska - mnie osobiście kusiłoby nabyć do japońskiej strzały coś markowego. W fazerze łozyska na przód kupiwałem All Balls. Szukając czegoś nie koniecznie dedykowanego zostałbym wśród sprawdzonych producentów jak np SKF. Nawet od jednego producenta ten sam rozmiar łożyska może mieć kilka wersji w zależności od zastosowania. W Warszawie miałem dobry sklep z łożyskami na Górczewskiej róg Prymasa Tysiąclecia ale już nie mogę ich wygooglać, może już się zwinęli, sprzedaż internetowa powoli wykańcza takie miejsca.

Edit
Ja się tu produkuję a tuzmen w dwóch zdaniach wszystko pięknie powiedział... Fachura :D


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 2023-05-16 12:02:32 
Zamykacz opon

Dołączył(a): 2019-03-14 12:26:17
Posty: 276
Lokalizacja: wrocław
Płeć: Mężczyzna
Obecne moto: bmw s1000xr
Pytanie tylko , kto te lub inne części produkuje ? Chodzi mi o swego rodzaju proceder , gdzie jakaś firma sprzedaje produkt pod swoją marką , ale wytwarzany on jest przez załóżmy globalnego producenta , specjalizującego się w danym produkcie . Przykład , miałem okazję widzieć schodzące z taśm urządzenia agd produkowane w Whirlpoolu , ale pod zupełnie inną marką . Dodam iż sam produkt był identyczny , bez względu na jego nazwę firmową .


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 2023-05-16 12:12:23 
Honorowy członek ;)

Dołączył(a): 2016-03-01 21:03:14
Posty: 1514
Lokalizacja: Warka
Płeć: Mężczyzna
Obecne moto: Ready to remont
To będą typowe łożyska z typoszeregów więc w kupi się je w każdym sklepie z łożyskami, nawet w rolczniczym będzie SKF i inne. Ja osobiście kupuję KOYO
Co do luzu C3 podałem tylko przykład, nie wiem jak FZSie są dedykowane. Ja miałem C3 na dużym łożysku zabieraka, ale na małych w kołach już nie

Co do uszczelniaczy to już nie znam oznaczeń, najlepeiej zczytać z oryginałów


Góra
 Zobacz profil  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 15 ] 


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Google [Bot]


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Administracja forum: admin@motocykl.org