Forum Motocykli Yamaha https://www.motocykl.org/ |
|
Brak iskry na świecach https://www.motocykl.org/viewtopic.php?f=21&t=12535 |
Strona 1 z 9 |
Autor: | hudy8 [ 2013-02-14 22:56:24 ] |
Tytuł: | Brak iskry na świecach |
Witam.kupiłem motor kilka dni temu.Po paru dniach postoju w garażu chciałem go odpalić niestety padł akumulator.Podpiąłem go do ładowania jednak nic to nie dało.wymieniłem na inny i okazało się że motor nie odpala.Zauważyłem że nie ma iskry na świecach (świece sprawne). Rozrusznik kręci. Znalazłem serwisówkę do tego motoru i po kolei zacząłem sprawdzać (w miarę możliwości) poszczególne elementy.sprawdzone: bezpieczniki,akumulator,cewki (od razu je wykluczyłem bo raczej dwie jednocześnie nie padły),stacyjka,czujnik przy nóżce,świece.Niestety nie potrafię sprawdzić dwóch rzeczy a mianowicie: przekaźnik o nazwie starting circuit cut-off realy unit oraz modułu zapłonowego.Ten przekaźnik po przekręceniu stacyjki cyka wiec chyba jest ok.Jak sprawdzić te elementy?? Na co jeszcze zwrócić uwagę??Pozdrawiam |
Autor: | sasza7 [ 2013-02-14 23:11:56 ] |
Tytuł: | Re: Brak iskry na świecach |
Moduł zapłonowy zwiera cewki do masy, sprawdź więc czy po włączeniu zapłonu masz 12V na cewkach (najprawdopodobniej czerwono-czarny kabel). Jeżeli tylko działa czujnik luzu (powinna zapalić się kontrolka po jego wrzuceniu) to moto powinien odpalić niezależnie od reszty (rozstawionej stopki itp). Jak sprawdzisz to daj znać co tam wyszło i będziemy myśleć dalej ;) I napisz dokładnie co za motocykl (rocznik?) Pozdrawiam Piotr BTW: Lepiej się przywitaj bo będzie lincz :P A i jeszcze jedno: Jakie masz napięcie na akumulatorze? |
Autor: | hudy8 [ 2013-02-14 23:31:23 ] |
Tytuł: | Re: Brak iskry na świecach |
Dokładnie to rocznik 1998, pojemność 600, yamaha thundercat.Akumulator mam nowy,dopiero co kupiony.Sprawdzałem też na innym aku i też nic.Rozrusznik kręci a iskry nie ma.Kontrolka,ta zielona świeci się cały czas.Jutro sprawdzę czy na cewkach jest 12V. Przy okazji jak wspomniałeś o tym kablu przy cewkach to czy właśnie ten kabel czerwono czarny (gruby) nie powinien być wpięty w + przy cewkach bo u mnie ten kabel jest wpięty w - a w + jest wpięty jeden pomarańczowy kabel a w drugiej cewce chyba szary (oczywiście wcześniej na takim ustawieniu kabli motor działał) |
Autor: | sasza7 [ 2013-02-14 23:48:49 ] |
Tytuł: | Re: Brak iskry na świecach |
W fazerze czerwono-czarny jest do "plusa", pomarańczowy i szary do modułu zapłonowego. Podejrzewam, że w thunderkocie jest podobnie. Jeżeli mówisz o oznaczeniach "+" "-" na cewkach to tym się nie przejmuj, dla cewki raczej nie ma znaczenia, a jeżeli działało to lepiej nie kombinować ;) Tak jeszcze technicznie: chodzi o to żeby napięcie w czerwono-czarnym kablu względem masy motocykla wynosiła 12V, musisz przyłożyć woltomierz do tego kabla, a drugą elektrodę do masy (może być silnik, rama itp). I uważaj żeby nie zrobić spięcia ;) |
Autor: | hudy8 [ 2013-02-15 00:03:56 ] |
Tytuł: | Re: Brak iskry na świecach |
Ok dzięki za wyjaśnienie.Powiedz mi jeszcze od razu co sprawdzić w następnej kolejności jeśli okaże się że na cewkach nie ma napięcia?? Jeśli możesz to napisz od razu wszytko bym mógł to jutro wszytko sprawdzić i podzielić się spostrzeżeniami.Z tego co pamiętam to wtedy gdy próbowałem go odpalić (po założeniu nowego aku) coś stuknęło właśnie w okolicy pod siedzeniem.Nie wiem czy to zbieg okoliczności czy może coś wtedy się przepaliło... |
Autor: | sasza7 [ 2013-02-15 08:59:17 ] |
Tytuł: | Re: Brak iskry na świecach |
Bezpiecznik 20A ;) Prawda taka, że to może być wszystko i jest wiele przypadków do rozpatrzenia. Patrz na schemat i kombinuj ;) |
Autor: | mores [ 2013-02-15 13:43:17 ] |
Tytuł: | Re: Brak iskry na świecach |
hudy8 mówisz, że świece sprawne, a jak sprawdzasz tą iskrę na wyjętej świecy znajdującej się w fajce to przykładasz ją do obudowy silnika i wtedy dopiero kręcisz? |
Autor: | hudy8 [ 2013-02-15 15:41:58 ] |
Tytuł: | Re: Brak iskry na świecach |
Oczywiście na wyjętej świecy ,w kapturku przyłożonej do silnika.Panowie dziś sprawdziłem jak radzi sasza7 czy pojawia się napięcie przy cewkach na kablu czerwono - czarnym i jest 12V a iskry brak.Czyli co cewki padły czy coś innego?? Od czego jest ten drugi kabel przy cewkach (pomarańczowy i szary) |
Autor: | Wojt@s [ 2013-02-15 16:37:02 ] |
Tytuł: | Re: Brak iskry na świecach |
Sprawdzić oporność cewek i będzie wiadomo. Wartości podane w service manual. :mrgreen: |
Autor: | hudy8 [ 2013-02-15 17:42:39 ] |
Tytuł: | Re: Brak iskry na świecach |
Oporność sprawdzałem wczoraj i wynosi 2,60 na jednej i chyba 2,5 na drugiej. A czy na tych dwóch pozostałych kablach przy cewkach (pomarańczowy i szary) też powinno być napięcie bo u mnie jest też 12V.czyli reasumując na wszystkich 4 kablach jest 12V. |
Autor: | sasza7 [ 2013-02-15 19:06:22 ] |
Tytuł: | Re: Brak iskry na świecach |
Na tym polega działanie tych cewek, że w odpowiedniej chwili na tych kablach (pomarańczowym i szarym) pojawia się stan niski, przepływ prądu indukuje napięcie i na świecy powstaje iskra. Stan na tych kablach jest sterowany bezpośrednio z modułu zapłonowego. Może to być trudne, aby tylko woltomierzem sprawdzić czy pojawia się tam (na kablu pomarańczowym i szarym) stan niski (a powinien jak rozrusznik kręci silnikiem). Możesz spróbować podłączyć żarówkę zamiast cewki, przy kręceniu rozrusznikiem powinna się żarzyć/świecić. Dalej jedyne co przychodzi mi do głowy to kostka od modułu zapłonowego 15 lat to ma prawo coś nie stykać. Potem sprawdziłbym czujnik położenia, a potem to chyba już tylko podmiana modułu zapłonowego. Chyba, że masz może jakiś alarm założony? Pozdrawiam Piotr |
Autor: | hudy8 [ 2013-02-15 19:45:21 ] |
Tytuł: | Re: Brak iskry na świecach |
Czyli na tych kablach (szarym i pomarańczowym) pojawia się niskie napięcie dopiero podczas kręcenia rozrusznikiem.A czy to jest normalne że cały czas po przekręceniu kluczyka jest na tych kablach 12V tak samo jak na tych grubych czerwono-czarnych?? Jak podpiąć tą żarówkę?? Do pomarańczowego podpinam + żarówki i masę z minusa akumulatora?? Dobrze to rozumiem?? A czujnik położenia wału w którym miejscu się znajduje i jak go sprawdzić?? Sorry za tyle pytań ale chce jak najwięcej rzeczy sam sprawdzić bo serwis czy elektromechanik zedrze ze mnie sporo kasy... Kurcze jak by znalazł se ktoś w okolicy z takim motorem to bym podmienił moduł i bym pewnie już sporo wiedział i wiedział gdzie szukać problemu... |
Autor: | sasza7 [ 2013-02-15 20:41:09 ] |
Tytuł: | Re: Brak iskry na świecach |
Na pomarańczowym i szarym musi być 12V bo inaczej podczas postoju w złym położeniu wału cewka by się grzała i paliła. Żarówkę (wszystko jedno jaką byle na 12V) podłączasz zamiast cewki czyli jeden biegun do czerwono-czarnego, drugi do szarego lub pomarańczowego. Z czujnika położenia dochodzą kable w kolorach (w wersji z 2002, u Ciebie może być inaczej) biało-czerwony i niebiesko-czarnym do modułu zapłonowego. Uważaj bo jest tam też kabel czerwono-biały w którym jest 12V (a przynajmniej powinno być ;) ). Czujnik powinien mieć jakiś opór, a jaki dokładnie to musisz sprawdzić w serwisówce, bo nie mam jej pod ręką, coś koło 200 ohm. Ogólnie to w serwisówce jest dokładnie pokazana cała procedura sprawdzania każdego czujnika w tym czujnika położenia. Czujnik położenia jest pod deklem wału korbowego, ale nie musisz go wydłubywać poszukaj odpowiednich kabli przy module zapłonowym. Pozdrawiam |
Autor: | hudy8 [ 2013-02-15 22:29:57 ] | ||
Tytuł: | Re: Brak iskry na świecach | ||
Kolego test z ta żarówka zrobię jutro.Jeśli będzie świecić to co to będzie oznaczało??Byłem sprawdzić oporność tego czujnika i wychodzi 200ohm czyli jest sprawny gdyż ma być pomiędzy 189-231 Kurcze nie daje mi spokoju jedna rzecz a mianowicie ten przekaźnik w serwisówce nazwany jako Diode (starting circuit cut-off ralay) Należy sprawdzić w nim przejścia miedzy kablem Niebiesko-żółtym a jasno zielonym. Po pierwsze nie ma w tych stykach przejścia a po drugie te kable są wpięte w inne styki niż to jest pokazane w serwisówce.W ogolę nie ma żadnych przejść między pinami w tym przekaźniku.
|
Autor: | sasza7 [ 2013-02-15 23:12:14 ] | ||
Tytuł: | Re: Brak iskry na świecach | ||
Jak będzie świeciło to znaczy, że działa i problemem są cewki/kable zapłonowe/świece. Teraz tak myślę że może jest problem z masowaniem cewek? Znalazłem teraz u siebie serwisówkę do fazera, wrzuciłem fotkę. Tam jest inaczej, może akurat tak jak u Ciebie. Kolory kabli się zgadzają z tymi w fazerze, więc idź tym tropem. Tam jest "logika" zrobiona na diodach dla bezpieczeństwa (żeby np nie ruszyć z boczną stopką). Musisz mierzyć zamieniając wyprowadzenia miernika, bo przez diodę przepływ prądu jest tylko w jedną stronę. Popieprzony jest trochę ten schemat, wydaje mi się, że po wciśnięciu sprzęgła i jak moto jest na luzie to ta dioda nie powinna mieć znaczenia. No ale nie jestem pewien, sprawdź dla pewności ;) Pozdrawiam Piotr
|
Strona 1 z 9 | Strefa czasowa: UTC + 1 [ DST ] |
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group https://www.phpbb.com/ |