Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 9 ] 
Autor Wiadomość
PostNapisane: 2022-02-13 20:37:05 
Niemowlak

Dołączył(a): 2017-09-03 14:06:15
Posty: 35
Lokalizacja: Warszawa
Płeć: Mężczyzna
Telefon: 662616609
Obecne moto: Yamaha FZ6 Fazer ABS
Cześć,
czy ktoś z forumowiczów zaczął już sezon? Chciałbym spytać o parę rzeczy i wymienić trochę doświadczeń odnośnie jazdy w temperaturach poniżej 7*C.

1. Czy wam też dość "wydatnie" wzrosło spalanie? Bo w lato zwykle średnią miałem koło 5,2-5,3l/100km przy jeździe dynamicznej acz ecodrivingowej. Tym razem z kolei spalanie skoczyło mi gdzieś pi razy drzwi o litr w górę. Zastanawiam się, na ile jest to kwestia tego, że silnik nie jest w stanie się "dogrzać", na ile większych oporów łożysk/opon/łańcucha itp, na ile cyklu "głównie miejskiego", a na ile coś może być nie tak. Dodam, że w tym roku dołożyłem sobie stelaż givi na 3 kufry - odkąd to zrobiłem, nie ruszam się z garażu bez centralnego :).

2. Kwestia dogrzania silnika - zdarzyło mi się parę razy, podczas jazdy z prędkością 100+, że temperatura spadała na chwilę z 2 kresek na 1 kreskę, i to po dłuższej już jeździe w trasie. Po zwolnieniu sytuacja wracała do "normy". W ruchu "miejskim" potrafił wskoczyć już z kolei momentami na 3 kreski, a więc w miarę "normalnie". Pytanie - czy mam coś nie tak z termostatem, czy po prostu motocykl subtelnie próbuje mi zasugerować, że mu "za zimno"? :o Temperatura otoczenia, gdy to zaobserwowałem 4*C nad Zegrzem.

3. Czy zdarzyło się komuś, że któryś element "elektroniki" zaczął wariować od mrozu? Mi w pewnym momencie po odpaleniu moto przestały działać zupełnie kierunkowskazy, ale po ponownym zgaszeniu i włączeniu zapłonu wszystko zaczęło chodzić ponownie poprawnie, jakby nigdy nic. Zastanawiam się, na ile to kwestia chłodu, a na ile coś jest gdzieś nie tak z kablami/stykami.


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 2022-02-13 20:37:05 
admin ręczy i poleca:)

Dołączył(a):2011-10-03
Posty: 714
Lokalizacja: Polska

PostNapisane: 2022-02-14 11:14:27 
Legenda forum

Dołączył(a): 2011-02-15 15:47:22
Posty: 3805
Lokalizacja: 3miasto
Płeć: Pół człowiek pół muffin
Obecne moto: tiger 800
Chliewu napisał(a):
Cześć,
czy ktoś z forumowiczów zaczął już sezon? Chciałbym spytać o parę rzeczy i wymienić trochę doświadczeń odnośnie jazdy w temperaturach poniżej 7*C.

Yo, walisz, ja praktycznie nie kończę sezonu, a jak kończe to przerwa zazwyczaj 2-3 tygodnie więc nawet w okolicach 0 zdarza mi się latanie,

Chliewu napisał(a):
1. Czy wam też dość "wydatnie" wzrosło spalanie? Bo w lato zwykle średnią miałem koło 5,2-5,3l/100km przy jeździe dynamicznej acz ecodrivingowej. Tym razem z kolei spalanie skoczyło mi gdzieś pi razy drzwi o litr w górę. Zastanawiam się, na ile jest to kwestia tego, że silnik nie jest w stanie się "dogrzać", na ile większych oporów łożysk/opon/łańcucha itp, na ile cyklu "głównie miejskiego", a na ile coś może być nie tak. Dodam, że w tym roku dołożyłem sobie stelaż givi na 3 kufry - odkąd to zrobiłem, nie ruszam się z garażu bez centralnego .

u mnie niezależnie od sezonyu zawsze w mieście jest więcej, i zawsze podobnie. W trasie mam tak 5,7-6,5l, w mieście cieżko mi zejść poniżej 7, a jak jest lato, ciepło i dynamiczniej macham manetką to i 7,5. Inna sprawa że jak jest zimno to rzeczywście silnik zauwarzalnie dłużej działa w tym trybie "grzania się" - więc nawet na postoju trzyma nieco wyższe obroty, więc troszkę więcej spala, jeśli latasz głownie na krótsze trady to ta specyfika może powodować większe spalanie na setkę...

Chliewu napisał(a):
2. Kwestia dogrzania silnika - zdarzyło mi się parę razy, podczas jazdy z prędkością 100+, że temperatura spadała na chwilę z 2 kresek na 1 kreskę, i to po dłuższej już jeździe w trasie. Po zwolnieniu sytuacja wracała do "normy". W ruchu "miejskim" potrafił wskoczyć już z kolei momentami na 3 kreski, a więc w miarę "normalnie". Pytanie - czy mam coś nie tak z termostatem, czy po prostu motocykl subtelnie próbuje mi zasugerować, że mu "za zimno"? Temperatura otoczenia, gdy to zaobserwowałem 4*C nad Zegrzem.

Te silniki się grzeją, to fakt. Ale musisz też wziąć pod uwagę, że mają całkiem wydajną chłodnicę, więc jak jedziesz szybciej, to przewalasz przez chłodnicę więcej zimnego powietrza, więc lepiej chłodzi. Nie widzę w tym nic dziwnego. Jedyne co to pomyśl o tym że jak odpalasz w takie dni, to silnik zaczyna jako zimniejszy, lepiej się chłodzi, więc i dłużej się nagrzewa. Ja jeżdżę "delikatnie" znacznie dłużej niż mi to sygnalizuje licznik - nuby kostki przestają migać i silnik powinien być rozgrzany, ale tak jak wspomniałeś wcześniej, łozyska itp mogły nie dogrzać się tak mocno, więc nie daję mu za ostro w palnik, chyba że przejechałem już spory dystans i wiem ze się rozgrzał.

Chliewu napisał(a):
3. Czy zdarzyło się komuś, że któryś element "elektroniki" zaczął wariować od mrozu? Mi w pewnym momencie po odpaleniu moto przestały działać zupełnie kierunkowskazy, ale po ponownym zgaszeniu i włączeniu zapłonu wszystko zaczęło chodzić ponownie poprawnie, jakby nigdy nic. Zastanawiam się, na ile to kwestia chłodu, a na ile coś jest gdzieś nie tak z kablami/stykami.

tak i nie. nie miałem problemów z elektroniką przez temperaturę, ale FZ6 ma relatywnie słaby alternator - daje radę ogarnąć dodatkowe ogbiorniki prądu, ale trzeba go dosc wysoko kręcić. jak wspomniałęm wcześniej - jak jest zimno to nie kręcę, cieżko też ostrzej lecieć bo przyczepność niska. co powodowało że zdarzało mi się grzanymi manetkami na tyle obciążyć system, ze Aku się słabiej łądował. A że akumulator był stary, to i pojemność mu spadała przy niskiej temperaturze, co potrafiło czasem spododować dziwne błędy - raz licznik sugerował że jest ECU do wymiany, innym razem potrafił dziwnie skakać wskazaniami prędkości (nawet na postoju). po naładowaniu akumulatora problemu nie wytstąpiły, po zmianie na nowy nie mam ich w ogóle. Taki problem z kierunkami bardziej bym zrzucał na styki, na zimno metal się kurczy i jak gdzieś miałeś słabe łączenia w kostkach itp to coś mogło nie stykać, po odpaleniu ponownym "coś" się ruszyło i stkało - jeśli bedzie ci się ot powtarzało to sprawdź styki, możesz je psiknąć jakimś specyfikiem - ja co jakiś czas (tak co dwa lata mniej więcej, jak mi się przypomni) psikam w kostki i styki w manetkach isol'em tak profilaktycznie.


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 2022-02-14 12:39:53 
Wcale nie jestem uzależniony od forum

Dołączył(a): 2019-10-01 16:23:53
Posty: 1068
Lokalizacja: Gdańsk
Płeć: Mężczyzna
Obecne moto: F800GS
Myślę że silniki motocyklowe nie są przystosowane do pracy w tak niskich temperaturach. Mój GS przy niskich temperaturach i spokojnej jeździe nie osiąga odpowiedniej temperatury.


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 2022-02-14 17:24:15 
Legenda forum

Dołączył(a): 2018-08-01 19:28:01
Posty: 2285
Lokalizacja: Warszawa
Płeć: Mężczyzna
Obecne moto: XV250 R1200GS CBF600
Miałem pisać - pytaj Miśka :)

Co do kierunkowskazów to przerywacz ma w sobie bimetal - blaszkę z dwóch różnych metali które pod wpływem przechodzącego zasilania żarówek kierunków nagrzewają się, te dwa różne metale rozszerzają się w różnym stopniu, to powoduje wygięcie się blaszki i przerwanie styku. Blaszka bez przechodzącego prądu stygnie, wraca do pierwotnego kształtu i znów zamyka obwód i tak w koło Macieju. Dzięki temu kierunek mruga. Być może przy niskich temperaturach bimetal nie wygina się jak powinien lub ma kiepski styk i cykl jest przerwany. Kostka przerywacza jest pod lewym boczkiem przy kanapie. Sprawny świeży przerywacz powinien pracować w każdej temperaturze.

Warto zmierzyć napięcie na akumulatorze, tak jak wspominał misiek - przy delikatnej jeździe obroty są niskie i ładowanie jest słabe, mróz również obnaża wyeksploatowanie akumulatora. Latem mógł dawać radę, w chłodzie może traci pojemność i napięcie.

Na potrzeby testu możesz zdjąć gniazdo z żarówki świateł mijania i utrzymując obroty powyżej 3-4 tysięcy zobaczyć czy przy mniejszym obciążeniu instalacji i Kwidzyn ładowaniu błędy ustąpią.

Co do zwiększonych oporów spowodowanych chłodem to łożyska nie stawiają aż takiego oporu, za to gęsty olej owszem ale bardziej wpływa to na sam rozruch, np kręcenie silnikiem i zębatkami skrzyni biegów. Sam gęsty olej raczej nie wpłynie na większe spalanie, po paru minutach rozgrzewa się na tyle że nie jest już tak hamujący części ruchome. Skłaniam się ku wspomnianemu niedogrzaniu silnika, komputer cały czas mierzy temperaturę na dolocie i wody w silniku, oba odczyty mogą powodować stosowanie bogatszej mieszanki. Jeździłem sporo wycieczkowo w niskich temperaturach do okolic 0 stopni i nie zauważyłem przez to większego spalania, jednak w takiej jeździe silnik stosunkowo krótko pracuje jako zupełnie zimny. Skala na zegarach pokazuje temperaturę wody, w podróży sam silnik wewnątrz może mieć normalną dobrą temperaturę lub bliską dobrej.

W obecnym aucie mam dodatkowy wskaźnik temperatury oleju i widzę różnicę w tempie nagrzewania się oleju i wody, po ruszeniu z domu nawet jak woda ma po chwili już 90 stopni to olej do roboczych ok 100 stopni dochodzi o wiele później. Po krótkim postoju woda przez chwilę znów ma niską temperaturę (dochłodzi się w dobrze oddającej ciepło chłodnicy) a olej trzymany w sercu stygnie zdecydowanie wolniej i po ruszeniu szybko wraca do temperatury roboczej. Myślę że przy jeździe motocyklem jest stosunkowo podobnie i widoczne na zegarach spadki temperatury wody nie oznaczają wychłodzenia całego silnika w stopniu wpływającym na sposób pracy. Silniki spalinowe mają ogromne naddatki ciepła jako nieefektywne wykorzystanie kalorii z paliwa, poza samym rozruchem to myślę że chłód nie jest im bardzo straszny.


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 2022-02-14 19:02:45 
Mistrz Polski

Dołączył(a): 2020-01-05 20:24:48
Posty: 481
Lokalizacja: Wrocław
Płeć: Mężczyzna
Obecne moto: FZ6 S2
Wszystko się zgadza ale mam jedno ale. W układzie chłodzenia są 2 obiegi. Pierwszy działa cały czas, a drugi otwiera się tylko wtedy jak zaczyna otwierać się termostat i płyn wtedy przepływa przez chłodnicę. W moim S2 zdarzało mi się jechać do pracy w mieście przy temp ok 5st. i silnik bez problemu grzał się do ok 70-80st - odległość 11km. Jesienią w trasie przy 10-12st przy prędkości ok 100-140 temperatura nie spadała poniżej 70st. U Ciebie Chliewu może to świadczyć o uszkodzonym termostacie. Może nie zamyka się do końca i minimalnie puszcza. Można to sprawdzić pod domem na jałowym i macać węże od chłodnicy podczas rozgrzewania aż do włączenia się wentyla. Wlot powoli się nagrzewa, a wylot musi być zimny. Wylot robi się ciepły dopiero jak zaczyna otwierać się termostat. Nie pamiętam co mówi serwisówka ale otwiera się chyba coś w okolicach 80-85st.


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 2022-02-14 22:26:33 
Niemowlak

Dołączył(a): 2017-09-03 14:06:15
Posty: 35
Lokalizacja: Warszawa
Płeć: Mężczyzna
Telefon: 662616609
Obecne moto: Yamaha FZ6 Fazer ABS
Update.
Winowajcą spalania był chyba po prostu "cykl miejski". Zrobiłem sobie dzisiaj traskę 180km do Węgrowa i z powrotem i spadło mi do poziomu "typowego" dla mojej jazdy.

Co do temperatur - problem "jednej kreski" zaczyna się dopiero w momencie dłuższej jazdy 100+ przy temperaturze zewnętrznej poniżej mniej więcej 4-5*C. Nadmienię, że jak tylko się na chwilę "zwolni" to wraca na poziom 2 kresek dość szybko. Jak było dzisiaj 7*C i świeciło słońce w ogóle ten kłopot się nie pojawił. W mieście z kolei wszystko działa 100% prawidłowo i skacze między 2 a 3 kreskami, tak jak powinno. Jak stałem na jednych światłach do skrętu w lewo i musiałem przeczekać 3 fazy z powodu ilości aut to nawet udało mi się włączyć wentylator.

Akumulator to 5 letnia już Yuasa i cały czas ma się dobrze. Odpala bez jakichkolwiek kłopotów, zarówno na zimnym jak i na ciepłym. Olej mam 10W40 syntetyk Bel Raya EXS.

Problem kierunkowskazów jak do tej pory się nie powtórzył. Miejmy nadzieję, że tak zostanie :)

Będę miał chwilę to sprawdzę ten termostat.


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 2022-02-15 08:52:37 
Legenda forum

Dołączył(a): 2018-08-01 19:28:01
Posty: 2285
Lokalizacja: Warszawa
Płeć: Mężczyzna
Obecne moto: XV250 R1200GS CBF600
Elegancko ;) Sporo km jak na aurę pogodową ;)


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 2022-02-28 21:40:54 
Niemowlak

Dołączył(a): 2017-09-03 14:06:15
Posty: 35
Lokalizacja: Warszawa
Płeć: Mężczyzna
Telefon: 662616609
Obecne moto: Yamaha FZ6 Fazer ABS
Chyba mam wyjaśnienie sytuacji.
Gdy silnik dogrzewa się "z jednej do dwóch kresek" to chyba jeszcze nie następuje pełne otwarcie termostatu. Oznacza to tyle mniej więcej, że jedynie płyn chłodniczy krążący w "małym obiegu" jest nagrzany, a cała reszta układu chłodniczego ma "temperaturę zewnętrzną". W chwili, gdy silnik nagrzewa się na tyle, że następuje otwarcie termostatu, te dwa płyny - "ciepły" i "zimny" się mieszają, co powoduje spadek temperatury na czujniku z 2 kresek do jednej. Dopiero po dłuższej jeździe z większą prędkością, gdy "zimny płyn" zostanie rozgrzany, temperatura wraca do normalnego poziomu "2 kresek" i następnie już się na nim cały czas trzyma. Mimo jazdy z prędkością 140kmh po autostradzie A2 przez kilkadziesiąt km w temp. 4-5*C, jak już zostały osiągnięte te "2 kreski" to nie następował w żadnym momencie spadek. Miał on miejsce jedynie świeżo po wyjechaniu z Żyrardowa.

Zatem - z termostatem jest wszystko OK, działa jak należy.


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 2022-03-01 16:41:19 
Mistrz Polski

Dołączył(a): 2020-01-05 20:24:48
Posty: 481
Lokalizacja: Wrocław
Płeć: Mężczyzna
Obecne moto: FZ6 S2
Chliewu napisał(a):
Zatem - z termostatem jest wszystko OK, działa jak należy

Najważniejsze, że sprawdziłeś i problem z głowy :)


Góra
 Zobacz profil  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 9 ] 


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Administracja forum: admin@motocykl.org