Forum Motocykli Yamaha
https://www.motocykl.org/

Alternator, regulator, akumulator
https://www.motocykl.org/viewtopic.php?f=21&t=6818
Strona 1 z 2

Autor:  Dreslak [ 2011-04-11 20:39:19 ]
Tytuł:  Alternator, regulator, akumulator

Witam

Czy byłby ktoś w stanie pomierzyć napięcia w kostce regulatora w fz6?

Ostatnimi czasy spotykają mnie niemiłe niespodzianki. Moto po krótkim leżakowaniu w garażu nie chce odpalić. Bez względu jaką trasę przejadę spotyka mnie przy następnym odpalaniu niespodzianka... Pomierzyłem napięcia i prądy, tylko nie wiem jakie powinny być "oryginalnie". Akumulatora podczas postoju nic nie rozładowuje, choć on sam jest na cenzurowanym. Moim błędem było nie wyjęcie go na zimę, choć poprzednią przetrwał bez najmniejszych problemów. W związku z tym mam małą prośbę, czy ktoś zaopatrzony w woltomierz, czy tzw "multimetr" mógłby pomierzyć napięcia w kostce regulatora napięcia? Interesowały by mnie pomiary na jałowych obrotach przy zapalonych światłach drogowych oraz mijania.

W kostce jest 5 przewodów trzy białe czarny i czerwony, do kostki można dostać się z lewej strony motocykla, nie demontując żadnych części. proszę o pomiary :
-czarny/czerwony zakres DC tzw. napięcie łądowania
-biały1/biały2 zakres AC
-biały2/biały3 zakres AC
-biały3/biały1 zakres AC
-biały1/czarny zakres AC
-biały2/czarny zakres AC
-biały3/czarny zakres AC

z góry dziękuję za pomoc
pozdrawiam

Autor:  Nemmo [ 2011-04-11 20:43:32 ]
Tytuł:  Re: Alternator, regulator, akumulator

Na moje to najpierw zweryfikuj aku bo to zapewne on padl.Sprawdz napiecie na aku pod obciazeniem np wlaczone swiatla, zaplon i zobacz ile masz V na klemach.

Autor:  Dreslak [ 2011-04-11 20:58:43 ]
Tytuł:  Re: Alternator, regulator, akumulator

też obstawiam aku, bo pod obciążeniem nie ma sie czym chwalić, przysiada. Ale chciałbym mieć pewność nim polecę do sklepu. W końcu akumulator będzie miał 6 lat. Tylko nawet gdy jest on nie pierwszej świeżości regulator napięcia powinien trzymać swoje. Chce wiedzieć ile to będzie na jałowych obrotach, ksiązki podają przy 5k. akumulator ładował się około 12h niecałym 1 Amperem wsadziłem go dzisiaj do moto, kręcił dobrze, lecz na zapalonych światłach przysiada do okolic 12V ( 11,5-12,5) pytanie czy to regulator czy akumulator, czy może jeszcze cośinnego

Autor:  Wojt@s [ 2011-04-11 22:30:54 ]
Tytuł:  Re: Alternator, regulator, akumulator

Sprawdź oporności uzwojeń, te trzy białe/żółte ( w zależności od motocykla ) przewody idące z alternatora do regulatora napięcia.W książce są podane, jeśli będą w miarę podobne to jest okej, ale jeśli będzie miał 0,5 i 0,8 i 0 tzn że jedno uzwojenie jest trafione.

Dalej jeśli uzwojenia są dobre sprawdź napięcie na aqu . Jeśli nie jesteś pewny swojego pożycz od jakiegoś kompana, wiem że w fz6 łatwo się aqu nie wyjmuje i jest to upierdliwe ale metoda podmianki czasem czyni cuda.

Przy okazji sprawdź na zgaszonym pobór prądu bo może masz jakiegoś skrzata w instalacji. :mrgreen:

Autor:  Dreslak [ 2011-04-14 16:31:46 ]
Tytuł:  Re: Alternator, regulator, akumulator

przepraszam za nieobecność, ale mam lekki brak czasu.

Nie jestem w stanie zmierzyć tak małych rezystancji, ale również czytałem o tym w książce. Uzwojenia są dobre ponieważ na wszystkich występuje takie samo napięcie i taki sam spadek napięcia, pytanie brzmi ile to napięcie powinno wynosić. Prądu nic nie "kradnie", od tego zacząłem sprawdzać. Obstawiam że to akumulator, zobaczę czy zakręci po tygodniowym nieużywaniu i co się będzie działo z napięciem. Szkoda że nikt nie podał poprawnych wartości, bo nie ma tego w książce.

pozdrawiam

Autor:  Danielek. [ 2016-02-13 15:44:13 ]
Tytuł:  Re: Alternator, regulator, akumulator

Witajcie,zmierzyłem dziś ładownie na klemach aku które wynosi na biegu jałowym 12,5V przy ok 5 tys/obr 13,7 wydaje mi się że jest zbyt niskie...Rezystancja uzwojeń wynosi na wszystkich trzech 0,8 więc wygląda na to że jest wszystko ok.
Jak to wygląda u Was?

Autor:  Wojt@s [ 2016-02-13 16:11:32 ]
Tytuł:  Re: Alternator, regulator, akumulator

Sprawdź napięcie zmienne na fazach alternator VAC , ile ma na jałowych każda faza i ile na np 5 tys obr i do ilu maksymalnie dochodzi. Możesz mierzyć na wtyczce przed regulatorem.

Autor:  Danielek. [ 2016-02-13 16:38:07 ]
Tytuł:  Re: Alternator, regulator, akumulator

Wojt@s jakie wartości powinny być prawidłowe?

Autor:  Wojt@s [ 2016-02-13 16:40:19 ]
Tytuł:  Re: Alternator, regulator, akumulator

Zmierz najpierw .
Podaj wartości z obrotów jałowych, później przy 5 tys obr, później od którego momentu jest już maks i nie rośnie.

Autor:  Danielek. [ 2016-02-13 16:54:08 ]
Tytuł:  Re: Alternator, regulator, akumulator

Na każdej z 3 faz napięcie rośnie do ~20 V i przestaje przy ok 2500 obr/min

Autor:  t1studiospl [ 2016-02-13 18:11:38 ]
Tytuł:  Re: Alternator, regulator, akumulator

Powinno rosnac do okolo 50V (AC oczywiscie) przy 5k rpm., na kazdej fazie. Wypadaloby zerknac na stator.

Autor:  Wojt@s [ 2016-02-13 20:28:34 ]
Tytuł:  Re: Alternator, regulator, akumulator

Alternator śmietnik, jeśli VAC jest tylko 20V maks.

Autor:  glenroy [ 2016-02-13 20:37:08 ]
Tytuł:  Re: Alternator, regulator, akumulator

t1studiospl napisał(a):
Powinno rosnac do okolo 50V (AC oczywiscie) przy 5k rpm., na kazdej fazie. Wypadaloby zerknac na stator.


Mało, prawidłowo powinno być 60-90VAC.

3 Rzeczy:
1. Pomiar napięcia ładowania na zaciskach aku, oczywiście miernik ustawiony na pomiar VDC, pod obciążeniem powinno być 13.8-14V albo 14-14.8V bez obciążenia - mówiąc obciążenie mam tutaj na myśli np. światła.

2. Pomiar rezystancji uzwojeń.
Miernik na omomomierz, jedna sonda do masy, drugą dotykamy po kolei wyprowadzeń każdej fazy z alternatora, rezystancja powinna być nieskończenie duża, każda upłynność świadczy o przebiciu uzwojenia do masy i w efekcie jego usterce. Dobrze jest zrobić pomiar na zimnym i ciepłym silniku.

3. Pomiar napięć międzyfazowych.
Miernik na pomiar VAC, i mierzymy napięcie międzyfazowe na wyprowadzeniach 1-2, 2-3, 1-3, na każdym powinna być taka sama wartość, w zakresie 60-90VAC przy 5kRPM czy ile tam mówi serwisówka, ale w FZ/FZS jest bodajże właśnie 5000 rpm.
Warto zrobić też pomiar wpinając w mierzoną parę zwykłą 100W żarówkę, pozwoli to sprawdzić, czy uzwojenia nie dostają przebicia pod obciążeniem.

Jeżeli punkt 2/3 będzie ok, możemy się skupić na regulatorze napięcia, jeżeli punkt 1 też będzie ok, to do wywalenia jest aku :).

Autor:  t1studiospl [ 2016-02-13 21:02:57 ]
Tytuł:  Re: Alternator, regulator, akumulator

glenroy napisał(a):
t1studiospl napisał(a):
Powinno rosnac do okolo 50V (AC oczywiscie) przy 5k rpm., na kazdej fazie. Wypadaloby zerknac na stator.


Mało, prawidłowo powinno być 60-90VAC.



Mialo byc 80 (musze opanowac numpada;))
Tez polecam podlaczanie zarowki jako zrodlo obciazenia, znaczaco ulatwia diagnoze uszkodzen.

Autor:  Danielek. [ 2016-02-13 22:33:51 ]
Tytuł:  Re: Alternator, regulator, akumulator

Po naładowaniu aku ładowanie przy włączonych światłach + H4 w mijania wróciło do 13,9 V więc chyba jednak wszystko jest tak jak być powinno ?

Strona 1 z 2 Strefa czasowa: UTC + 1 [ DST ]
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
https://www.phpbb.com/