Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 22 ]  Przejdź na stronę 1, 2  Następna strona
Autor Wiadomość
PostNapisane: 2011-07-07 11:59:06 
Pryszczaty jeździec

Dołączył(a): 2010-02-13 23:23:01
Posty: 71
Lokalizacja: Inowrocław
Płeć: Mężczyzna
Obecne moto: FZ1 S
Witam
Z racji kontynuowania przeróbek w moim fz6, przyszedł czas na zmajstrowanie "komputera pokładowego"

Przez pojęcie "komputer pokładowy" rozumiem urządzenie które będzie wskazywało: (i tu właśnie czekam na propozycje)
-Prędkość max
-Prędkość średnią
-Czas jazdy
-może być jakiś dystans tylko po co bo już dwa są w liczniku
-obroty ? może obroty max, obroty średnie, bo obrotomierz jest więc po co dublować
-aktualnie zapięty bieg

No i odnośnie tego mam też kilka pytań, nie zagłębiałem się jeszcze w temat szukania impulsatorów od prędkości i od obrotów. Czy ktoś wie dokładnie gdzie je znaleźć ? Ile impulsów jest na jeden obrót koła ? Ile na jeden obrót wału? Jak sygnalizowane są impulsy? Jaki element pełni rolę impulsatora (np. Halotron itp) ? Jak odczytać aktualny bieg? Tylko z czujnika luzu + trzeba zamontować jakieś czujniki (np. czujnik położenia dźwigni zmiany biegów w celu wykrycia jej ruchu w górę bądź w dół ?)

Jako wyświetlacz chciałbym zastosować podświetlane LCD 2x16 znaków bo akurat na taki przewidziałem miejsce montażowe. Równie dobrze może być to 2x24 czy 4x16. Do obsługi przewiduje max 4 przyciski.

Myślę że byłoby to przydatne wielu motocyklistom, koszt budowy byłby stosunkowo niewielki a satysfakcja ogromna. Jakie funkcje były by jeszcze przydatne?


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 2011-07-07 11:59:06 
admin ręczy i poleca:)

Dołączył(a):2011-10-03
Posty: 714
Lokalizacja: Polska

PostNapisane: 2011-07-07 12:08:25 
Mistrz Polski

Dołączył(a): 2011-03-10 22:24:07
Posty: 411
Lokalizacja: DKL- dolnoslaskie krolestwo lądek
Płeć: Mężczyzna
Telefon: E52 :P
Obecne moto: Fz6 S
moze jakis termometr bo ten co jest to jakos nie za bardzo pokazuje prawdziwa temperature


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 2011-07-07 12:29:28 
Pryszczaty jeździec

Dołączył(a): 2010-02-13 23:23:01
Posty: 71
Lokalizacja: Inowrocław
Płeć: Mężczyzna
Obecne moto: FZ1 S
Z tym pokazywaniem to jest problem tego typu że nie ma gdzie umieścić czujnika temp. Najlepiej było by umieścić go w lusterku, ale za dużo zachodu, ewentualnie można by wrzucić go za przednią szybę, bądź gdzieś tam wsadzić w przednią owiewkę. Oryginalny czujnik pewnie siedzi gdzieś w airboxie bo zawsze zawyża pomiar.


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 2011-07-07 13:14:51 
Mistrz Polski

Dołączył(a): 2011-03-10 22:24:07
Posty: 411
Lokalizacja: DKL- dolnoslaskie krolestwo lądek
Płeć: Mężczyzna
Telefon: E52 :P
Obecne moto: Fz6 S
moze gdzies w okolice klaksonu by bylo latwiej umiescic?
moze przydalby sie jeszcze fukcja wskazujaca aktualny zasieg w km?


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 2011-07-07 13:52:38 
Pryszczaty jeździec

Dołączył(a): 2010-02-13 23:23:01
Posty: 71
Lokalizacja: Inowrocław
Płeć: Mężczyzna
Obecne moto: FZ1 S
czujnik nie może być narażony na warunki atmosferyczne, takie jak deszcz, wiatr słońce, nie żeby mu to przeszkadzało, ale pomiar będzie sfałszowany, co do zasięgu nie da się tego zrobić precyzyjnie ponieważ nie ma precyzyjnego odczytu pozostałej ilości paliwa. Poza tym w momencie zapalenia się rezerwy licznik przestawia się i odlicza kilometry od zera. No chyba że gdzieś jest przepływomierz paliwa o którym nie wiem, można by wtedy zrobić aktualne spalanie no i z bólem zasięg


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 2011-07-08 06:57:29 
Mistrz Polski

Dołączył(a): 2011-03-10 22:24:07
Posty: 411
Lokalizacja: DKL- dolnoslaskie krolestwo lądek
Płeć: Mężczyzna
Telefon: E52 :P
Obecne moto: Fz6 S
hmmm, to w sumie nie taka prosta sprawa z tym komputrem :confused2:


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 2011-07-08 07:44:22 
Pryszczaty jeździec

Dołączył(a): 2010-02-13 23:23:01
Posty: 71
Lokalizacja: Inowrocław
Płeć: Mężczyzna
Obecne moto: FZ1 S
No dlatego napisałem temat tutaj, żeby każdy pomysł skonfrontować z wiedzą forumowiczów, da się wszystko pod warunkiem że można odczytać z jakiegoś czujnika dane potrzebne do przeliczenia oczekiwanej wartości. Patrzyłem wczoraj w swoim moto gdzie by można czujnik temp włożyć, i faktycznie w wersji fz6 z owiewką można go włożyć od spodu przy klaksonie, pod reflektor, bądź gdzieś tamte okolice w owiewce.


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 2011-07-08 09:35:32 
Mistrz prostej

Dołączył(a): 2009-11-20 20:50:13
Posty: 121
Lokalizacja: Krapkowice
Płeć: Mężczyzna
Obecne moto: FZ6 08
Można by było dać licznik km, który się resetuje co wyjazd np po godzinie postoju czy coś takiego, bo akurat ja niekiedy zapominam zerować te oryginalne :).


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 2011-07-08 09:47:46 
Mistrz Polski

Dołączył(a): 2011-03-10 22:24:07
Posty: 411
Lokalizacja: DKL- dolnoslaskie krolestwo lądek
Płeć: Mężczyzna
Telefon: E52 :P
Obecne moto: Fz6 S
a udaloby sie wrzucic tam licznik wskazujacy stan akumulatora?


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 2011-07-08 16:30:35 
Pryszczaty jeździec

Dołączył(a): 2010-02-13 23:23:01
Posty: 71
Lokalizacja: Inowrocław
Płeć: Mężczyzna
Obecne moto: FZ1 S
Tak, myślałem też nad pomiarem czasu 0-100km/h 0-200km/h coś w ten deseń. Tymczasowo kombinuje jak rozpoznawać biegi, nie wiem jak wygląda czujnik luzu w fz6 dlatego chciałem biegi obliczać z obroty/prędkość, w końcu na każdym biegu prędkość rośnie liniowo w stosunku do obrotów. Chcę aby urządzenie w minimalnym stopniu ingerowało w instalacje motocykla


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 2011-07-10 11:49:19 
Funkiel Nówka

Dołączył(a): 2011-07-10 11:15:48
Posty: 2
Płeć: Mężczyzna
W ogóle wymienianie w samochodach jest bez sensu. Tam instalacja elektryczna ma spory zapas mocy. Co innego w motocyklu. Tu liczy się każdy wat.


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 2011-07-10 14:27:42 
electronic supersonic

Dołączył(a): 2008-08-04 21:17:27
Posty: 1726
Lokalizacja: Koło Koła
Płeć: Mężczyzna
Telefon: czarny
Obecne moto: XT1200Z
Z fz6 czujnika luzu nie wykorzystasz do wyznaczenia biegu. Jedynie z impulsów drogi i obrotomierza ale to tez nie będzie niestety super stabilne wskazanie.


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 2011-07-10 22:27:08 
Pryszczaty jeździec

Dołączył(a): 2010-02-13 23:23:01
Posty: 71
Lokalizacja: Inowrocław
Płeć: Mężczyzna
Obecne moto: FZ1 S
Robgie napisał(a):
Z fz6 czujnika luzu nie wykorzystasz do wyznaczenia biegu. Jedynie z impulsów drogi i obrotomierza ale to tez nie będzie niestety super stabilne wskazanie.


Myślałem nad dzieleniem obrotów przez prędkość co dało by jakiś tam współczynnik, na każdym biegu inny. Przewody od obrotów i prędkości raczej dostępne i to właśnie jest też poniekąd moim celem, podpinamy się tylko pod dwa przewody + zasilanie. Chce aby było to maksymalnie proste w instalacji, bez przeróbek i na upartego uproszczone do założenia 4 szybkozłączek zaciskowych i po robocie. Podobnie jak ty, chce to zrobić na AVR bo to jedne z popularniejszych w naszym kraju. Wyznacznikiem jest też aby płytka z elektroniką nie była większa od wyświetlacza.

A impulsy od prędkości i obrotów jak są sygnalizowane> jaki poziom napięć? ile impulsów na obrót koła/ wału?


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 2011-07-11 10:11:14 
electronic supersonic

Dołączył(a): 2008-08-04 21:17:27
Posty: 1726
Lokalizacja: Koło Koła
Płeć: Mężczyzna
Telefon: czarny
Obecne moto: XT1200Z
Nie mierzyłem tego więc nei wiem . W thundercacie jest linka to sie nei bawiłem, najprawdopodobniej jak zmienię kiedyś moto wtedy będę miał obiekt do testów to się będę bawił.
Masz jakiś układ dopasowujący juz opracowany?


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 2011-07-11 13:01:35 
Pryszczaty jeździec

Dołączył(a): 2010-02-13 23:23:01
Posty: 71
Lokalizacja: Inowrocław
Płeć: Mężczyzna
Obecne moto: FZ1 S
fizycznie zlutowane jeszcze nic nie jest, posiadam części, procek to albo Atmega8 albo 16 w SMD. Do tego 7805 + kondensatory też w SMD, parę transoptorów w przypadku niedopasowania poziomów sygnału, ew ds18b20 jako termometr, parę rezystorów. Obecnie zbieram informacje odnośnie przyszłych funkcji i realizacji tych funkcji od strony motocykla, bez tego nie mogę zacząć pisać jakiegokolwiek programu. Pomył przyszedł mi taki aby wyświetlacz 2x16 podzielić na 3 części, w górnym wierszu bieg, obroty w dolnym prędkość ( na ekranie domyślnym) każdą z 3 lokalizacji można by było dowolnie zastąpić inną np za obroty wstawić temp, za prędkość przyspieszenie 0-100km/h. Choć nie wiem czy nie lepiej było by zastosować inny wyświetlacz np 4x20. Wówczas jedna funkcja = jedna linijka, tylko że minusem jest zwiększenie się gabarytu urządzenia w drastyczny sposób, a miejsca jak wiadomo jest niezbyt wiele. Na razie na liście funkcji są:
-Nr biegu
-Obroty
-Prędkość, prędkość max, prędkość średnia
-dystans przebyty od odpalenia moto ( pamieć do 3 czy 4 dystansów) tak że jak ktoś zgasi na chwilkę to poprzedni wynik będzie zapamiętany.
-Czas jazdy
-Regulacja podświetlenia wyświetlacza
-Napięcie na zaciskach akumulatora
*temp. otoczenia
*Data godzina

* oznacza wątpliwości i poszukiwania podstaw przydatności tych funkcji. Założenie pierwotne było takie że wraz z wyjęciem kluczyka komputer wyłącza się, nie ma jakiegokolwiek podtrzymania z akumulatora. Choć wiem żę taki układ będzie brał mało prądu ok <100mA to przy pojemności akumulatora rzędu 10Ah rozładuje go w 100godzin.

Data z godziną wymaga wówczas dodatkowego układu odmierzającego czas co zwiększa ilość elementów i koszt, a chce z robić to maksymalnie tanie i maksymalnie bezawaryjnie. Zastanówmy się czy jest nam taka funkcja niezbędna ?

Ciągle czekam na propozycje nowych funkcji.


Góra
 Zobacz profil  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 22 ]  Przejdź na stronę 1, 2  Następna strona


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Google [Bot]


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Administracja forum: admin@motocykl.org