Forum Motocykli Yamaha
https://www.motocykl.org/

Opona!
https://www.motocykl.org/viewtopic.php?f=22&t=1595
Strona 127 z 130

Autor:  tuzmen [ 2022-07-19 20:18:16 ]
Tytuł:  Re: Opona!

Przeciez moze to byc zwyczajnie zabrudzony asfalt. Najwiecej oleju znajduje sie przed i za skrzyzowaniami. Watpie czy na ulicy da sie przegrzac opone.

Tuzmen 1050

Autor:  sfazowany [ 2022-07-19 21:00:06 ]
Tytuł:  Re: Opona!

W mieście może nie ale w Bieszczadach dogrzałem czasem kapcia :D

Autor:  marcingda [ 2022-07-19 21:47:16 ]
Tytuł:  Re: Opona!

Wrażenie jest dokładnie takie jak przy zbyt małym ciśnieniu. Na zakrętach jest przyczepność ale traci się precyzję jazdy. Jeśli temperatura powietrza miała 32stC, a świeciło słońce to asfalt mógł mieć co najmniej +20.
Na nowe nawierzchnie trzeba bardzo uważać. Z asfaltu wytrąca się parafina, ma temperaturę topnienia 55/60stC.

Autor:  Janusz81 [ 2022-07-20 06:43:03 ]
Tytuł:  Re: Opona!

Wcześniej też były upały i nic takiego nie zauważyłem. Asfalt jest ten sam. Właśnie nie bardzo chciało mi się wierzyć, że w mieście można tak rozgrzać oponę. Ciśnienie sprawdzę, bo już ze 3 tyg nie sprawdzałem, zawsze nabijam 2,3 i 2,8. Takich zmarszczek jak chłopaki wrzucali to nie mam ale muszę je dokładnie obejrzeć.

Autor:  blue7 [ 2022-07-20 09:08:09 ]
Tytuł:  Re: Opona!

Z moich doświadczeń "pływanie" opony określiłbym jako zjawisko które można poczuć jako nie trzymanie przez oponę zadanego toru jazdy i utrata precyzyjnego jej wyczucia w kontakcie z nawierzchnia. Tracisz trakcję i nie wiesz w którą stronę motocykl chce podążać.
marcingda słusznie przytoczył przykład zbyt niskiego ciśnienia, ja doświadczyłem tego jak złapałem z tyłu kapcia to zanim się zorientowałem że go mam to dziwne zachowanie motocykla zmusiło mnie do zatrzymania się.

Jeżeli jeździsz w pojedynkę to 2,25 i 2,5 atm powinieneś mieć. Jak nabiłes więcej i w innych warunkach pogodowych to może się dużo zmienić w czasie upałów bo ciśnienie dynamicznie wzrasta. Robiłem eksperymenty z różnymi ciśnieniami bo słyszałem wiele teorii ale wyszło finalnie że do użytku drogowego zalecenia producenta są właściwe. Przede wszystkim sprawdź ciśnienie czy jest wlasciwe w odniesieniu do obciążenia motocykla bo to najczęściej powoduje anomalia.

Autor:  Janusz81 [ 2022-07-20 16:17:52 ]
Tytuł:  Re: Opona!

Po pracy podjechałem na stację zmierzyć ciśnienie i wyszło 2,3/2,7. Z tyłu zjechałem do 2,5 i dziś przy temp powietrza 36st znów to samo ale na innym asfalcie. Oczywiście tak się dzieje jak jeżdżę energiczniej lub energiczniej hamuję. Dziś tył zatańczył przy redukcji do 2 biegu i puszczeniu sprzęgła. Jutro spróbuję na tym samym odcinku co wczoraj. Oponki wyglądają tak

Załącznik:
20220720_130010.jpg [853.01 KiB]
Pobrane 140 razy

Załącznik:
20220720_130016.jpg [761.62 KiB]
Pobrane 142 razy

Autor:  Cimaj [ 2022-07-20 21:05:37 ]
Tytuł:  Re: Opona!

2,3 na przodzie, czy 2,5 na tyle to można mieć jak ktoś lata na torze. Większa powierzchnia styku z asfaltem pozwala na spokojniejszą jazdę w zakrętach bo opony szybko dochodzą do właściwych wartości ciśnień. Na drodze w oponie powinno być od razu 2,5 na przodzie i 2,9 na tyle. Każda serwisówka w motocyklu drogowym wskazuje takie wartości niezależnie od producenta opon - gdyż oni używają tych samych ciśnień. Zbyt niskie cisnienie na drodze powoduje pływanie moto jak i problemy z zainicjowaniem skręcania, gdyż trzeba używać więcej siły niż na nominalnych ciśnieniach.

Autor:  tuzmen [ 2022-07-20 21:07:56 ]
Tytuł:  Re: Opona!

Roznie z tym bywa. Angole maja oczywiscie inaczej i przod 2.3 a tyl 2.7
Ale to anglia tam wszystko na lewo ;)

Tuzmen 1050

Autor:  Janusz81 [ 2022-07-22 11:31:55 ]
Tytuł:  Re: Opona!

Wczoraj było 38st :shock: Trochę pojeździłem i mam więcej informacji. Ogólnie moto gorzej mi się prowadziło w zakrętach z ciśnieniem 2,5 na tyle. Dobiłem do 2,8 i od razu lepszy był feedback. Pływanie opon zauważyłem na nielicznych typach asfaltu. Na jednych ciężko było zerwać trakcję, a na innych szło to trochę łatwiej. Więc chyba nie zawsze wysoka temp asfaltu idzie w parze z lepszą przyczepnością.

Autor:  marcingda [ 2022-07-22 11:51:10 ]
Tytuł:  Re: Opona!

Janusz81 napisał(a):
Więc chyba nie zawsze wysoka temp asfaltu idzie w parze z lepszą przyczepnością.

na pewno
mamy bardzo kiepskiej jakości nawierzchnie, również pod względem zastosowanych materiałów
bardzo duże znaczenie ma szorstkość nawierzchni, często w celu jej zwiększenia stosuje się żywice epoksydowe lub boksyt odpowiednio kruszony
o tego typu rozwiązania uzupełnia się nawierzchnie w niebezpiecznych miejscach np. łuki, przejścia dla pieszych, na różnego rodzaju drogach
u nas za to przed przejściami maluje się asfalt śliską farbą :lol:
może ze względu na ceny ropy będą stosować więcej nawierzchni betonowych, chociaż do produkcji cementu też potrzeba olbrzymich ilości energii

Autor:  Cimaj [ 2022-07-22 17:50:49 ]
Tytuł:  Re: Opona!

Janusz81 napisał(a):
Dobiłem do 2,8 i od razu lepszy był feedback

Dobij przód na 2.5 a tył na 2.9 i wszystko będzie ok, bez względu na rodzaj asfaltu. Napompuj tyle ile producent zaleca i skończy się kombinowanie. Jedynie w zależności od asfaltu i jego "szorstkości" zacznie się ślizganie przy odkręcaniu mocniejszym.

Autor:  sfazowany [ 2022-07-23 00:16:03 ]
Tytuł:  Re: Opona!

Zgadzam się z cimajem, mam podobne obserwacje i lubię mocno nabite kapcie. Wolę bardziej szorstką jazdę ale z lepszym feedbackiem co dzieje się z zawieszeniem i zdecydowanie mniejsze jest ryzyko pływania opon w zakręcie.

Autor:  marcingda [ 2022-09-17 20:38:45 ]
Tytuł:  Re: Opona!

Dzisiaj wymyłem GS-a, miał jeszcze chyba na sobie włoskie muchy :lol: Wydawało mi się, że opony są jeszcze całkiem niezłe ale okazało się, że trzeba je wymienić. Przód ma około 2mm bieżnika. Natomiast tył już nie ma bieżnika, przynajmniej na środku. Znalazłem dwa komplety w dobrej cenie.
Michelin anakee adventure i metzeler tourance next 2, jedne i drugie z 2020r. Kuszą mnie trochę anakee adv ale boję się, że będą głośne. Czy ktoś z Was jeździł na nich?

Autor:  devildd [ 2022-09-17 22:17:08 ]
Tytuł:  Re: Opona!

Jeździłem na Anakee. Jak jedziesz prosto to są ciche. W złożeniu nawet niezbyt głębokim zaczynają delikatnie hałasować. Mi to nie przeszkadzało. Teraz zmieniłem je na Pirelli Scorpion Trial II i mam wrażenie większej stabilności na asfalcie.

Autor:  sfazowany [ 2022-09-18 02:11:33 ]
Tytuł:  Re: Opona!

Jeździłem nawet dziś kilka godzin na anakee na miśkowym czajniku, jeśli nie planujesz dużo jeździć po szutrach to te opony nie mają sensu. Nie są jakoś super stabilne w głębokich złożeniach. Na GS mam teraz wspomniane przez devildd pirelli scorpion trail II i są to opony znakomite do gieesa, bardzo stabilne w zakrętach i przy dużych prędkościach. Profil mają typowo asfaltowy przez co motocykl znakomicie skręca. Przyzwoicie sobie radzą na mokrym i chłodnym asfalcie. Dla mnie to drugie najlepsze opony po road 5. Metzeler to firma podlegająca Pirelli, więc możesz się spodziewać bliźniaczych właściwości jak w porównywalnym modelu od Pirelli. Przykładem będą scorpion rally STR i karoo street. Na asfalt staram się wybierać opony najmniej ponacinane przy krawędziach, przez co opona jest stabilniejsza przy jeździe na jej krawędzi. Idealnym przykładem są road 5 ze slickami na bokach, przez co są wspaniale sztywne i stabilne przy dynamicznej jeździe z dużymi pochyleniami. W deszczu i tak nie składam się tak, jak na suchym więc dla mnie odprowadzenie wody nie ma takiego znaczenia na skrajach opony.

Strona 127 z 130 Strefa czasowa: UTC + 1 [ DST ]
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
https://www.phpbb.com/