Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 17 ]  Przejdź na stronę 1, 2  Następna strona
Autor Wiadomość
PostNapisane: 2025-06-10 10:18:35 
Funkiel Nówka

Dołączył(a): 2025-05-02 23:16:30
Posty: 12
Płeć: Mężczyzna
Obecne moto: Yamaha yzfr125
Hej wszystkim
Mam pytanie odnośnie mojego motyckla Yamaha yzfr125 ostatnio wymieniłem w nim sprzęgło i zauważyłem ostatnio, że mogę zmienić w motocyklu bieg gdy stoję w miejscu i wygląda to mianowicie tak, że stoi on na neutralu i bieg jest całkowicie luźny, mogę go wbić z łatwością albo na 1 bieg lub na drugi ale nigdy na ten i ten. I jeszcze podczas gdy motocykl stoi nie mogę wbić wyższego biegu lub niższego nawet używając sprzęgła, dopiero gdy go popcham mam taką możliwości. Czy ktoś wie o co może chodzić ? Czy za bardzo napiąłem linkę sprzęgła ? Proszę o szybko pomoc i z góry dziękuję za odpowiedź .


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 2025-06-10 10:18:35 
admin ręczy i poleca:)

Dołączył(a):2011-10-03
Posty: 714

PostNapisane: 2025-06-10 10:27:29 
Honorowy członek ;)

Dołączył(a): 2016-03-01 21:03:14
Posty: 1616
Lokalizacja: Warka
Płeć: Mężczyzna
Obecne moto: Ready to remont
Linka sprzęgła musi mieć odpowiedni luz, wg serwisówki.
Skrzynia biegów w motocyklu jest sekwencyjna i działa dobrze jeśli ślinik pracuje a motocykl jedzie, w przeciwnym wypadku nie jest to jej normalna sytuacja.
Dlatego musisz zrobić ruch aby tryby zapracowały, coś jak rower z przerzutkami :)


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 2025-06-10 12:03:27 
Funkiel Nówka

Dołączył(a): 2025-05-02 23:16:30
Posty: 12
Płeć: Mężczyzna
Obecne moto: Yamaha yzfr125
tuzmen napisał(a):
Linka sprzęgła musi mieć odpowiedni luz, wg serwisówki.
Skrzynia biegów w motocyklu jest sekwencyjna i działa dobrze jeśli ślinik pracuje a motocykl jedzie, w przeciwnym wypadku nie jest to jej normalna sytuacja.
Dlatego musisz zrobić ruch aby tryby zapracowały, coś jak rower z przerzutkami :)


Czyli to że mogę zmienić bieg tylko o jeden jest normalne ? I czy to że mogę zmienić bieg bez sprzęgła w miejscu oznacza w takim razie że linka nie ma luzu ?


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 2025-06-10 12:44:30 
Honorowy członek ;)

Dołączył(a): 2016-03-01 21:03:14
Posty: 1616
Lokalizacja: Warka
Płeć: Mężczyzna
Obecne moto: Ready to remont
Framatu napisał(a):
Czyli to że mogę zmienić bieg tylko o jeden jest normalne ?

Tak ma być

Framatu napisał(a):
I czy to że mogę zmienić bieg bez sprzęgła w miejscu oznacza w takim razie że linka nie ma luzu ?


Co to znaczy w miejscu? Na zgaszonym silniku?

Sam wymieniałeś to sprzęgło? bo zadajesz dość zaskakujące pytania :D


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 2025-06-10 13:03:22 
Funkiel Nówka

Dołączył(a): 2025-05-02 23:16:30
Posty: 12
Płeć: Mężczyzna
Obecne moto: Yamaha yzfr125
Tak na zgaszonym w sensie pytam bo nowy jestem ogólnie w tym po prostu i potrzebuje informacji


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 2025-06-10 14:34:42 
Legenda forum

Dołączył(a): 2011-02-15 15:47:22
Posty: 4045
Lokalizacja: 3miasto
Płeć: Pół człowiek pół muffin
Obecne moto: tiger 800
troszkę to uproszczę, ale wyobraź sobie że biegi to koła zębate, to z zasilaniem od sinika wię kręci, te które są od biegów stoją (gdy nie jedziesz). to powoduje że przy próbie zmiany bez bsprzęgła na stojącym motocyklu masz zgrzyty - bo musisz rozsprezęglić silnik żeby zapiąc bieg.

tak wiec jeśli motocykl ma wyłaczony silnik, żadne z zębatek się nie ruszają. tak więc łatwo jest zapiąc bieg bez sprzęgła, jeśłi tylko zgrają się ząbki jednej zebatki z dziurkami drugiej. tak więc zmiana bez sprzegła jest ok. ALE to zadziała tylko jak zgrają się zębatki, jak nie 0 nawet sprzegło nie pomoże. dla tego musisz przepchnąć motocykl albo zakręcić rozrusznikiem, wtedy zmienisz położenie jednej z zębatek co umożliwi zapięcie innego biegu. to tłumaczy dla czego musisz poruszac motocyklem żeby wbić/zbić więcej niz o jeden bieg na wyłaczonym silniku, tak wiec odpowiadając na twoje pytania:

1. czy na wyłaczonym silniku możńa zmienić biegi bez sprzęgła - tak można, to nie jest nic złego.
2. czy to rze musisz lekko bujnąc/ruszyc motocyklem z wyłączonym silnikiem żeby zmienić bieg to coś złego? nie, to całkiem normalne zachowanie skrzyni.

generalnie jeśłi biegi ci nie wypadają podczs jazdy i nie słyszszy jakis dziwnych zgrzytów, to czemu zastanawaia cię zachowanie skrzyni an wyłaczonym silniku. biegi mają za zadanie przekazac siłe z silnika na koło, jak silnik jest wyłączony, to nie mozesz oczekiwac prawidłowego działania skrzyni, tak samo jak nie moesz wymagać od wkrętarki że będie działała poprawnie bez baterii.


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 2025-06-10 14:35:57 
Legenda forum

Dołączył(a): 2018-08-01 19:28:01
Posty: 2556
Lokalizacja: Warszawa
Płeć: Mężczyzna
Obecne moto: XV250 R1200GS CBF600
Dokładnie jak koledzy piszą, na zgaszonym silniku biegi zawsze się haczą. Podczas pracy silnika miejsca w które wskakują zapadki cały czas przesuwają się i skrzynia zawsze wskoczy na swoje miejsce, na zgaszonym silniku zapadki trafią na siebie tylko jeśli są w odpowiedniej pozycji, jeśli nie trafiają na siebie to trzeba ruszyć tylnym kołem żeby zapadki przesunęły się względem siebie.

Bez sprzęgła też zmienisz biegi na zgaszonym silniku, kołysząc motocyklem przód-tył. Dopiero na uruchomionym silniku zweryfikujesz prawidłowe ustawienie linki sprzęgła, za ciasno - podczas ruszania motocykl nie będzie chciał jechać lub obroty będą podbijały szybciej niż motocykl jedzie, za luźno - nawet z wciśniętym sprzęgłem po wbiciu biegu motocykl od razu będzie chciał jechać lub będzie całkiem gasł silnik. Linka powinna być na tyle luźna żeby po puszczeniu klamki na dole przy dźwigni wysprzeglikanwidac było że linka przestaje być tak napięta jak po wciśnięciu klamki. Dopiero od tego momentu regulujesz luz klamki regulacją na wejściu linki w klamkę.


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 2025-06-10 18:34:16 
Funkiel Nówka

Dołączył(a): 2025-05-02 23:16:30
Posty: 12
Płeć: Mężczyzna
Obecne moto: Yamaha yzfr125
sfazowany napisał(a):
Dokładnie jak koledzy piszą, na zgaszonym silniku biegi zawsze się haczą. Podczas pracy silnika miejsca w które wskakują zapadki cały czas przesuwają się i skrzynia zawsze wskoczy na swoje miejsce, na zgaszonym silniku zapadki trafią na siebie tylko jeśli są w odpowiedniej pozycji, jeśli nie trafiają na siebie to trzeba ruszyć tylnym kołem żeby zapadki przesunęły się względem siebie.

Bez sprzęgła też zmienisz biegi na zgaszonym silniku, kołysząc motocyklem przód-tył. Dopiero na uruchomionym silniku zweryfikujesz prawidłowe ustawienie linki sprzęgła, za ciasno - podczas ruszania motocykl nie będzie chciał jechać lub obroty będą podbijały szybciej niż motocykl jedzie, za luźno - nawet z wciśniętym sprzęgłem po wbiciu biegu motocykl od razu będzie chciał jechać lub będzie całkiem gasł silnik. Linka powinna być na tyle luźna żeby po puszczeniu klamki na dole przy dźwigni wysprzeglikanwidac było że linka przestaje być tak napięta jak po wciśnięciu klamki. Dopiero od tego momentu regulujesz luz klamki regulacją na wejściu linki w klamkę.


Dzięki wielkie za pomoc a jeszcze ostatnie pytanie mianowicie zobaczyłem teraz że mam luźny neutral nie zależnie od tego czy jadę czy stoję w sensie dosłownie bez sprzęgła mogę cały czas wbić jeden bieg w górę lub w dół . Czy to też jest normalne bo ogólnie nie pamiętam żeby chyba tak było


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 2025-06-10 21:33:04 
Legenda forum

Dołączył(a): 2018-08-01 19:28:01
Posty: 2556
Lokalizacja: Warszawa
Płeć: Mężczyzna
Obecne moto: XV250 R1200GS CBF600
Nie rozumiem co to znaczy luźny neutral...


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 2025-06-10 21:50:11 
Funkiel Nówka

Dołączył(a): 2025-05-02 23:16:30
Posty: 12
Płeć: Mężczyzna
Obecne moto: Yamaha yzfr125
sfazowany napisał(a):
Nie rozumiem co to znaczy luźny neutral...

Sorry źle to ująłem chodzi o to że neutral zachowuje się tak jak by był cały czas na wciśniętym sprzęgle niezależnie czy jadę czy stoję a na innych biegach to nie występuje .
Domyslame się że może chodzić o to że linka za mocno jest naciągnięta ale czy w tedy było by tak tylko na neutralu ?


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 2025-06-11 08:09:27 
Legenda forum

Dołączył(a): 2011-02-15 15:47:22
Posty: 4045
Lokalizacja: 3miasto
Płeć: Pół człowiek pół muffin
Obecne moto: tiger 800
Framatu napisał(a):
Sorry źle to ująłem chodzi o to że neutral zachowuje się tak jak by był cały czas na wciśniętym sprzęgle niezależnie czy jadę czy stoję a na innych biegach to nie występuje .


neutral to brak zapiętego biegu. czym się różni zachowanie neutrala ze sprzęgłem od zachowania bez sprzęgła?

inaczej - opisz jakiego zachowania byś oczekiwał od neutrala z działajacym silnikiem gdzy wciśniesz sprzegło. a potem opisz jakiego zachowania ybć oczekiwał od neutrala bez wciśniętego sprzęgła. a na koncu opisz czym się te dwie sytuacje różnią. Bo z twojego opisu dalej nie wiem o co ci chodzi z lużnym neutralem


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 2025-06-11 08:33:28 
Legenda forum

Dołączył(a): 2018-08-01 19:28:01
Posty: 2556
Lokalizacja: Warszawa
Płeć: Mężczyzna
Obecne moto: XV250 R1200GS CBF600
Przypuszczam (popraw mnie jeśli się mylę) że może chodzić o to, że łatwiej jest ruszyć dźwignię biegów z pozycji N w stronę biegu bez sprzęgła.... Sprzęgło nie jest po to żeby łatwiej było ruszyć dzwignią biegów, tylko żeby moment zapięcia biegu nie był destruktywny. W momencie zazębienia biegu tryby przyjmują na siebie różnicę w obrotach między silnikiem a tylnym kołem, sprzęgło odłącza silnik i sprawia że strona od silnika nie ma takiej inercji i tryb od strony silnika łatwiej wyrównuje prędkość do trybu od koła. Puszczając płynnie sprzęgło miękko wyrównujesz obroty między silnikiem a kołem. Bez sprzęgła przy dużej różnicy w obrotach trybów cała energia kinetyczna silnika jest w ułamku sekundy zatrzymywana na elementach zazębiających I to je niszczy. Dlatego też jeśli w czasie jazdy umiesz zgrać obroty silnika pracą gazem to można płynnie zmieniać biegi bez potrzeby sprzęgła. To nie dotyczy ruszania z miejsca, chyba że nogami rozpedzisz motocykl do takiej prędkości jaką miałbyś na 1 biegu i wrzucisz jedynkę, wtedy wskoczy ładnie bez szarpnięcia :)

Polecam Ci filmy o konstrukcji, działaniu i fizyce skrzyń biegów, zadajesz bardzo trafne pytania i w necie jest mnóstwo materiałów video które pomogą Ci to zrozumieć lepiej niż z naszych opisów. Głód wiedzy, to zdrowy głód :)


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 2025-06-11 09:04:51 
Funkiel Nówka

Dołączył(a): 2025-05-02 23:16:30
Posty: 12
Płeć: Mężczyzna
Obecne moto: Yamaha yzfr125
misiakw napisał(a):
Framatu napisał(a):
Sorry źle to ująłem chodzi o to że neutral zachowuje się tak jak by był cały czas na wciśniętym sprzęgle niezależnie czy jadę czy stoję a na innych biegach to nie występuje .


neutral to brak zapiętego biegu. czym się różni zachowanie neutrala ze sprzęgłem od zachowania bez sprzęgła?

inaczej - opisz jakiego zachowania byś oczekiwał od neutrala z działajacym silnikiem gdzy wciśniesz sprzegło. a potem opisz jakiego zachowania ybć oczekiwał od neutrala bez wciśniętego sprzęgła. a na koncu opisz czym się te dwie sytuacje różnią. Bo z twojego opisu dalej nie wiem o co ci chodzi z lużnym neutralem


Chodzi mi o to że. Gdy mam bieg neutralny to wajcha skrzyni biegów jest jak luźna w sensie zachowuje się jak by było wciśnięte sprzęgło a nie reszcie biegów działa normalnie czyli bez sprzęgła jest twarda i dopiero po wciśnięciu sprzęgła robi się łatwa do wciśnięcia .


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 2025-06-11 11:09:45 
Legenda forum

Dołączył(a): 2018-08-01 19:28:01
Posty: 2556
Lokalizacja: Warszawa
Płeć: Mężczyzna
Obecne moto: XV250 R1200GS CBF600
To normalne.


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 2025-06-11 11:16:19 
Funkiel Nówka

Dołączył(a): 2025-05-02 23:16:30
Posty: 12
Płeć: Mężczyzna
Obecne moto: Yamaha yzfr125
Dobra to dzięki wielkie za pomoc i wyjaśnienie tego całego tematu .


Góra
 Zobacz profil  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 17 ]  Przejdź na stronę 1, 2  Następna strona


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Administracja forum: admin@motocykl.org