Forum Motocykli Yamaha https://www.motocykl.org/ |
|
FZ6N - problem ze skręcaniem https://www.motocykl.org/viewtopic.php?f=73&t=24902 |
Strona 1 z 1 |
Autor: | Moltoman [ 2024-09-03 19:05:26 ] |
Tytuł: | FZ6N - problem ze skręcaniem |
Witam, Od Początku sezonu jestem posiadaczem FZ6N 2005r, jest to moje pierwsze moto więc proszę o wyrozumiałość. Od zakupu zrobiłem ponad 6000km, staram się jeździć codziennie i ćwiczyć jak najwięcej, ostatnio w miarę opanowałem jazdę przeciwskrętem i tutaj pojawia się mój problem, mój moto nie za bardzo chcę się składać, myślałem że po prostu tak ma być, ale podczas ostatniego tripa zmieniałem się z bratem na Fazera z 99r i ... nie chciałem zsiadać z tego moto, przyjemność z jazdy 100 razy większa, motocykl składa się nawet przy niedużych prędkościach, brat też stwierdził że moje moto nie chce skręcać... I tutaj pojawia się moje pytanie, gdzie szukać przyczyny? dodam że mam założoną akcesoryjną kierownice, jest ona dosyć szeroka i praktycznie prosta, w dodatku są założone risery 30mm, opony też nie są pierwszej młodości. Ogólnie moto przed zakupem było sprawdzane w dwóch miejscach, rama, lagi itp wszystko proste i sprawne. Czy profil i długość kiery może mieć aż taki wpływ na prowadzenie w zakrętach? Czy to może kwestia opon? Czy może to moto tak ma? Z góry dziękuje za jakieś wskazówki. |
Autor: | tuzmen [ 2024-09-03 19:30:45 ] |
Tytuł: | Re: FZ6N - problem ze skręcaniem |
Wszystko ma: - opony ciśnienie - opony zużycie - łożysko główki ramy, dokręcenie, zużycie Od tego bym zaczynał, ale podejrzewam że jak nabijesz 2,5atm w przodek, moto zacznie skręcać chyba że jest płaska |
Autor: | Moltoman [ 2024-09-03 19:39:57 ] |
Tytuł: | Re: FZ6N - problem ze skręcaniem |
Dziękuje za odpowiedz @tuzmen, ciśnienie w oponach sprawdziłem w pierwszej kolejności, 2,5 przód 2,9 tył, opony trzymają ciśnienie. Opona niby 9 letnia, ale nie zużyta. Na przyszły tydzień planuje wymianę obu opon, zobaczę czy będzie jakaś poprawa. |
Autor: | marcingda [ 2024-09-03 19:48:04 ] |
Tytuł: | Re: FZ6N - problem ze skręcaniem |
pytanie czy nie jest "kwadratowa" |
Autor: | Moltoman [ 2024-09-03 19:56:38 ] |
Tytuł: | Re: FZ6N - problem ze skręcaniem |
Dziękuje @MarcinGda za odpowiedz, nie mam na tyle wiedzy, żeby to stwierdzić albo wykluczyć, no moje laickie oko wygląda praktycznie jak opona w fazerze Brata, no opony i tak idą do wymiany. |
Autor: | sfazowany [ 2024-09-04 09:15:22 ] |
Tytuł: | Re: FZ6N - problem ze skręcaniem |
Czołem, witaj na forum. Opony do wymiany zdecydowanie. Im szersza kierownica tym większa dźwignia twojej ręki na lagi, więc przy standardowej kierownicy byłoby najprawdopodobniej jeszcze ciężej. Też uzywałem riserów i nie wpływało to negatywnie na skręcanie, wręcz przeciwnie. FZ6 ma geometrię która lubi jechać prosto i wymaga zdecydowanego przeciwskrętu. Jeśli ktoś z poprzednich użytkowników obniżał tylne zawieszenie to mogło to też wpłynąć na geometrię przodu, im bardziej pochylone lagi względem ziemi, tym motocykl bardziej chce zostać w pionie, między innymi dlatego choppery i cruisery "nie chcą skręcać". W motocyklach sportowych kąt główki ramy jest dużo mniejszy, lagi są bardziej w pionie i te motocykle dużo chętniej walą się w zakręt ale jest wtedy większe ryzyko niestabilności przodu i np złapania shimmy. Warto też sprawdzić łożyska główki ramy, jeśli ktoś bawił się w jazdę na tylnym kole i często lądował dobijając przednim kołem to lożyska mogły dostać w D. Rozumiem, że prawko robiłeś dawno temu i teraz zacząłeś jeździć? Warto rozważyć kursy na torze lub nawet kilka godzin w szkole jazdy i potrenować sobie między pachołkami pod okiem instruktora. To znakomita forma treningu przeciwskrętu. Prawko robiłem 6 lat temu czyli wg aktualnych metod szkolenia i myślę że program szkolenia na placu manewrowym jest naprawdę niezły i daje dobrą bazę do dalszej nauki. Polecam też ćwiczenie na ślepych drogach technicznych np przy trasach szybkiego ruchu z małymi pachołkami z decathlonu, sam tak ćwiczę. Zdecydowanie opony do wymiany, ciśnienie dla fz6 powinno być wystarczające w okolicach 2.2 przód i 2.5 tył. Można podbić wyżej i faktycznie będzie motocykl szybciej reagował ale jeśli przesadzisz to pogarszasz sobie przyczepność szczególnie na nierównościach i opony mogą się nieprawidłowo zużywać. Daj znać jakie opony planujesz zamontować ;) |
Autor: | Moltoman [ 2024-09-05 20:00:12 ] |
Tytuł: | Re: FZ6N - problem ze skręcaniem |
Dzięki @sfazowany na wyczerpującą odpowiedz:) Jutro wlatują nowe oponki, Pirelli Angel ST, kilka osób mi je polecało więc wybór padł na nie. Co do ćwiczeń, to byłem na zajęciach w Motokenner we Wrocławiu, pewnie wybiorę się jeszcze ze 2 razy na takie 3 godzinne zajęcia w tym roku, sam też ćwiczę na placu na którym robiłem kurs, mam duży respekt do motocykli i wiem, że na razie jest bardziej posiadaczem motocykla niż motocyklistą:) Dam znać jak po wymianie opon:) Mam nadzieję że będzie zauważalna róznica w prowadzeniu w końcu będę miał taką frajdę z prowadzenia swojego moto jak z jazdy na innych:) |
Autor: | sfazowany [ 2024-09-06 00:57:40 ] |
Tytuł: | Re: FZ6N - problem ze skręcaniem |
Będzie dobrze :) przede wszystkim masz dobre podejście i fajnie że trenujesz! Zerknij jeszcze na kąt rury kierownicy, zwróć uwagę jak nadgarstki układają się na gripach - być może ktoś kto wymienił kierownicę ustawił ją pod siebie i Tobie nie pasuje jej pozycja. W razie czego poluzuj dwie śruby z czterech na jarzmach kierownicy (np dolne) i pukając w gripy zmień sobie lekko kąt i przetestuj czy jeździ Ci się gorzej czy lepiej. Weż sobie imbusa ze sobą i nie zakładaj zaślepek, pobawisz się na placu z różnymi pozycjami. Jak znajdziesz optymalną pozycję to poluzuj mocowania klamek i ustaw je sobie mniej więcej tak żeby palce opierające się o klamki tworzyły jedną linię z przedramieniem, wtedy będziesz miał najwięcej siły do zacisnięcia dłoni na klamce i najmniej będą się dłonie męczyły podczas jazdy. Spróbuj dać mocny przeciwskręt połączony z pochyleniem samego tułowia lekko w przód i do zakrętu (bez przesuwania tyłka), ciężar ciała utrzymuj plecami, nie dociskaj kierownicy ciężarem ciała (luźne łokcie), trzymaj zbiornik mocno kolanami, przytul kostki do setów i poćwicz skręcanie motocyklem samymi biodrami, jak połączysz przeciwskręt z biodrami to bez problemu zmusisz yamę do posłuszeństwa ;) przesiądziesz się kiedyś na taki co sam skręca i zatęsknisz za tym jak yamka się prowadziła, wiem co mówię ![]() Angel ST spoko gumy, troszkę już stara konstrukcja ale nadal przyzwoite. Na pewno bezpieczniejsze od tych kaloszy. |
Autor: | roynancyy [ 2024-09-06 09:19:13 ] |
Tytuł: | Re: FZ6N - problem ze skręcaniem |
Brzmi to niesamowicie, ponieważ szczerze mówiąc, uważam to za bardzo przydatne i pouczające. Przejrzałem również ten post, który zdecydowanie bardzo mi pomógł jako nowemu członkowi. Czekam na więcej takich dyskusji. |
Strona 1 z 1 | Strefa czasowa: UTC + 1 [ DST ] |
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group https://www.phpbb.com/ |