Cytuj:
Zbyt mocne przepłukanie cylindra skutkuje dostaniem się do kolektora wylotowego mieszanki paliwowej i następne jej tam wypalanie, co wyraźnie słychać a nawet widać
Hmm ... slychac i widac .. masz racje... a to dlatego ze w FZ1 zamontowano system AIS. Jego dzialanie polega na dostarczeniu zimnego powietrza wprost w kolektor wylotowy celem przyspieszenia dopalenia resztek paliwa sie w nim. Z tego tez powodu jest to tak bardzo slychac akurat w FZ1 i innych motocyklach z AIS. Jednakze w starszych maszynach tego systemu nie bylo i wypalanie nastepowalo gdzies w sekcjach dalszych ukladu, a nawet poza motocyklem (ogien z rury - oh yeah :) ) i nastepowalo duzo mniej wybuchowo. (Wywal elektrozawor od AIS i zaslep wezyki i nie bedzie juz widac i slychac).
Co do momentu w ktorym oba zawory dolotowy i wydechowy sa otwarte na raz, nie wypowiem sie, bo nie studiowalem tego tematu . (Pamietam jedynie ze Ducati mialo z tym problem przy bardzo wysokich obrotach , dlatego czesto stosuja rozrzady desmodromiczne zamiast klasycznych szklanek i sprezyn). Z reszta gdyby ten czas mial byc az tak dlugi zeby to sie az przelalo to mysle ze tlok moglby sie spotkac z zaworem (zmiana z wydechu na ssanie nastepuje przeciez w TDC).
Ale... moim zdaniem (podkreslam)... to to zalewanie o ktorym piszesz w FZ1 (jak i kazdym silniku z wtryskiem otwieranym poprzez ECU) wystepuje z lekko innego powodu - wlasnie z powodu ze ECU to komputer czyli zawsze ma jakies "lagi"...
ECU wykonuje prosty program w kolko:
1) Czytaj czujniki
2) Dobierz czas wtryskiwacza
3) Sparwdz gdzie znajduje sie tlok
4) Jak trzeba(suw ssania) Otworz wtryskiwacz
5) Jak trzeba(suw ssania) Zamknij wtryskiwacz
6) Jak trzeba (suw pracy)Odpal iskre
7) Powroc do 1 :)
Ten program - jak kazdy program komputerowy TRWA jakis ustalony czas . tj przejscie z 1-7 zajmuje konkretna ilosc czasu. Jezeli zmiana na przepustnicy jest duza (jedziemy szybko) i nagle zamkniemy ja ...a to zamkniecie wypada np pomiedzy punktami 1 i 2 ... do dawka ustalona w czasie punktu 2 ... jest juz calkowicie nieprawidlowa, i dopiero w kolejnym cyklu dawka zostanie dobrana prawidlowo. Niespalone paliwo wtedy (no bo zabralismy powietrze) wpada do kolektora i tam zajmuje sie nim system AIS. (Z tego co mysle to te nasze dodatkowe motylki moga byc wlasnie po to zeby "zwolnic" nasze ruchy manetka gazu )
Cytuj:
I tutaj bardzo ważne jest ciśnienie w kolektorze wydechowym, przyznasz, że zmieni się ono po założeniu pustego wydechu. Na mój rozum, to zawór Exup jest po to aby to ciśnienie utrzymać we właściwym zakresie. Trudno mi uwierzyć, że w kilku różnych motocyklach stosuje się taki jednak trochę skomplikowany system tylko po to aby układ wydechowy nie wchodził w rezonans
Nigdy nie napisalem ze w roznych motocyklach stosuje sie go po to, tylko napisalem ze w FZ1 po 2006+ roku tak jest, gdyz EXUP w tym modelu jest 90% czasu otwarty i lekko przymyka sie tylko przy ostrym otwarciu przepustnicy (czyli przydlawia silnik wlasnie wtedy gdy on potrzebuje najlepszego przeplywu spalin - co z punktu widzenia pracy silnika nie ma sensu ). W kazdym innym motocyklu jaki widzialem EXUP dziala dokladnie tak jak piszesz (pokazalem tez to na filmikach na przykladzie R1 czy fazera 600)
Cytuj:
Tez popieram te wnioskowanie, moze dojsc do wypalenia gniazd zaworowych; cisnienia a co za tym idzie rezonans gazow zmienia sie diametralnie. Dlatego, np. w dedykowanym wydechu MIVV Suono jest specjalna rurka rezonansowa (kolanko z 3 wypustkami) do wmontowania w kolektor by zachowac odpowiednie warunki cisnieniowe.
W kazdym MIVV (nie tylko Suono - GP, Oval itp) jest ten D-CAT w komplecie, co sie chwali. Ciekawi mnie tylko to, ze takie firmy jak Akrap czy Yoshi tego nie robia.