Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 14 ] 
Autor Wiadomość
PostNapisane: 2024-12-14 21:03:06 
Funkiel Nówka

Dołączył(a): 2024-12-14 20:52:30
Posty: 7
Płeć: Mężczyzna
Obecne moto: FZ8
Cześć, mam problem z chłodzeniem w Fz8 2010r , temperatura roście ponad 100 stopni i wiatraki się nie załączają. Na krótko jak się je włączy to ładnie zbija temperaturę. Co w fz 8 steruje wiatrakami? Jest jeden chyba czujnik w głowicy , na zegarach pokazuje aktualną temperaturę. Przy okazji padł mi przekaźnik pompy paliwa(G8R-30Y-v4), ale on nie jest chyba powiązany z wentylatorami?


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 2024-12-14 21:03:06 
admin ręczy i poleca:)

Dołączył(a):2011-10-03
Posty: 714

PostNapisane: 2024-12-14 23:41:42 
Legenda forum

Dołączył(a): 2018-08-01 19:28:01
Posty: 2485
Lokalizacja: Warszawa
Płeć: Mężczyzna
Obecne moto: XV250 R1200GS CBF600
Czołem, szukaj takiego elementu na wężach układu chłodzenia jak na zdjęciu, sprawdź multimetrem czy dochodzi na tą wtyczkę do termostatu napięcie 12V podczas pracy silnika - czerwona sonda na pin we wtyczce, czarna na dowolną nie malowaną śrubę silnika. Jeden z 2 pinów będzie zasilaniem a drugi z nich powrotem zasilania po termostacie. Zobacz też multimetrem czy na chłodnym silniku termostat ma otwarty obwód a na zagrzanym czy go zamyka. Możesz też w dowolnym momencie pracy silnika zrobić zworkę na pinach kabla do termostatu żeby zasymulować załączony termostat i zobaczyć czy załączą się wentylatory.

[ img ]


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 2024-12-15 02:10:19 
Honorowy członek ;)

Dołączył(a): 2016-03-01 21:03:14
Posty: 1574
Lokalizacja: Warka
Płeć: Mężczyzna
Obecne moto: Ready to remont
Zdaje się że w fz1 wiatraki stsrtowaly od 102stC


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 2024-12-15 16:57:00 
Funkiel Nówka

Dołączył(a): 2024-12-14 20:52:30
Posty: 7
Płeć: Mężczyzna
Obecne moto: FZ8
sfazowany napisał(a):
Czołem, szukaj takiego elementu na wężach układu chłodzenia jak na zdjęciu, sprawdź multimetrem czy dochodzi na tą wtyczkę do termostatu napięcie 12V podczas pracy silnika - czerwona sonda na pin we wtyczce, czarna na dowolną nie malowaną śrubę silnika. Jeden z 2 pinów będzie zasilaniem a drugi z nich powrotem zasilania po termostacie. Zobacz też multimetrem czy na chłodnym silniku termostat ma otwarty obwód a na zagrzanym czy go zamyka. Możesz też w dowolnym momencie pracy silnika zrobić zworkę na pinach kabla do termostatu żeby zasymulować załączony termostat i zobaczyć czy załączą się wentylatory.

[ img ]

No dobra, ale tu na termostacie nie ma żadnej wtyczki, bo go właśnie zdjąłem. Jest czujnik w głowicy i to chyba tyle


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 2024-12-15 17:16:47 
Funkiel Nówka

Dołączył(a): 2024-12-14 20:52:30
Posty: 7
Płeć: Mężczyzna
Obecne moto: FZ8
tuzmen napisał(a):
Zdaje się że w fz1 wiatraki stsrtowaly od 102stC

No to u mnie szło ponad i nic. W wyrównawczym zbiorniku było płynu poniżej minimum ale skoro na zegarach prawidłowa temperaturę pokazywało to raczej nie miało znaczenia .


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 2024-12-16 09:15:00 
Legenda forum

Dołączył(a): 2011-02-15 15:47:22
Posty: 3988
Lokalizacja: 3miasto
Płeć: Pół człowiek pół muffin
Obecne moto: tiger 800
serweisówka twierdzi że sam termostat powinien otworzyć się przy 71-85 stopniach,

https://biker.ee/manuals/yamaha/YAMAHA- ... Manual.pdf

na stronie 608 masz kolorowy diagram elektryczny, kolory linii powinny się pokrywac z kolorami przewodów co może ci pomóc w ogarnięciu przy moto.
nr 80 to przekaźnik wentylatora
nr 81 to bezpiecznik prawego wentylatora (sprawdzałeś? bo jak nie a jest przemalony,to stawiasz browara :P)
nr 82 to prawy wentylator
nr 83 to bezpiecznik lewego wentylatora (znów browar :)
nr 84 to lewy wentylator.

tak na szybko przed robotą nie miałem czasu przeanalizować, ale poza samym czujnikiem który by to odpalał, masz też przekaźnik (15 na diagramie) - on jest na diagramie w tym samy komponencie "relay unit" czyli jednostka przekaźników (14) co przekaźnik od pompy paliwa (16). Jakbym miał sugerować na szybko, to to strzelałbym w te przekaźniki, może nie dociera do nich zasilanie albo nie mają masy. W sumie i pompa i wiatraki też minus mają do wspólnej masy, wiec ta sama w sobie może być problematyczna.


Rozepnij wtyczkę jednego z wiatraków i w sytuacji gdy ma działać sprawdź napięcie między jego plusem a bezpośrednio ujemną klemą akumulatora, może to właśnie z masa coś nie styka?


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 2024-12-16 15:07:23 
Funkiel Nówka

Dołączył(a): 2024-12-14 20:52:30
Posty: 7
Płeć: Mężczyzna
Obecne moto: FZ8
misiakw napisał(a):
serweisówka twierdzi że sam termostat powinien otworzyć się przy 71-85 stopniach,

https://biker.ee/manuals/yamaha/YAMAHA- ... Manual.pdf

na stronie 608 masz kolorowy diagram elektryczny, kolory linii powinny się pokrywac z kolorami przewodów co może ci pomóc w ogarnięciu przy moto.
nr 80 to przekaźnik wentylatora
nr 81 to bezpiecznik prawego wentylatora (sprawdzałeś? bo jak nie a jest przemalony,to stawiasz browara :P)
nr 82 to prawy wentylator
nr 83 to bezpiecznik lewego wentylatora (znów browar :)
nr 84 to lewy wentylator.

tak na szybko przed robotą nie miałem czasu przeanalizować, ale poza samym czujnikiem który by to odpalał, masz też przekaźnik (15 na diagramie) - on jest na diagramie w tym samy komponencie "relay unit" czyli jednostka przekaźników (14) co przekaźnik od pompy paliwa (16). Jakbym miał sugerować na szybko, to to strzelałbym w te przekaźniki, może nie dociera do nich zasilanie albo nie mają masy. W sumie i pompa i wiatraki też minus mają do wspólnej masy, wiec ta sama w sobie może być problematyczna.


Rozepnij wtyczkę jednego z wiatraków i w sytuacji gdy ma działać sprawdź napięcie między jego plusem a bezpośrednio ujemną klemą akumulatora, może to właśnie z masa coś nie styka?

Dzieki za schematy teraz widać ładnie co i jak , jutro mi przyjdzie ten „zespół przekaźników „ bo nawet nie zjechałem moto z busa a już padł jeśli chodzi o pompę paliwa wiec na 99 % on jest winny bo plus właśnie z niego tez idzie na przekaźniki wentylatorów tak jak piszesz . Jutro jak wymienię to dam znać .


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 2024-12-17 14:02:48 
Funkiel Nówka

Dołączył(a): 2024-12-14 20:52:30
Posty: 7
Płeć: Mężczyzna
Obecne moto: FZ8
No i dupa odpaliła i przy 91 stopniach zgasła, pompa przestała chodzić .


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 2024-12-17 15:22:23 
Honorowy członek ;)

Dołączył(a): 2016-03-01 21:03:14
Posty: 1574
Lokalizacja: Warka
Płeć: Mężczyzna
Obecne moto: Ready to remont
Lisioo1995
Trochę rozmowa w stylu chata ale w przestrzeni forum będzie trudnym sposobem na zrozumienie i ewentualną pomoc.

dupa odpaliła? :)


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 2024-12-17 15:54:10 
Funkiel Nówka

Dołączył(a): 2024-12-14 20:52:30
Posty: 7
Płeć: Mężczyzna
Obecne moto: FZ8
tuzmen napisał(a):
Lisioo1995
Trochę rozmowa w stylu chata ale w przestrzeni forum będzie trudnym sposobem na zrozumienie i ewentualną pomoc.

dupa odpaliła? :)

Zabrakło przecinka, zmieniłem przekaznik odpaliła, czekałem aż się zagrzeje i włącza się wentylatory ale przy 91 stopniach zgasła pompa przestała chodzić, jak wrócę do domu to sprawdze czy jakies błędy są i jeszcze raz schematy przejrzę . Bo nowy moduł 480zł a potem soe okaże, że może jakaś inna była przyczyna


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 2024-12-17 17:56:07 
Legenda forum

Dołączył(a): 2011-02-15 15:47:22
Posty: 3988
Lokalizacja: 3miasto
Płeć: Pół człowiek pół muffin
Obecne moto: tiger 800
Lisioo1995 napisał(a):
zmieniłem przekaznik odpaliła, czekałem aż się zagrzeje i włącza się wentylatory ale przy 91 stopniach zgasła pompa przestała chodzić


no to mamy trop! popatrz. Wspomniałem że według serwisówki w okolicach 85 powinien odpalić wentylatory - też git. zmieniasz przekaźnik, zasilacz pompę, moto odpala, działa bez problemu. dobija do 91, system załącza wentylatory, całość umiera. to by sugerowało że to wentylatory ubijają całość. może gdzieś w obwodzie wentylatora pewnie masz spięcie, w momencie gdy odpalasz je, do niego dochodzi palisz przekaźniki. zamiast zmieniać przekaźnik pompy, skup się na wentylatorach, to może być powód, sprawdź całą wiązke czy nie ma przebicia.

[ img ]
tu masz wiatraki (81 i 83). 79 jest opisane jako "fan relay" - przekaźnik wentylatora. zasilanie (czerwona linia) leci bezpośrednio do regulatora (2), oraz przez główny bezpiecznik (6) do aku (9), stąd masz prąd zasilający wentylatory.
sterowanie leci natomiast przez bezpiecznik zapłonu do zasilania (biało czerwona linia) (kostka 1, main switch), a w drugą stronę (szara linia) bezpośrednio do ecu.

[ img ]

poniżej usunę kolorki żeby łatwiej wyjaśnić o co kaman ale sam nie jestem pewien czy to ma ręce i nogi. Zasilanie z regulatora (2) rozdziela się na bezpieczniki oznaczone jako 6 i 4, poza tym idzie na główny włącznik oznaczony jako 1 i... be żadnego bezpiecznika wali na przekaźnik wentylatorów
[ img ]

teraz z głownego włacznika lecą dwa kable, jeden na bezpiecznik 84, a drugi na bezpieczniki 85, 87, 88 i 91.
[ img ]

sprawdź czy nie masz popalonych bezpieczników:
6 - głowny
4 - backup
79 - fan relay
84 - światła tylnego
85 - zapłonu
87 - kierunki
88 - światła
91 - abs ecu

niekoniecznie muszą być spalone, ale warto zerknąć. I teraz clue tego pomysłu - jeśli moto załącza wentylatory, bez żadnego bezpiecznika zapina przekaźnik, i dopiera za nim regulator do masy przypina przez wentylatory i ich bezpieczniki. Pompa paliwa (19) też jest wrzucona na masę, i tam bez bezpiecznika leci na przekaźnik pompy (16) a jego plus przez bezpiecznik układu paliwowego(11) na akumulator (diagram poniżej).

teraz wyobraź sobie sytuację, że masz przebicie na masę ZA przekaźnikiem wentylatorów i PRZED ich bezpiecznikiem. odpalasz całość i wszystko działa jak powinno. dochodzi do momentu odpalenia wentylatorów, następuje spięcie, ale silnik jeszcze kręci, magneto bangla, regulator daje napięcie, więc między aku a regulatorem nie ma dużej różnicy napięć, główny bezpiecznik nie reaguje. natomiast na masie pojawia się +12, takie samo jak po drugiej stronie pompy paliwa, więc z racji braku różnicy potencjału pompa przestaje działać, a może nawet gorzej - zaczyna chcieć działać "odwrotnie" co powoduje duże natężenie prądu który się indukuje w pompie (odwrócone pole magnetyczne przy odwróconym prądzie) - tak duże że pali ci przekaźnik pompy, otwierajac obwód i nie paląc bezpiecznika pompy który jest dalej (ostatnia część zgodze się ze troszke naciągana) . całość umiera. bezpieczniki wentylatorów nie palą się, bo z ich punktów widzenia z jednej strony mają masę podpiętą przez wentylatory, z drugiej masę podpiętą przez "zwarcie". nie jestem elektronikiem, ale patrzac na obwód pasuje mi teoria do tego, że masz zwarcie nie non stop, tylko załączane przekaźnikiem, dla tego całość pada przy załaczeniu wentylatorów.
[ img ]


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 2024-12-17 21:31:58 
Legenda forum

Dołączył(a): 2018-08-01 19:28:01
Posty: 2485
Lokalizacja: Warszawa
Płeć: Mężczyzna
Obecne moto: XV250 R1200GS CBF600
O kurde misiek, klasa


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 2024-12-18 10:50:00 
Funkiel Nówka

Dołączył(a): 2024-12-14 20:52:30
Posty: 7
Płeć: Mężczyzna
Obecne moto: FZ8
Problem z wentylatorami i pompą rozwiązany :D chciałem trzeci raz sprawdzić na tym głównym przekazniku czy idzie plus na zapłonie na pompę i przy wkładaniu sondy wypadł mi przegnity przewód … zastanawiam się tylko czemu na początku nie działały te wentylatory zanim ruszyłem tą nieszczęsna kostkę . Jedyne co mi jeszcze zostalo to ogarnąć czujnik od neutralnego biegu , bo działało na początku zakupu . Daje masę na pin od tego czujnika i kontrolka się zapala wiec musze go zlokalizować i sprawdzić co jest .


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 2024-12-18 11:15:29 
Legenda forum

Dołączył(a): 2011-02-15 15:47:22
Posty: 3988
Lokalizacja: 3miasto
Płeć: Pół człowiek pół muffin
Obecne moto: tiger 800
Lisioo1995 napisał(a):
i przy wkładaniu sondy wypadł mi przegnity przewód … zastanawiam się tylko czemu na początku nie działały te wentylatory zanim ruszyłem tą nieszczęsna kostkę .

heh, plus taki że zdoktoryzowanie się dla ciebie na temat układu zasilania wiatraków w FZ6 było moim odstresowywaczem po srogiej aferze w robocie, więc i tak mam z tego korzyść.

moto z 2010 ma teraz już 14 lat, to sporo. Moje doświadczenie z yamahą (10 lat na FZ6, teraz już 3 rok z skuterem) i porównanie do innych marek (Kawasaki, Suzuki, Triumph, nawet 32 letnia honda) pokazuje, że zarówno śrubki, nakrętki jak i złącza elektryczne nie są mocną stroną yamahy. te pierwsze łatwo ukręcić nawet kręcąc ręką, dla tego co mogłem zmieniałem zazwyczaj na nierdzewki, a co do złącz, to z biegiem czasu po prostu coraz więcej problemów może zacząć występować, dla tego multimetr to podstawa, jak coś nie działa to lecisz po wiązce po kolei i szukasz luźnej kostki. nigdy nie miałem problemu z pękniętym kablem, zawsze winna okazywała się kostka. co do tego polecam spray do kontaktów, a czasem jak kostka była "z dupy" to warto ja po prostu zmienić. Tw większe, mające po kilka żył moga być problematyczne, ale te które miały po 1-3 kable czasem zamieniałem na złacza superseal, bo są dość proste w obsłudze, szczelne, odporne na wodę, smary, płyny hamulcowe itp, wytrzymują do 14amp, więc w większości przypadków spokojnie można je zastosować. wiadomo że na rozrusznik bym ich nie wrzucał, ale jak masz luźne kostki od jakiegoś czujnika, to idealnie pasują.


swoją droga łaczę się troszkę z tobą w bólu, bo wspomniana 32 letnia honda to moto do latania w terenie i od błota i przepraw przez rzeczki, krzaki i inne takie sprawy widze że elektryka też powoli tam dostaje po dupie, zaczyna się od rozrusznika który czasem "gubi masę" więc w styczniu w planie mam zmianę amorka tylnego w tym moto a potem właśnie przegląd całej elektryki i wymiana części kabli/wtyczek na nowe bo niestety mimo że to 250, nie ma kopki więc problem z rozrusznikiem oznacza odpalanie na pych - niby proste, ale w błocie moto się ślizga, a nie kręci kołem...


Góra
 Zobacz profil  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 14 ] 


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Administracja forum: admin@motocykl.org